Skatteudvalget 2008-09
L 205 Bilag 6
Offentligt
674506_0001.png
674506_0002.png
674506_0003.png
674506_0004.png
SkatteministerietNicolai Eigtveds Gade 281402 København ke-mail: [email protected]
26. marts 2009Dir. tlf.+45 45 27 07 06Dir. fax+45 45 27 09 89E-mail[email protected]

FDMs høringssvar til forslag om grøn omlægning af bilbeskatningen

j.nr. 2009-511-0035

FDM har i høring modtaget forslag til lov om ændring af brændstoffor-brugsafgiftsloven, registreringsafgiftsloven, vægtafgiftsloven, lov nr. 1337af 19. december 2008 og lov nr. 1338 af 19. december 2008. FDM skal iden forbindelse fremsætte nedenstående bemærkninger.FDM skal først og fremmest forholde sig til forslaget til ændring af brænd-stofforbrugsafgiftsloven i form af ny §3 b.FDM skal indledningsvis understrege, at vi meget gerne ser en ændring afdet danske bilafgiftssystem i en retning, der i højere grad fremmer energi-rigtige og mere miljøvenlige biler. Således har FDM i gennem flere år anbe-falet, at bilkøber vælger en model med partikelfilter, når der købes ny die-selbil og FDM søgte også indflydelse på ændringen af registreringsafgiftslo-ven L 217, således at der kom et øget fradrag for partikelfiltre, der bedremodsvarede meromkostningerne.De danske bilafgifter har i en lang årrække været blandt de højeste i ver-den. I 2007 betalte de danske bilister knap 50 mia. kr. i afgifter. FDM erderfor grundlæggende imod enhver form for øgede bilafgifter. Derfor måFDM tage klar afstand fra de elementer i nærværende lovforslag, der øgerden samlede afgiftsbelastning af personbiler med 350 mio. kr. årligt.Det høje afgiftstryk gør endvidere, at bilmarkedet er tydeligt styret af de tilenhver tid gældende afgiftsregler. For mange familier udgør bilen, næstef-ter boligen, den største investering, og set fra FDM påhviler der derfor dedanske politikere og myndigheder et særligt ansvar for ikke at lave af-giftsændringer, der grundlæggende ændrer de økonomiske forudsætnin-ger, som eksisterende bilejere har truffet deres valg på grundlag af. Derforer FDM tilfreds med, at tankerne om øget beskatning af varebiler er tagetaf bordet.DirektionFirskovvej 322800 Kgs. LyngbyTlf. +45 45 27 07 07Fax +45 45 27 09 93CVR nr. 10 37 67 18[email protected]www.fdm.dk

Miljø eller provenu?

Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at hensigten med indførelsenaf en ekstra afgift på 1.000. kr. årligt for alle dieseldrevne personbiler udenpartikelfilter og for nye varebiler uden partikelfilter, er at tilskynde ejernetil enten at eftermontere et partikelfilter eller købe en bil med filter.FDM har konsulteret vores tyske søsterklub ADAC, der besidder omfattendekompetencer i forbindelse med test af biler og udstyr ikke mindst i relationtil miljø og sikkerhed. På denne baggrund må vi påpege, at lovforslagetshensigt forekommer urealistisk at opnå med det foreslåede virkemiddel iform af en årlig afgift på 1.000 kr. Det skal understreges, at Tyskland erdet land, hvor eftermontering af partikelfiltre på personbiler er mest ud-bredt, hvorfor FDM tillægger erfaringerne fra Tyskland stor vægt.Det forholder sig således, at et partikelfilter til eftermontering i Tysklandtypisk koster fra 700 euro inklusiv montering og hertil skal lægges højeredansk moms og generelt højere timepriser for montering i Danmark. Ipraksis må det anslås at ville koste en dansk bilejer 6.-10.000 kr. at fåeftermonteret et dieselpartikelfilter af den åbne, uregulerede type.Skal filteret monteres på en dieselbil, der har kørt mere end 80.000 kmeller er ældre end 5 år, vil der oftest være behov for samtidig at skifte bi-lens oxidationskatalysator. Herved stiger prisen for eftermonteringen iTyskland til 850-900 euro + højre dansk moms + højere dansk arbejdsløn.Som lovforslaget er fremlagt, vurderer FDM, at der kun for de færreste vilvære et privatøkonomisk incitament til at foretage monteringen af partikel-filtre.Lovforslagets anden forventning er, at hvis ikke der eftermonteres partikel-filter, vil der gives incitament til at udfase bilen og købe en med partikelfil-ter. Hertil må bemærkes, at de færreste personbiler fik partikelfilter somstandard før 2008 og de mindste, mest populære modeller, sælges stadig i2009 uden partikelfilter, da en del af modellerne endnu ikke kan fås frafabrikken med partikelfilter.Antallet af dieseldrevne personbiler er steget markant de seneste år fraomkring 5 pct. af bilparken i 2000 til omkring 17 pct. af bilparken i 2009.Alene fra 1. januar 2007 er der kommet i omkring af 90.000 nye dieselbilerpå vejene oveni de 260.000, der var registreret i forvejen. Med andre order en meget stor del af dieselbilparken meget ny, og derfor må det vurde-res at være ubegrundet at antage, at ejerne vil udfase relativt nye biler ogkøbe en helt ny på grund af en afgiftsforhøjelse på 1.000 kr. årligt. Dettemå i særdeleshed gælde, når der også tages høje for den meget høje dan-ske registreringsafgift, der for de fleste dieselbiler udgør over 100.000 kr.FDM skal også minde om, at ændringerne af registreringsafgiftsloven i2007, L 217, i sig selv har været en drivende faktor i at fremme salget afsmå dieselbiler, da disse fik den største afgiftslettelse. FDM mener derfor,at det er kritisabelt politisk først at fremme biler uden partikelfilter for min-dre end 2 år senere økonomisk at straffe de der fulgte hensigten i L 217.
2
Gennemføres lovforslaget, vil det efter FDM bedste vurdering kun have enfiskal effekt, men ingen nævneværdig effekt for miljøet.

Er afgiften proportional med miljøpåvirkningen

Forurening af luften med partikler udgør et sundhedsmæssigt problem,navnlig i tætbebyggede områder. En af en lang række kilder til partikelfor-ureningen er udstødningen fra personbiler. Af tal fra Miljøministeriet (Mil-jøministeriet Miljøprojekt nr. 1021, 2005) kan udledes, at personbiler såle-des bidrager med omkring 3,7 pct. af den samlede udledning af fine partik-ler PM2,5, mens brændeovne står for omkring halvdelen af udledning. Denyeste forskningsresultater fra DMU indikerer, at op mod 2/3 af partikler-me kommer langvejsfra fra bl.a. skibsfart, industri i andre lande m.v.Nærværende lovforslag vil pålægge ejere af personbiler at betale 1.000 kr.årligt for forureningen. Har samme bilist en brændeovn og skulle afgiftenfor brændeovnens udledning af sodpartikler beskattes på samme niveau,som det er foreslået for biler i lovforslaget, ville brændeovnen skulle på-lægges en månedlig afgift på over 1.000 kr.Ifølge bemærkningerne til lovforslaget, punkt 8Miljømæssige konsekven-ser,er det forventningen, at afgiften på 350 mio. kr. fra dieseldrevne per-sonbiler uden partikelfilter vil reducere uledningen af partikler med 10-15ton årligt. Det koster med andre ord bilisterne mellem 23 og 35 mio. kr.per ton at udlede fine sodpartikler. Skulle dette være et udtryk for de sam-fundsmæssige omkostninger ved forureningen, ville omkostningen eksem-pelvis forbundet med landets brændeovne udgøre op mod 350 mia. kr.årligt og den samlede partikelforurening i Danmark op mod 700 mia. kr.årligt, hvilket FDM savner enhver form for dokumentation for. I følge DMUantages de samfundsmæssige omkostninger snarere at beløbe sig til 1/100af ovennævnte.FDM har også kunnet konstatere, at lastbiler og eksisterende varebiler erundtaget merafgiften på 1.000 kr. Hvis formålet med lovforslaget er at for-bedre luftkvaliteten, forekommer dette ulogisk, al den stund at varebilerstår for 44 pct. af trafikkens udledning af partikler, lastbiler for 33 pct. ogpersonbiler for 21 pct., jf. tal fra Miljøministeriet (Miljøprojekt 1021, 2005).Udelukkende at afgiftspålægge personbiler i den eksisterende vognpark, ersåledes et udtryk for manglende proportionalitet og diskrimination.

FDM foreslår tilskud til eftermontering

Da forslaget til ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven i form af ny §3 b.efter FDMs bedste vurdering ikke vil have en miljømæssig, men alene enfiskal effekt, finder FDM, at der i stedet politisk bør tages stilling til, om deter en reel målsætning at ville reducere trafikkens udledning af partikler. Erdet tilfældet, bør der sikres økonomiske incitamenter, der vil lede til, at allekøretøjer får monteret partikelfltre. Der kan hentes inspiration fra Tysk-land, hvor indsatsen reelt retter sig mod bedre luftkvalitet, og her er valgten model med et tilskud på 330 euro til eftermontering af partikelfiltre påpersonbiler. Tilskuddet støttes af en afgiftsdifferentiering i de årlige ejeraf-gifter og bevirker, at omkring havldelen af bilistens udgifter til monteringkompenseres af den tyske stat. FDM foreslår derfor at der gives et tilskudtil eftermontering af partikelfiltre.
3

Ad §3 b, stk. 2.

Det fremgår, at der kræves, at et eftermonteret partikelfilter væsentligtreducerer motorens emissioner af partikler. FDM finder formuleringen no-get upræcis, men ser frem til Færdselsstyrelsens præcisering. FDM skaldog henlede opmærksomheden på de tyske krav som er 30 pct. Reduktion,og at de i Tyskland anvendte såkaldte åbne, uregulerede filtre i gennemsnithar en reduktion på 40-50 pct.

Ad bemærkningerne til §6 stk 4.

Bemærkningerne om at ejere af dieselbiler med partikelfilter selv ved hen-vendelse til told- og skatteforvaltningen skal bevise, at bilens partikeludsliper målt til højst 5 mg pr. km ved bilens typegodkendelse (side 27), fore-kommer noget uklart formuleret. Fabriksmonteret partikelfilter fremgår afbilens typegodkendelse, og myndighederne (Færdselsstyrelsen) må derforvære de nærmeste til at kende disse oplysninger og indarbejde dem indenopkrævningen. Det virker derfor helt urimeligt og unødigt belastende, hvisejere af dieselbiler med fabriksmonteret filter selv skal kontakte SKAT ogfremlægge bevis for oplysninger, som myndighederne i forvejen er i besid-delse af. Forslaget giver således kun mening for så vidt angår eftermonte-rede filtre, som naturligvis ikke fremgår af bilens typegodkendelse.Det kan tilføjes at mange ejere af dieselbiler næppe selv ved om bilen harpartikelfilter eller ej, og endnu mindre ved, hvordan de finder frem til op-lysningerne i bilens registreringsattest og typegodkendelse.
Med venlig hilsen
Thomas Møller ThomsenAdm. direktør
4