Skatteudvalget 2008-09
L 205
Offentligt
684038_0001.png
684038_0002.png
J.nr. 2009-511-0035Dato: 13. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed svar på spørgsmål nr. 12, stillet af Klaus Hækkerup (S),til forslag til lov om afgift efter brændstofforbrug for visse person-biler, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love (Grøn om-lægning af bilbeskatningen), jf. L 205.
Kristian Jensen
/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 12:

I besvarelsen af 7. maj 2009 af spørgsmål 2 er det anført, at eftermontering af partikelfiltre,der reducerer partikeludledningen til højst 5 mg pr. kilometer, vil være så dyr, at eftermon-tering ikke kan dækkes gennem sparet partikeludledningstillæg. På baggrund heraf ønskesdet oplyst, hvad eftermontering af partikelfilter, der reducerer partikeludledningen til højst5 mg pr. kilometer, typisk vil koste.

Svar:

Der er stor usikkerhed om, hvad prisen for eftermontering af et partikelfilter bliver, når derer etableret et marked herfor her i landet. Ministeriet har skønnet, at prisen for eftermonte-ring af et partikelfilter generelt kommer til at ligge mellem 4.000 kr. og 8.000 kr.Alt andet lige vil der være en sammenhæng mellem et partikelfilters effektivitet og prisenfor filteret. Jo større effektivitet, jo højere pris.Målet med partikeludledningstillægget er at opnå størst mulig partikelreduktion fra diesel-motorerne i de biler, der er omfattet af forslaget. Den samlede partikelreduktion mindskes,hvis kravene til det enkelte filters effektivitet sættes så højt, at filteret bliver så dyrt, at kunfå vil købe det.Derfor skal der tilstræbes en sådan balance mellem effektivitet og pris, set i lyset af forsla-get om et partikeludledningstillæg på 1.000 kr. årligt, at flest mulig vælger at eftermonterepartikelfilteret.Jeg har stillet et ændringsforslag, der gør det muligt for Færdselsstyrelsen at udforme denkommende ordning for godkendelse af partikelfiltre til eftermontering således, at der opnåsen optimal balance mellem effektivitet og pris.Vejledende bør udgiften til eftermontering af et partikelfilter skulle kunne dækkes gennemsparet partikeludledningstillæg på mindre end 10 år. Ellers bliver det økonomiske incita-ment til eftermontering for ringe.Hvis det viser sig, at et partikelfilter, der reducerer partikeludledningen til højst 5 mg. pr.kilometer, kan eftermonteres til en fornuftig pris, vil Færdselsstyrelsen kunne udformegodkendelsesordningen således, at alene sådanne partikelfiltre godkendes.
Side 2