Skatteudvalget 2008-09
L 205
Offentligt
J.nr. 2009-511-0035Dato: 13. maj 2009
TilFolketinget - SkatteudvalgetHermed svar på spørgsmål nr. 8, stillet af Jesper Petersen (SF),tilforslag til lov om afgift efter brændstofforbrug for visse person-biler, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love (Grøn om-lægning af bilbeskatningen), jf. L 205.
Kristian Jensen
/Lene Skov Henningsen
Spørgsmål 8:
”Ministeren bedes redegøre for, i hvilket omfang der er belæg for at antage, at den foreslåe-de afgift på 1.000 kr. årligt på dieseldrevne person- og varebiler vil virke, så der udledes færresundhedsskadelige partikler, herunder bedes oplyst, i hvilket omfang det forventes,at forbrugerne vil udskifte dieselbiler uden partikelfilter eller eftermontere partikelfilter.”
Svar:
Målet med forslaget om et partikeludledningstillæg er med en årlig afgift på 1.000 kr. samletset at opnå den størst mulige reduktion af partikeludledningen fra dieselmotorerne i de biler, derer omfattet af forslaget.Efter det ændringsforslag, jeg har stillet, vil Færdselsstyrelsen ved udformningen af ordningenfor godkendelse af partikelfiltre til eftermontering ikke kun tage hensyn til, hvor effektivt detenkelte filter virker, men også til hvor dyrt filtret er. Det antages i den forbindelse, at der nor-malt er en direkte sammenhæng mellem prisen for et partikelfilter og filtrets effektivitet.Der skal således ved udformningen af godkendelsesordningen, set i lyset af partikeludlednings-tillæggets størrelse, tilstræbes en balance mellem incitamentet til at afholde udgiften til efter-montering af et partikelfilter og krav til partikelfiltrets effektivitet.Det er ministeriets vurdering, at prisen for eftermontering af et partikelfilter til en almindeligpersonbil kommer ned på 4-8.000 kr., når der er skabt et marked herfor her i landet. I så fald erudgiften til eftermontering af et partikelfilter tjent ind på sparet partikeludledningstillæg efter 4-8 år.Incitamentet til at eftermontere et partikelfilter vil falde med bilens alder. Den gennemsnitligelevetid for en personbil ligger på 15-20 år. Dermed vil det normalt ikke blive økonomisk attrak-tivt at eftermontere et partikelfilter på en bil, der er mere end omkring 10 år gammel. Der er idag omkring 350.000 dieseldrevne personbiler, der er 10 år eller yngre, og omkring 50.000 die-seldrevne personbiler, der er ældre end 10 år.Det skønnes, at der i dag er omkring 100.000 dieseldrevne personbiler med partikelfilter.Efter afsnit 3.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget forventes partikeludledningstil-lægget at medføre en hurtigere udfasning af ca. 2.000 personbiler.
Side 2