Skatteudvalget 2008-09
L 205 Bilag 8
Offentligt
675723_0001.png
675723_0002.png
J.nr. 2009-511-0035Dato: 29-04-2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed eftersendes min kommentar til høringssvar af 26. marts2009 fra DI til forslag til Lov om ændring af lov om afgift efterbrændstofforbrug for visse personbiler, registreringsafgiftslovenog forskellige andre love (Grøn omlægning af bilbeskatningen)(L 205).
Kristian Jensen
/ Claus Kargo
DI har den 26. marts 2009 afgivet bemærkninger til forslaget om en grøn omlægning af bil-beskatningen. Brevet vedlægges.DI er positiv over for en afgiftsomlægning, der sikrer en mere ensartet beskatning af biler.DI er helt enig i det hensigtsmæssige i at beskatte biler efter deres CO2-udslip (brændstof-forbrug) for derigennem at understøtte et mere miljørigtigt bilkøb.DI anfører, at forslaget indebærer en stigning i provenuet fra bilbeskatningen på mere end900 mio. kr. Dertil kommer, at den kommende lovgivning om grønne kørselsafgifter fortunge køretøjer vil øge beskatningen af transport i Danmark med yderligere 500 mio. kr.Samlet set er der således tale om en merbeskatning på 1,4 mia. kr., hvilket skal ses i lysetaf, at transportsektoren i dag årligt bidrager med ca. 50 mia. kr. til statskassen. I det lys fin-der DI det betænkeligt at øge beskatningen af transport yderligere.Hertil bemærkes, at lovforslagetsom helhed giver erhvervene – altså ikke kun transporter-hvervene – en umiddelbar merbelastning på ca. 750 mio. kr. opgjort som årlig varig virkning.Dertil kommer det nævnte forventede merprovenu på 500 mio. kr. årligt fra kørselsafgifter pålastbiler fra 2011.Forslagene er båret dels af et ønske om at tilskynde til miljørigtige bilkøb, dels af et ønskeom at sænke beskatningen af arbejdsindkomst mærkbart.En lavere beskatning af arbejdsindkomst vil alt andet lige give erhvervslivet en omkost-ningslettelse.
Side 2