Skatteudvalget 2008-09
L 206 Bilag 2
Offentligt
671737_0001.png
671737_0002.png
671737_0003.png
671737_0004.png
671737_0005.png
671737_0006.png
671737_0007.png
671737_0008.png
671737_0009.png
671737_0010.png
671737_0011.png
671737_0012.png
1

Advokatrådet

Bryggeriforeningen

Ingen bemærkningerBryggeriforeningen henvisertil regeringens målsætning omat lave en provenuneutral om-lægning af mineralvandsafgif-ten. Bryggeriforeningen vurde-rer, at aftalen i realiteten med-fører en samlet afgiftsstigningpå læskedrikke. Det skyldes, atandelen af sukkerfri læske-drikke blandt Bryggeriforenin-gens medlemmer i 2008 kun erca. 28 pct. og ikke ca. 41,5 pct.som provenuneutralitet forud-sætter.
Andelen af sukkerfri læske-drikke i lovforslaget er skønnetpå baggrund af Bryggerifor-eningens oplysninger til Fore-byggelseskommissionen(Bryggeriforeningen – om læ-skedrikke og ansvar. Udarbej-det til Forebyggelseskommis-sionen, 2008). Heraf fremgårdet, at salgsandelen af sukker-fri lightlæskedrikke i 2007udgjorde omkring 30,4 pct.,mens den i 2002 kun udgjordeomkring 13 pct., således at deri perioden har været en gen-nemsnitlig stigning på ca. 3,4pct. om året. Det er derfor lagttil grund at udviklingen vilfortsætte i 2008 og 2009 såle-des at andelen af sukkerfri viludgøre omkring 35 pct. i 2010.Imidlertid er definitionen afsukkerfri lightlæskedrikke til-syneladende lidt bredere endden, der er anvendt i lovforsla-get. I så fald er andelen af suk-kerfri sodavand en smuleovervurderet. Da sigtet er enprovenuneutral omlægning, ersatsen for sukkerholdige soda-vand derfor nedsat fra 115 øretil 108 øre pr. liter, hvorvedomlægningen skønnes at bliveprovenuneutral.
Dernæst beklager Bryggerifor-eningen den meget snævredefinition af begrebet ”sukker-fri”. Definitionen vil betyde, atvisse light-læskedrikke samtlæskedrikke med et naturligtindhold af sukker vil faldeudenfor begrebet. Bryggerifor-eningen opfordrer til, at læske-drikke med et lavt sukkerind-hold og læskedrikke med re-duceret sukkerindhold inklude-res i definitionen ”sukkerfri”.
Definitionen ”sukkerfri” om-fatter i denne lov produkter,som indeholder højst 0,5 gsukker pr. 100 ml. Endvidereomfattes produkter ”uden tilsatsukker”, dvs. produkter, somikke indeholder tilsatte mono-eller disaccharider eller andrefødevarer, der anvendes pågrund af deres sødende egen-skaber, men som har et natur-
2
ligt indhold af sukker.Endelig henviser Bryggerifor-eningen til, at en maksimums-grænse på 0,5 g. sukker pr. 100ml. vil være vanskelig at ad-ministrere, idet producenter ihenhold til Fødevarestyrelsens”Vejledning om næringsind-hold af færdigpakkede lev-nedsmidler” må angive sukker-indholdet til 0-1 g. pr. 100 ml.,hvis produktet indeholder optil 1 g. sukker på 100 g.
Forslaget er tilpasset Fødeva-restyrelsens egen definition afbegrebet ”sukkerfri”. Det erafgørende for skattemyndighe-derne, at denne definition føl-ges af hensyn til eventueltkommende fortolknings-spørgsmål.Såvel begrebet ”sukkerfri” sombegrebet ”uden tilsat sukker”lægger sig i øvrigt op ad defi-nitionen i Europa-Parlamentetsog Rådets Forordning (EF) nr.1924/2006 af 20. december2006 om ernærings- og sund-hedsanprisninger af fødevarer,bilag 1.

Bager- og Konditormestre i

Danmark

Bager- og Konditormestrene iDanmark har bemærkninger tilden kommende afgift på mæt-tet fedt samt afgiftsforhøjelsenvedrørende nødder og mand-ler.Der er 35 % mættet fedt i denrullemargarine, der bruges ibagerierne, og afgiftsforhøjel-sen vil betyde en fordobling afden nuværende råvarepris.Rullemargarine kan på nuvæ-rende tidspunkt ikke erstattesaf andre produkter.Det nævnes desuden, at det erbagermesteren selv eller for-brugeren, der må bære forhø-jelsen. Dette vil medføre enprisstigning på et par kronerfor et stykke wienerbrød. Defrygter, at denne prisforhøjelsevil få forbrugerne til at holdeop med at købe produktet.De ønsker derfor en over-gangsordning, så branchen får
Betragtningerne er taget tilefterretning og vil indgå i detvidere lovforberedende arbejdevedrørende en kommende af-gift på mættet fedt. Der henvi-ses i øvrigt til bemærkningernetil Danske Erhvervs hørings-svar.
3

Danske Advokater

Dansk Erhverv

mulighed for at udvikle pro-dukter uden mættet fedt.De anfører, at afgiftsforhøjel-sen på nødder og mandler ikkebør gennemføres. Nødder ogmandler indeholder en rækkesunde stoffer og et lavt indholdaf mættet fedt, og kan derforikke sammenlignes med cho-kolade.Ingen bemærkningerMed hensyn til afgiften påchokolade- og sukkervarerunderstreger Dansk Erhverv, atdette vil føre til øget grænse-handel.
For så vidt angår de forskelligebemærkninger vedrørendegrænsehandlen skal det næv-nes, at forslaget er afstemt un-der hensyntagen til grænse-handlen og vurderet til at haveen begrænset effekt.
Endvidere opfordrer DanskErhverv til, at afgiften på nød-der mv. fjernes, da disse pro-dukter har et højt indhold afsunde, umættede fedtstoffer oger et sundt alternativ.
Forslaget har til formål at gen-nemføre en generel afgiftsfor-højelse i chokoladeafgiftslo-ven. Forslaget omhandler ikkeændringer, der er begrundet ien afgiftsdifferentiering mel-lem mættede fedtstoffer ogumættede fedtstoffer i konkreteprodukter i chokoladeafgifts-loven.Betragtningerne er taget tilefterretning og vil indgå i detvidere arbejde.
Dansk Erhverv bemærker, atafgiftsforhøjelsen på konsum-is ikke vil føre til øget grænse-handel.Med hensyn til afgiftsomlæg-ningen på mineralvand konsta-terer Dansk Erhverv, at afgifts-forhøjelsen på sukkerholdigtsodavand vil føre til yderligeregrænsehandel, mens grænse-handlen for sukkerfrit soda-vand vil mindskes.
Dansk Erhverv understreger, at Der henvises til bemærknin-
4
light-sodavand vil blive omfat-tet af den høje afgift og gøreafgifterne mindre gennem-skuelige for erhvervsliv ogforbrugere.Dernæst anmoder Dansk Er-hverv om, at en lageropgørelseudskydes en uge eller en må-ned ind i 2010, således af denikke falder sammen med nyt-årsaften for de virksomheder,som skal have afgiftsrefusion.
gerne til Bryggeriforeningenshøringssvar.
Det er intentionen, at de for-slåede ændringer skal træde ikraft den 1. januar 2010, og definder anvendelse for varer,som fra den dag udleveres tilforbrug fra registrerede virk-somheder, angives til fortolk-ning eller importeres. Varer,der er udleveret og afgiftsbe-rigtiget før den 1. januar 2010,men ikke solgt i detailbutik-kerne, vil ikke skulle afgiftsbe-rigtiges på ny. Afgiftsforhøjel-serne og nedsættelserne vilførst finde anvendelse på varerder efter den 1. januar 2010udleveres til forbrug. Det vilsåledes ikke være nødvendigtat foretage en lageropgørelse.
For så vidt angående tobaksaf-gifterne bemærker Dansk Er-hverv, at der ud fra et grænse-handelssynspunkt er plads tilat øge de danske afgifter, menat det er uheldigt, at sammen-sætningen af styk- og værdiaf-giften gør de billigere cigaret-ter relativt billigere.
Der henvises til bemærknin-gerne til Tobaksindustrienshøringssvar.
Dansk Erhverv opfordrer af-slutningsvis til, at der nedsæt-tes en arbejdsgruppe i forbin-delse med udarbejdelsen afafgiften på mættet fedt.
Betragtningerne vil blive over-vejet i forbindelse med detlovforberedende arbejde ved-rørende den kommende afgiftpå mættet fedt.

Dansk Isindustri

Dansk Isindustri anfører, at en25 procents forhøjelse af suk-kerholdige varer, herunder
Forslaget har til formål at gen-nemføre en generel afgiftsfor-højelse i konsum-is-
5
konsum-is, dels ikke vil giveen sundhedsmæssig effekt sva-rende til den opkrævede afgift,og dels vil forskyde forbrugetfra de produkter, som afgifter-ne rammer til substituerbareprodukter, som ikke er afgifts-belagte.Dansk Isindustri ser gerne, atafgiften på konsum-is konstru-eres på samme måde som mi-neralvandsafgiften, dvs. meden afgiftsmæssig sondringmellem sukkerfrit og sukker-holdigt konsum-is.Afgiften på chokolade- ogsukkervarer er efter DanskIsindustris opfattelse utidssva-rende.Dansk Isindustri opfordrerherefter til, at der umiddelbarti forlængelse af dette lovfors-lag igangsættes en proces, derindenfor skattestoppets ram-mer fører til en omlægning afde nuværende afgifter på cho-kolade- og sukkervarer, mine-ralvand og konsum-is. Formå-let skal være at øge tilskyndel-sen til at udvikle produktermed et lavt sukkerindhold. Derer i dag ingen tilskyndelse her-til, fordi afgiften er den sam-me, uanset sukkerindholdet.Dansk Isindustri påpeger der-næst, at afgifterne virker helttilfældige i forhold til forskel-lige produktgrupper. Derforforeslås det, at forslaget med-tager en tilrettelse af de åben-lyse skævheder.DSK erkender, at der er behovfor nedsættelse af personskat-terne, og at dette skal finansie-
afgiftsloven, som modsvarerden reale udhulning af afgiften,som er sket siden 1998, hvorafgiften sidst blev forhøjet.Forslaget omhandler ikke enafgiftsomlægning af loven.
Betragtningerne omkring enafgiftsomlægning er taget tilefterretning, og de vil indgå ide videre overvejelser på om-rådet.

De Samvirkende Købmænd

(DSK)

6
res.Der henvises til bemærknin-Det beklages, at afgifternefastsættes til et niveau, der vil gerne til Dansk Erhvervs hø-ringssvar.medføre øget grænsehandel,og DSK mener, at regeringenhermed begår løftebrud, da dettidligere er udmeldt, at en skat-tereform ikke måtte give græn-sehandel.DSK anbefaler dernæst, atafgiften på nødder, mandlermv., som fortrinsvis indehol-der umættet fedt, fritages forafgiftsforhøjelsen på 25 %.Med hensyn til mineralvands-afgifterne henviser DSK tilBryggeriforeningens hørings-svar.Endelig finder DSK det stærkt Der henvises til bemærknin-gerne til Tobaksindustrienskritisabelt, at afgiftsforhøjel-serne på cigaretter medfører, at høringssvar.lavpriscigaretterne bliver rela-tivt billigere. DSK mener, atman burde gå den anden vej,og således lade afgifterne pålavpriscigaretter stige mereend afgiften på de dyrere mær-ker. DSK ønsker derfor, at derindføres en minimumsafgift påcigaretter – alternativt en deci-deret mindstepris.Vedrørende ændring af lov omafgift af chokolade- og suk-kervarer, lov om afgift af kon-sum-is og lov om afgift af mi-neralvand m.v. henviser DI tilDI Fødevarers høringssvar.Med hensyn til ændring aftobaksafgiftsloven anfører DI,at forslaget stiller danske virk-somheder og arbejdspladser ien ugunstig situation, da denvalgte model vedrørende ciga-Der henvises til bemærknin-gerne til Tobaksindustrienshøringssvar.I øvrigt er afgiftsbelastningenpå 20 stk. hjemmerullede ciga-Der henvises til bemærknin-gerne til Dansk Erhvervs hø-ringssvar.

DI

7
retafgifterne favoriserer lav-priscigaretter. Dette sker, fordilavpriscigaretter typisk er im-portvarer og ydermere fordiafgiftsforhøjelsen på røgtobakmedfører, at røgtobakken ikkelængere kan konkurrere medlavpriscigaretterne.DI påpeger således, at desundhedsmål, som er sat afregeringen, ikke kan nås meddette forslag.DI foreslår følgende:- Forhøjelsen af værdi-afgiften bibeholdes- Stykafgiften sænkes tilkr. 60,02 øre pr. cigaret- Der indføres en mini-mumsafgift, svarendetil 100 % af den mestsolgte prisklasse for ci-garetter- Røgtobakken fasthol-des uændret.DI mener, at tobak herigennemvil gøres mindre tilgængeligt.DI beklager, at forslaget giveranledning til øget grænsehan-del og illegal import, og pegerpå, at denne tendens vil for-øges yderligere, når afgiften påmættet fedt træder i kraft.DI Fødevarer finder ikke, atforslagets sundhedsmæssigebegrundelse er tilstrækkeligtunderbygget.DI Fødevarer ønsker en af-giftsdifferentiering mellemsukkerholdigt og sukkerfrichokolade, sukkervarer ogkonsum-is, da branchen i dagikke har et incitament til atfremstille disse produkter suk-kerfrit.
retter med lovforslaget stadigvæsentlig lavere end den til-svarende på en pakke lavpris-cigaretter.
Overvejelser vedrørende græn-sehandel og illegal import iforbindelse med introduktionaf afgiften på mættet fedt vilindgå i det lovforberedendearbejde.

DI Fødevarer

Der henvises til bemærknin-gerne til Dansk Isindustri´shøringssvar.
8
Endvidere ønsker DI Fødeva-rer ingen afgiftsstigning pånødder og mandler, da dissehar et lavt indhold af mættetfedt og indeholder mange sun-de stoffer.DI Fødevarer pointerer for såvidt angår afgiften på mineral-vand, at produkter, som har etnaturligt indhold af sukker,ligeledes skal omfattes af denlave afgift.
Der henvises til bemærknin-gerne til Dansk Erhvervs hø-ringssvar.
Der henvises til bemærknin-gerne til Bryggeriforeningenshøringssvar.
Der henvises til bemærknin-DI Fødevarer er ikke i tvivlom, at forslaget vil føre til øget gerne til Dansk Erhvervs hø-ringssvar.grænsehandel og illegal im-port. De anmoder om en nygrænsehandelsrapport samt omen sikring af, at den illegaleimport ikke stiger.Der anmodes om medindfly-delse på den kommende afgiftpå mættet fedt.Disse overvejelser vil indgå idet kommende lovforbereden-de arbejde.

Erhvervs- og Selskabsstyrel-

sens Center for Kvalitet i

ErhvervsRegulering (CRK)

Euro-Candy / Pantom

Foreningen af Danske Im-

portører i Chokolade- og

Endelig påpeges, at den af-giftspligtige virksomhed hæf-ter for afgiften, hvis kundengår konkurs. Dette bør lavesom, så det er staten, der bærerdenne risiko.CRK anfører, at forslaget pånuværende tidspunkt vil resul-tere i et administrativt tidsfor-brug for virksomhederne påmindre end 100 timer årligt påsamfundsniveau.Det anføres, at afgiftsforhøjel-sen på slik og sukkervarer vilføre til øget grænsehandel ogillegal import. Der opfordrestil øget kontrol.Det bemærkes, at forhøjelsernepå chokolade- og sukkervarer
Forslaget har ikke til formål atændre på hæftelsesbestemmel-sen.
Bemærkningerne vil blivemedtaget i lovforslaget.
Der henvises til bemærknin-gerne til Dansk Erhvervs hø-ringssvar.
Der henvises til bemærknin-gerne til Dansk Erhvervs hø-
9

Konfekturebranchen

vil føre til øget grænsehandelog illegal import, og i øvrigtikke sænke forbruget.Det findes bemærkelsesvær-digt, at der ikke er taget hen-syn til de enkelte produktersernæringsmæssige indhold,særligt at mørk chokoladesamt nødder, mandler mv. erpålagt afgiftsstigningen, idetdisse produkter er et sundt ognærende alternativ.Foreningen undrer sig over,hvorfor forslaget fremsættesnu, hvor totalmarkedet forchokolade og konfekture erfaldende, og opfordrer til, atden planlagte afgiftsforhøjelsepå disse varer fjernes fra for-slaget.Ingen bemærkninger.Foreningen bemærker, at detgrundet den korte høringsfrister sandsynligt, at der efterføl-gende vil blive fundet forhold,som burde være kommenteret,men for nærværende anføresfølgende.Der i høringsudkastet ikke etforslag om godtgørelse af af-giftsdifferencen til virksomhe-der, der på ikrafttrædelsesda-gen har en beholdning (lager)af sukkerfrie sodavand, hvorafgiften nedsættes. En sådanordning har i mange år væretfast praksis.HORESTA kan generelt til-slutte sig, at der sker en diffe-rentiering af afgiftssatserne udfra et sundhedsperspektiv.HORESTA understreger dog,at restauranters bidrag til detsamlede indtag af usunde fø-
ringssvar.
Der henvises til bemærknin-gerne til Dansk Erhvervs hø-ringssvar.

Foreningen Danske Reviso-

rer (FDR)

Foreningen af Statsautorise-

rede Revisorer

Der henvises til bemærknin-gerne til Dansk Erhvervs Hø-ringssvar.

HORESTA

10
devarer er begrænset, og typisksker i forbindelse med festligelejligheder.Vedrørende chokoladeafgiftenpåpeger HORESTA, at mørkchokolade har en række positi-ve effekter og et meget lavtsukkerindhold, og således børvære friholdt for afgiftsstig-ningen. Det samme gældernødder, mandler og kerner, dadisse må betegnes som sundeog nærende.Der henvises til bemærknin-gerne til Danske Erhvervs hø-ringssvar.

Håndværksrådet

Vedrørende afgiftsforhøjelsen Der henvises til bemærknin-på konsum-is foreslår HO-gerne til Dansk Isindustri hø-RESTA, at afgiften differentie- ringssvar.res ud fra sukkerindhold.Håndværksrådet støtter over-ordnet forslaget.Med hensyn til afgift på fedtforeslås det, at afgiften imple-menteres over eksempelvis 3-5år.Ingen bemærkningerLO henviser til, at tobaks- ogsundhedsrelaterede afgifter ihøj grad hviler på personermed lav indkomst. Afgiftsfor-højelserne medfører således enforringelse af de dårligst stille-des økonomiske muligheder.NBL understreger, at deresmedlemmer er meget følsom-me overfor afgiftsstigninger påsukkervarer, sodavand og to-bak, idet afgiftsforhøjelsermedfører øget grænsehandelog illegal import. Dermed bli-ver en masse arbejdspladsersat på spil.NBL opfordrer til, at en andenmodel for afgiftsforhøjelser påtobak, som ikke giver sammerisiko for øget grænsehandel,Overvejelser om en eventuelindfasning af afgiften på mæt-tet fedt vil indgå i det lovforbe-redende arbejde.Det er regeringens opfattelse,atForårspakke 2.0.samlet setvil være til gavn for personermed lav indkomst.

Konkurrencestyrelsen

LO

Nærbutikkernes Landsfor-

ening (NBL)

Der henvises til bemærknin-gerne til Dansk Erhvervs hø-ringssvar.
11

SKAT

Skatterevisorforeningen

Tobaksindustrien (TI)

anvendes.Ingen bemærkningerIngen bemærkningerTobaksindustrien anfører, atden valgte afgiftsmodel inde-bærer en unødig risiko forgenopblussen af grænsehand-len til Tyskland og at den vilskabe en urimelig markedssi-tuation mellem de enkelte to-bakskategorier.
Forslaget indebærer, at prisenpå en 20 stk. pakke Prince sti-ger med 3 kr. til 36 kr. Prisenfor 20 stk. Prince i Tyskland eraktuelt 35 kr. og forslaget in-debærer, at der kan opnås enbesparelse på 1 kr. pr. 20 stk.pakke ved at købe Prince iTyskland. Det er en begrænsetbesparelse, og det er ikke for-ventningen, at den vil giveanledning til en betydeliggrænsehandel.
Tobaksindustrien anbefaler istedet en model der inkludereren minimumsafgift baseret påden mest populære priskatego-ri, som iflg. Tobaksindustrienanvendes i 13 ud af de 15 gam-le EU-lande. Fordelen vedmodellen er iflg. Tobaksindu-strien at den vil dæmpe mar-kedsuroen som følge af afgifts-forhøjelserne og dermed stabi-lisere konkurrenceforholdetmellem de enkelte tobakskate-gorier.Konkret foreslår Tobaksindu-strien således, at værdiafgiftenhæves til 20,8 pct. som i lov-forslaget, og at stykafgiftennedsættes til 60,02 øre, samt atder indføres en minimumsaf-gift svarende til 100 pct. af denafgift der betales af den mestefterspurgte priskategori. Af-giften på røgtobak sættes opmed 120 kr. pr. kg i lighedmed lovforslaget.
Lovforslaget indebærer, at engennemsnitlig prisstigning påca. 3 kr. inkl. moms pr. 20 stk.cigaretter. For de billigste til23,5 kr. pr. pakke forventesstigningen at udgøre ca. 2,6kr., mens den for den mestefterspurgte prisklasse vil ud-gøre ca. 3 kr. og omkring 3,4kr. for de dyreste. Det er såle-des tilstræbt, at der for allepriskategorier opnås en stig-ning omkring 3 kr., så de abso-lutte prisforskelle fastholdesomtrent uændrede i forhold tilde gældende regler. Herved vilbesparelsen ved at skifte mel-lem priskategorier være om-trent uændrede.Med Tobaksindustriens forslagom minimumsafgift vil de bil-ligste priskategorier få de stør-ste prisstigninger, og der æn-dres således markant på deabsolutte prisforskelle og der-med besparelser ved skiftemellem priskategorier. Hervedvil den monopolagtige situati-on som den mest efterspurgte
12
prisklasse allerede befinder sigi blive yderligere konsolideret.Herved er det også usandsyn-ligt, at avancerne som følge afdet større værdielement vilfalde som forventet i lovfors-laget og det forventede mer-provenu herved vil i stedettilfalde tobaksfabrikanterne.Det kan på den baggrundskønnes, at Tobaksindustriensforslag vil medføre et provenu-tab på knap 100 mio. kr. Her-udover forventes det også atforslaget vil medføre øgetgrænsehandel i forhold til lov-forslaget.På baggrund heraf afvises for-slaget om en afgift efter denmest populære priskategori.Der er dog sundhedsargumen-ter der taler for at sikre at ogsåde billigste cigaretter stigermed 3 kr. pr. 20 stk. og derforer der i lovforslaget indarbej-det en minimumsafgift på91,65 øre pr. cigaret. Hervedsikres det for det første, at debilligste cigaretter også stigermed 3 kr. og for det andet for-ventes det, at effekten på avan-cerne af det større værdiele-ment ikke påvirkes i nævne-værdigt omfang, således atprovenuet skønnes at væreomtrent uændret, som følge afminimumsafgiften. Den vildog formentlig give anledningtil øget grænsehandel i forholdtil det oprindelige forslag.