Skatteudvalget 2008-09
L 205 Bilag 15
Offentligt
691662_0001.png
691662_0002.png
691662_0003.png
691662_0004.png
691662_0005.png
691662_0006.png
691662_0007.png
691662_0008.png
691662_0009.png
Aarhus TaxaTale for Folketingetsskatteudvalg26-05-2009
1
Kære medlemmer af folketingetsskatteudvalg. Tak fordi I har taget imod os.Det er vi rigtigt glade for.Og vi, det er formand for Aarhus Taxa - SørenHübertz Thomsen – Næstformand MortenNyby Elgaard og firmaetskommunikationsrådgiver Poul Guldborg,Guldborg Unlimited.Aarhus Taxa driver Aarhus Taxa, HorsensTaxa og Kolding Taxa og er en af landetsstørste taxavirksomheder med 800 ansatte ogen årlig omsætning på op imod en halvmilliard kroner.I må undskylde at vi kommer her i 11 time –men I er altså i færd med at vedtage en lov L205, hvor afsnittet om taxaer er baseret påfejl og fordomme.Vedtager i denne lov så vil den:Øge den samlede belastning af miljøetØge risikoen for uheld og skader i trafikkenHindre de handicappedes mobilitetØdelægge arbejdsmiljøet for chaufførerForværre vognmænd og chaufførers økonomiTil gengæld får I færre kroner i statskassen.Lad os bare tage fordom nr. 1. Den dergaranteret gør, at en del af jer vil stemme fordette lovforslag:

”Taxavognmænd tjener styrtende på at

sælge deres frikørte taxaer”.

Vel gør vi ej. I langt de fleste tilfælde, sættervi rigtig mange penge til, når vi sælger enfrikørt taxa. En taxa er frikørt på 2 år, hvisden har kørt 250.000 km. Og mange måsælge deres bil med et tab på 50 – til over100.000 kr. Og vi har i øjeblikket kolleger somhar biler til salg til flere 100.000 kr. under detde selv gav for bilen.
2

”Taxavognmænd og deres chauffører

blæser på miljøet”

Vel gør vi ej. Mange af os har børn ligesom jer- og vi vil gerne passe på jorden indtil børneneskal overtage den.Derfor har vi også lavet en masse tiltag tilglæde for miljøetI Århus har vi indført parallel-takster – hvorman ikke længere præmierer, den chaufførder jokker sømmet i bund, som man gør her iKøbenhavn. I Århus får chaufføren i højeregrad penge for den tid han bruger på at køre.Det har sænket hastigheden betragteligt ogbrændstofforbruget og dermed er taksterne tilglæde både for miljøet, trafiksikkerheden ogdriftsøkonomien. Indfør det på landsplan.Vi er i gang med at tilrettelægge kurser iøkonomisk og miljøvenlig kørsel.Vi har søgt om lov til at køre i busbanerne, såvi kommer mere smidigt gennem trafikken ogbruger mindre brændstof.Og så er vi friske i forhold til at prøve nyt – ogkunne godt tænke os et forsøg hvor vorestaxaer kører på danskproduceret, CO2 neutralrapsolie. Eller det kunne gælde alle 5600danske taxaer – så var forureningsproblemetløst i forhold til taxaer.

”I vil bare køre rundt i jeres store

benzinslugere.”

Nej vi vil ej. Benzinbiler er virkelig et særsynblandt taxaer. Jeg har f.eks. aldrig set enHummer køre som taxa. Vi kører i dieselbiler,der kører langt på literen, og som er forsynetmed gode partikelfiltre.Vi har desuden bakket op om ny lov, dersikrer at vi kun må køre i taxaer, der ligger ide tre bedste energiklasser A, B og C. Derfor
3
forstår vi heller ikke hvorfor vi skal straffesmed L 205.

”Jamen det vil da altid være en fordel for

miljøet hvis I skifter til nogle mindre

biler, der kører lidt længere på literen.”

Når man skal vurdere hvor meget en varebelaster miljøet, så er der ifølge alle medforstand på miljø, kun én rigtig måde at gøredet på, Nemlig vugge til grav princippet. Deter også det der ligger til grund for de tomiljømærker den nordiske svane og EU´smiljøblomst. Man ser simpelthen på hvormeget en vare belaster miljøet fra den er påtegnebordet og bliver produceret til den erforbrugt og til sidst bliver bortskaffet.Underligt nok findes der ikke nogenmiljømærkning af det produkt der forurenerallermest – nemlig biler. Her måler manudelukkende på brændstofforbruget. Men hvisdet fandtes - er vi sikre på at de tonordeuropæiske bilkoncerner, Volvo ogMercedes, der ofte bruges til taxaer, ville bliveplaceret pænt på miljøskalaen.De har en høj grad af genanvendelse afmaterialer - de bruger energibesparelser påderes fabrikker. De laver autolakker, der er sårene at man kan spise dem - oginstrumentbordene, der hos visse asiatiskebilmærker kan indeholde f.eks. dioxin, debestår i de nordeuropæiske biler afgenanvendeligt og nedbrydeligt materiale.Og selvom en Mercedes Blue Efficiency måskebruger lidt mere brændstof end f.eks. en VWTouran som skatteministeren mener vi kunnekøre i – så har Mercedesen et NOx filter ogrenser sine udstødningsgasser væsentligtbedre end folkevognen. Det er nemlig et kendtproblem, at VW’s 2.0 TDI motor jævnligt harproblemer med at klare miljøkravene i dedanske synshaller.
4
Så tvinger man via afgifter de dansketaxavognmænd til at købe biler med dissemotorer eller f.eks. billigere koreanskemærker, så vil det ganske givet betyde enstørre belastning af miljøet, hvis man ser pådet fra vugge til grav.

”Jamen, det vil da i hvert fald være en

fordel for jer rent økonomisk at køre i

mindre biler – det mener

skatteministeren jo.”

Ja, hvis vi bare kørte 25.000 km. om året ogbare skulle have moster Elly med engangimellem. Man kan også sagtens gå derhjemmei haven og slå plænen med eldrevet Flymomed 30 meter ledning – men skal man passeplænerne i Kongens Have, så skal man haveet professionelt værktøj til det.En taxa – er et arbejdsredskab – der skalkunne køre 24 timer i døgnet – 365 dage omåret for at tjene sig ind. Den skal have enmotor der kan holde til en masse bykørsel ogholden i kø, og gennem de to år - det typisktager at frikøre den, skal dørene f.eks. åbnes120.000 gange. Det holder en Fiat Punto elleren VW Lupo bare ikke til. Jeg har engang haften Fiat Ducato, som Taxa. Jeg nåede at skiftealt i den – fra døre til gearkasse – og selvomden var billig i anskaffelse, så endte den medat blive væsentligt dyrere end de Mercedeser,jeg har haft siden hen.Gennem tiden har det vist sig, at de små bilerer mere på værksted end f.eks. de mererobuste biler som Mercedes og Volvo.Og hver gang bilen er på værksted så kosterdet både vognmanden og denprovisionslønnede chauffør penge. Vi kan godtforklare vores chauffører, at de nu skal køre ibiler inden for energiklasse A, B eller C – deter de helt med på – men de kan ikke forstå,hvorfor et nyt afgiftssystem skal tvinge dem
5
til at køre i biler, som hele tiden skal påværksted og dermed koste dem penge.Og her er et andet problem, som betyder at viikke har nogen reel valgmulighed med hensyntil andre bilmærker. I f.eks. Århus er det kunMercedes og Volvo, der har døgnservice. Debilmærker, som skatteministeren foreslår, atvi skal køre i for spare penge, kan ikkeservicers om natten og i weekenden. Går enbil uden døgnservice f.eks. i stykker en fredagaften kl. 21 – og kan den tidligst repareresmandag morgen, så koster det chaufføren ogvognmanden tilsammen mere end 9.200 kr.(3600+5600) at bilen holder stille i enweekend.Det betyder også at vores kunder vil opleveen ringere service, fordi der mangler vogne pågaden. Og så kan vi ikke længere leve op tilkommunens krav om at vi skal kunne levereen taxa 4 minutter hurtigere end enhjerteambulance.Med hensyn til reservedele, så ved vi at f.eks.Mercedes har delene hjemme til dealmindelige taxamodeller. Det samme er ikketilfældet med de andre mærker, der af og tilbruges til taxa. En værkstedstime hos VW iÅrhus koster f.eks. også flere hundrede kronermere end en værkstedstime hos Mercedes –og ofte er reservedelene også dyrere til f.eks.de asiatiske biler.

”Men skatteministeren hævder i sit svar

til Dansk Taxi Råd, at I stadig kan blive

ved med at køre i Mercedes C og D klasse

– det bliver bare lidt dyrere.”

Ministeren aner ikke en klap om hvad hantaler om. Hvis han mener at vi kan køre i bilerfra energiklasse D, så overtræder vi altså dennye lov om at vi kun må køre i biler fraenergiklasse A, B og C. Den træder i kraft 1.juli 2009. Og hvis det er bilklassen inden formærket Mercedes han hentyder til – og
6
Mercedes har jo f.eks. en A, B, C, E og S-klasse – hvor A er mindst og S er størst – sånævner han altså en klasse som slet ikke eropfundet endnu. Det hænger bare ikkesammen.

”I sit svar til at Mercedes Sprinter

varevogne bliver væsentligt dyrere som

handicap-taxi, skriver han at I så bare

kan købe en Ford Transit til 17 personer –

og så vil I slippe billigere end i dag.”

Jamen det beviser igen, at han ikke har fatteten brik af det hele. For det første må man ikkesom taxachauffør køre en bus til 17 personer– og for det andet kan man slet ikke registrereen bus som taxa.

”Jamen, ministeren hævder også at I til

handicaptaxa kan købe en Ford Transit og

at prisen starter ved 164.900 kr.”

Ja, den er god. Men når bilen er monteret opmed kørestolslift og skinner og kun detnødvendige udstyr, så står bilen i 400.000 kr.– og så er det med manuelt gear og kobling.Jeg har en kollega, der netop har købet sådanen Transit. Der er en grund til at man i taxaerhar automatgear. I har sikkert hørt ommuseskader. Prøv så at forestille jer hvad detgør ved en krop at skulle koble ud og skiftegear ca. 3.500 gange i løbet af en taxa vagt.Men ikke nok med at han bliver nedslidt. Derer ikke mange købere til en frikørthandicapbus, og tabet på en Ford Transit ermeget større end på sedaner og stationcars.Det har igennem mange år været almindeligtmed tab i hundredetusindekroners-klassen påliftbiler.Så vognmandens incitament til at købe enhandicaptaxi forsvinder – og det gørliftvognene så også – og dermed får denhandicappede sværere ved at komme ud.
7

”Apropos arbejdsmiljø – får L 205 nogen

betydning for arbejdsmiljøet i taxaerne?”

Ja - i højeste grad. Prøv lige at tage hæve-sænkeborde og ergonomisk mus og tastaturfra HK’erne rundt om i landet. Voreschauffører vil også gerne have et godtarbejdsmiljø med et justerbart rat ogergonomiske sæder, så de ikke får myoser ogrygskader. Prøv at se hvilke biler ministrenekører rundt i. De skal være store ogrummelige og fungerer jo som kontor. Entaxachauffør tilbringer op til 12 timer iførersædet på en vagt, men han skal åbenbartikke have den samme komfort. Han må gernefå ødelagt ryggen af at sidde i en bil – hvorryglænet skal indstilles i hak – og hvor hanmå svede fordi klimaanlægget er sparet væk.Volvo og Mercedes har de bedste sæder, denbedste indretning af bilerne – hvorfor skaldenne nye lov nu smadre chaufførernesarbejdsmiljø.

”Jamen, hvilken betydning får det her så

for trafiksikkerheden”.

Jamen det får da katastrofale følger. Volvo ogMercedes har en masse gode tiltag påsikkerhedsområdet, som overhovedet ikkefindes i andre biler.Antipiskesmældsnakkestøtter, radar derbremser bilen, hvis chaufføren eruopmærksom eller ved at køre af vejen osv.Når vognmændene fremover skal købe nyebiler, så bliver det uden dettesikkerhedsudstyr, fordi det bliverbrandbeskattet. Til skade for chaufføren, hanskunder, medtrafikanter ogsamfundsøkonomien, der skal slås med øgedeudgifter til hospitalsindlæggelser, operationer,genoptræning, sygedagpenge – og for sletikke at tale om de menneskelige tragedier, derkunne være undgået.
8
L 205 ser overhovedet ikke på hvordan denenkelte taxa belaster miljøet totalt set – jaden ser ikke engang på hvor meget brændstofbilen bruger – men udelukkende på hvad denkoster på gaden. Og nu vil I straffe dem, derkøber det reneste, sikreste og mest holdbareprodukt.Hvis målet er et renere miljø, hvorfor såbeskatte de store miljørigtige biler, der ergode arbejdspladser, i stedet for at beskatte,de biler der sviner mest?Så kære medlemmer af Folketingetsskatteudvalg. Kik lige på L 205 en gang til.Loven skal første træde i kraft d. 1. januar2010 – så for miljøets, de handicappedes,taxakundernes, trafiksikkerhedens,samfundsøkonomiens, chaufførernes ogvognmændenes skyld...Tag lige og giv den en tur mere i salatslyngen.Vi fra Aarhus Taxa, landets mest progressivetaxaselskab, vil gerne give en hånd med, så visammen kan nå frem til noget fornuftigt.Derfor skal I være velkomne til, at besøge os.Tak fordi vi måtte komme.Har I nogen spørgsmål.
9