Skatteudvalget 2008-09
L 205 Bilag 12
Offentligt
683226_0001.png
683226_0002.png
683226_0003.png
683226_0004.png
683226_0005.png
Til lovforslag nr.L 205
Folketinget 2008 - 09Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2009
1. udkast
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om afgift efter brændstofforbrug forvisse personbiler, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love(Grøn omlægning af bilbeskatningen)[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 22. april 2009 og var til 1. behandling den 30. april 2009. Lovfors-laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendteden 20. marts 2009 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 215. Den 3. april og 22. april 2009sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og høringsskema samt et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Dansk TaxiRåd og FDM. [Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.]SpørgsmålUdvalget har stillet 11 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har be-svaret.]3. Indstillinger og politiske bemærkninger[]Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
2
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksompå, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemningi Folketingssalen.]
ÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af<>:Til § 11)I den undernr. 6foreslåede§ 3 baffattesstk. 2, 1. pkt.,således:»Stk.2.Der betales ikke tillæg efter stk. 1 for en bil, hvis bilen efterfølgende er monteret med etgodkendt partikelfilter.«[Smidiggørelse af reglen for godkendelse af partikelfiltre til eftermontering]Til § 32)I den undernr. 2foreslåede§ 2 baffattesstk. 2, 1. pkt.,således:»Stk.2.Der betales ikke tillæg efter stk. 1 for en bil, hvis bilen efterfølgende er monteret med etgodkendt partikelfilter.«[Smidiggørelse af reglen for godkendelse af partikelfiltre til eftermontering]
BemærkningerTil nr. 1 og 2Med ændringsforslaget smidiggøres kravene til eftermontering af partikelfiltre. Det indebærer, atFærdselsstyrelsen får større råderum ved fastsættelsen af regler om godkendelse af disse partikel-filtre.Færdselsstyrelsen vil ved udformningen af godkendelsesordningen tilstræbe, at partikelreduktio-nen fra de omfattede dieselmotorer samlet set bliver maksimal. Det indebærer, at der ikke kun skaltages hensyn til, hvor effektivt det enkelte filter virker. Der skal også tages hensyn til, hvor dyrtfiltret er.Udgiften til eftermontering af et godkendt partikelfilter bør vejledende kunne dækkes gennemsparet partikeludledningstillæg inden for en periode på 10 år.Der skal således ved udformningen af godkendelsesordningen tilstræbes en balance mellem inci-tamentet til at afholde udgiften til eftermontering af et partikelfilter og krav til partikefiltrets effek-tivitet.Færdselsstyrelsen vil fastsætte sådanne regler på grundlag af den tyske godkendelsesordning.
3
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Flemming Møller (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose (KF)Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)Thomas Jensen (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)211112
4

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 205Bilagsnr.1234567891011TitelMeddelelse vedrørende høringssvarHøringsskema, fra skatteministerenMeddelelse om, at der åbnes for spørgsmål på lovforslagetOrientering fra skatteministeren om korrekturfejl i lovforslagets be-mærkningerHenvendelse af 28/4-09 fra Dansk Taxi RådHenvendelse af 27/4-09 fra FDMFastsat tidsplan for udvalgets behandling af forslagetSkatteministerens kommentar til høringssvar af 26/3-09 fra DISkatteministerens kommentar til henvendelsen af 27/4-09 fra FDMÆndringsforslag, fra skatteministerenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 28/4-09 fra DamslTaxi RådOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 205Spm.nr.1TitelSpm. om, hvorfor der ikke stilles lovkrav om, at alle nye dieselbilerskal være monteret med partikelfilter, der sikrer udledning af højst 5mg. partikler pr. kilometer, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvorfor der ikke stilles krav om, at eftermonterede partikel-filtre skal sikre udledning af højst 5 mg. partikler pr. kilometer i stedetfor formuleringen i lovforslaget om »et niveau, der svarer til et fa-briksmonteret partikelfilter«, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvad udgifterne vil være, hvis de danske synsvirksomhederskal anskaffe udstyr, der mere præcist kan måle partikelindholdet, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om det vil være i strid med EU's regler at kræve, at alle nye die-selbiler skal have partikelfilter, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at oversende en oversigt over, hvor mange km/l de enkeltetyper af dieselpersonbiler kører, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, at der i bilaget til henvendelsen fra Dansk Taxi Råd, jf. L205 - bilag 5, er der nævnt en række energiklasser, fra A til G. Detønskes oplyst, hvor mange biltyper der oversigtsmæssigt kan henførestil hver energiklasse, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, om det også vil være i overensstemmelse med EUs regler,
2
3
4
5
6
7
5
8
910
11
12
hvis der stilles krav om, at taxier skal tilhøre energiklasse A eller Bm.v., til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, i hvilket omfang der er belæg for at antage,at den foreslåede afgift på 1.000 kr. årligt på dieseldrevne person- ogvarebiler vil virke, så der udledes færre sundhedsskadelige partikler,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om staten vil eftermontere partikelfiltre på de dieseldrevne biler,staten måtte eje, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange biler i den nuværende bilpark i Danmark, vur-derer ministeren vil få påmonteret et partikelfilter som følge af lov-forslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en oversigt over, hvor mange dieselbiler uden partikelfilter,der indgår i den danske bilpark, samt hvor stor en andel af nye diesel-biler, der er solgt uden partikelfilter i årene 2006, 2007 og 2008, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om hvad eftermontering af partikelfilter, der reducerer partikel-udledningen til højst 5 mg pr. kilometer, typisk vil koste, til skattemi-nisteren, og ministerens svar herpå