Skatteudvalget 2008-09
L 205
Offentligt
692977_0001.png
692977_0002.png
J.nr. 2009-511-0035Dato: 27. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 205 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift efter brænd-stofforbrug for visse personbiler, registreringsafgiftsloven og for-skellige andre love. (Grøn omlægning af bilbeskatningen).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 15 af 26. maj 2009.
Kristian Jensen
/Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 15:

Ministeren bedes kommentere materiale udleveret af Århus, Kolding og Horsens Taxa un-der foretræde for Skatteudvalget den 26. maj 2009, jf. L 205 - bilag 15.

Svar:

Århus Taxa anfører, at lovforslaget er baseret på fejl og fordomme. Det vil,øge den samlede belastning af miljøetøge risikoen for uheld og skader i trafikkenhindre de handicappedes mobilitetødelægge arbejdsmiljøet for chaufførerforværre vognmænd og chaufførers økonomi
Det er Århus Taxas opfattelse, at lovforslaget vil give færre kroner i statskassen.Hertil bemærkes, at der med lovforslaget tilskyndes til anskaffelse af taxier, der gennemgå-ende koster mindre end de taxier, der købes i dag. Der er alt andet lige en sammenhængmellem en bils pris og bilens størrelse og/eller motoreffekt. En taxiflåde bestående af min-dre biler end dem, vi kender i dag, vil derfor alt andet lige køre længere på literen og der-ved have en lavere udledning af CO2.Når det gælder trafiksikkerheden, er der også for biler, der er prissat lavere end ca. 335.000kr. før afgift, mulighed for at vælge både høj aktiv og passiv sikkerhed. De 335.000 kr. førafgift er balancepunktet, når man sammenholder gældende regler med lovforslaget.Når det gælder kørsel med handicappede, er der en række 9-personers personbiler, der bådekoster under 335.000 kr. før registreringsafgift, og som egner sig til nedstoling med henblikpå transport af kørestolsbrugere.Når det gælder arbejdsmiljø, vil man til den nævnte pris kunne erhverve en personbil medsåvel automatisk transmission, ergonomiske sæder mv. og klimaanlæg.Når det gælder taxivognmændenes økonomi, henvises til lovforslagets bemærkninger,hvoraf det fremgår, at statskassen vil få en merindtægt på 50 mio. kr. årligt. Beløbet vilskulle betales af taxierhvervet og dettes kunder.Samlet set forventes, at taxibranchen på baggrund af den ændrede afgiftssammensætningenvil ændre købsmønster. Taxibranchen forventes således at investere i lidt billigere biler endi dag. Det vil have en gavnlig miljømæssig effekt, bl.a. fordi en billigere og typisk letterebil kører længere på literen end en dyrere og typisk tungere bil.
Side
1