Gennemføres lovforslaget, vil det efter FDM bedste vurdering kun have enfiskal effekt, men ingen nævneværdig effekt for miljøet.Er afgiften proportional med miljøpåvirkningen
Forurening af luften med partikler udgør et sundhedsmæssigt problem,navnlig i tætbebyggede områder. En af en lang række kilder til partikelfor-ureningen er udstødningen fra personbiler. Af tal fra Miljøministeriet (Mil-jøministeriet Miljøprojekt nr. 1021, 2005) kan udledes, at personbiler såle-des bidrager med omkring 3,7 pct. af den samlede udledning af fine partik-ler PM2,5, mens brændeovne står for omkring halvdelen af udledning. Denyeste forskningsresultater fra DMU indikerer, at op mod 2/3 af partikler-me kommer langvejsfra fra bl.a. skibsfart, industri i andre lande m.v.Nærværende lovforslag vil pålægge ejere af personbiler at betale 1.000 kr.årligt for forureningen. Har samme bilist en brændeovn og skulle afgiftenfor brændeovnens udledning af sodpartikler beskattes på samme niveau,som det er foreslået for biler i lovforslaget, ville brændeovnen skulle på-lægges en månedlig afgift på over 1.000 kr.Ifølge bemærkningerne til lovforslaget, punkt 8Miljømæssige konsekven-ser,er det forventningen, at afgiften på 350 mio. kr. fra dieseldrevne per-sonbiler uden partikelfilter vil reducere uledningen af partikler med 10-15ton årligt. Det koster med andre ord bilisterne mellem 23 og 35 mio. kr.per ton at udlede fine sodpartikler. Skulle dette være et udtryk for de sam-fundsmæssige omkostninger ved forureningen, ville omkostningen eksem-pelvis forbundet med landets brændeovne udgøre op mod 350 mia. kr.årligt og den samlede partikelforurening i Danmark op mod 700 mia. kr.årligt, hvilket FDM savner enhver form for dokumentation for. I følge DMUantages de samfundsmæssige omkostninger snarere at beløbe sig til 1/100af ovennævnte.FDM har også kunnet konstatere, at lastbiler og eksisterende varebiler erundtaget merafgiften på 1.000 kr. Hvis formålet med lovforslaget er at for-bedre luftkvaliteten, forekommer dette ulogisk, al den stund at varebilerstår for 44 pct. af trafikkens udledning af partikler, lastbiler for 33 pct. ogpersonbiler for 21 pct., jf. tal fra Miljøministeriet (Miljøprojekt 1021, 2005).Udelukkende at afgiftspålægge personbiler i den eksisterende vognpark, ersåledes et udtryk for manglende proportionalitet og diskrimination.FDM foreslår tilskud til eftermontering
Da forslaget til ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven i form af ny §3 b.efter FDMs bedste vurdering ikke vil have en miljømæssig, men alene enfiskal effekt, finder FDM, at der i stedet politisk bør tages stilling til, om deter en reel målsætning at ville reducere trafikkens udledning af partikler. Erdet tilfældet, bør der sikres økonomiske incitamenter, der vil lede til, at allekøretøjer får monteret partikelfltre. Der kan hentes inspiration fra Tysk-land, hvor indsatsen reelt retter sig mod bedre luftkvalitet, og her er valgten model med et tilskud på 330 euro til eftermontering af partikelfiltre påpersonbiler. Tilskuddet støttes af en afgiftsdifferentiering i de årlige ejeraf-gifter og bevirker, at omkring havldelen af bilistens udgifter til monteringkompenseres af den tyske stat. FDM foreslår derfor at der gives et tilskudtil eftermontering af partikelfiltre.