Skatteudvalget 2008-09
L 207 Bilag 27
Offentligt
688513_0001.png
688513_0002.png
688513_0003.png
688513_0004.png
J.nr. 2009-231-0022Dato: 19. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 207 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og forskel-lige andre love (Forhøjelse af energiafgifterne, afgift på erhvervenes energi-forbrug, afgiftsmæssig ligestilling af central og decentral kraftvarme, afgift påsmøreolie mv. og forhøjelse af affaldsafgiften).Hermed sendes kommentar på bilag 17 vedrørende henvendelse fra NyborgForsyning og Service A/S.
Kristian Jensen/ Lene Skov Henningsen

Henvendelse:

Nyborg Forsyning og Service A/S - NFS A/S-, der blandt andet står for forsyningen med affjernvarme i Nyborg, har ved foretræde for Skatte- og afgiftsudvalget den 18. maj 2009 forelagtmateriale om mulige konsekvenser for fjernvarmen i Nyborg af forslag om ophævelse af af-giftsfritagelse for farligt affald, der forbrændes.Det fremgår af materialet, at selskabet anser Nyborgs fjernvarme for 100 pct. CO2 fri, idet 94pct. af varmen forsynes fra Kommunekemi (ca. 50 mio. kr./år), mens resten kommer fra spild-varme fra Koppers A/S og fra biogas fra spildevandsrensningsanlæg. Fjernvarmesystemet eropbygget med henblik på levering fra Kommunekemi. Der planlægges udvidelse af fjernvar-menettet omkring Nyborg.Efter selskabets opfattelse er der ved vedtagelse af afgiftsændringerne ikke grundlag for fortsatdrift af Kommunekemi i Danmark, da man ikke regner med, at enhver stigning i behandlings-prisen vil føre til mindre mængder til behandling.Ved eventuelt ophør/begrænsning af leverancerne af fjernvarme fra Kommunekemi, vil selska-bet på kortsigt anvende eksisterende spids- og reservelastkedler, som fyres med fuelolie og na-turgas.På længere sigt skal alternativer findes indenfor biomasse, geotermisk varme, solvarme, forsy-ning fra kraftvarme fra Fynsværket, der vil være kulbaseret varme på grund af særlige alloke-ringsregler. Alternativerne vil kræve meget store investeringer.I øvrigt anføres, at energi fra farligt affald behandlet i udlandet bortkøles, samt at man udenKommunekemi risikerer, at farligt affald ender i deponi, eller det der er værre.Der anføres også at, at det også vil have negative priser for Nyborg fjernvarme, hvis Kommu-nekemi begrænser aktiviteten.Endelig anføres det, at Nyborg Kommune ikke som varmeplanmyndighed kan tage særligehensyn til lokale virksomheder (ved at betale en højere pris for varmen)

Kommentar:

Der er to forslag, der påvirker Nyborgs fjernvarme indirekte. Dels det oprindelige forslag L 126om omlægning af afgifter på affald til forbrænding, dels forslagene i Forårspakke 2.0, herundersærligt at de særlige afgiftsfritagelser for farligt affald foreslås ophævet.Hele den ekstra afgiftsbetaling for Kommunekemi kan tilskrives ophævelsen af afgiftsfrihedenfor farligt affald. Derimod vil omlægningen af afgiften på affald fra en afgift pr. ton til en afgiftpå energien i affaldet, der forbrændes, ikke netto øge afgifterne for Kommunekemi.Kommunekemi er hovedleverandøren af varme til Nyborg. Varmen fremkommer ved forbræn-ding af farligt affald samt eventuelt støttebrændsel. Samlet set regnes med at energien i affaldetog støttebrændsel er på ca. 2,1 PJ. CO2 udledningerne herved er på 161.000 tons i 2008 udenfor kvotesektoren.Der kommer dog ikke afgift på konverteringstabet, herunder formentlig varme brugt ved røg-gasrensningen mv. Derfor vil der formentlig alene være afgift på ca. 1,4 PJ produceret el ogvarme herunder bortkøling.Fra selve forbrændingen i Nyborg vil afgifterne stige med ca. 13 mio. kr. i 2010-2012, og fra2013 med yderligere ca. 36 mio. kr. til i alt 49 mio. kr.Hovedparten af disse ekstraafgifter knytter sig til fjernvarmeleverancen – ca. 11,5 mio. kr. i2010-2012 og ca. 30 mio. kr. fra 2013.I 2008 blev der solgt 584 TJ fjernvarme til en værdi af 38,9 mio. kr. = 66,6 kr./GJ, jf. regnskab.Formentlig er leverancen begrænset af, hvor stort efterspørgsel der er i Nyborg, snarere end afSide 2
om Kommunekemi, som i dag udnytter kapaciteten på anlægget fuldt ud, jf. at der også bortkø-les ca. 476 TJ, der fra 2013 vil blive belastet med ca. 15 mio. kr. Hertil kommer knap 4 mio. kr.vedrørende elproduktion og forbrug til processer.Når afgifterne i 2013 er fuldt indfaset, vil afgifterne udgøre ca. 51 kr./GJ fjernvarme i 2010 ni-veau. Der vil blive opkrævet nøjagtig samme energiafgift som, hvis varmen var fremstillet på etkraftvarmeværk, der bruger olie, gas eller kul, mens CO2 afgiften vil være lavere, jf. at der foraffald opkræves CO2 afgift ud fra det anslåede CO2 indhold i affald i gennemsnit, der er min-dre end ved brug af gas, olie eller kul, og langt mindre end i det affald, der bruges på Kommu-nekemi.Fjernvarmen til Nyborg fra Kommunekemi vil således ikke blive belastet med højere afgifterend Fjernvarmen til Odense fra Fynsværket eller fjernvarmen i byer, der forsynes med natur-gasbaseret kraftvarme.I dag giver kombinationen af særligt høje danske energiafgifter på rumvarme og afgiftsfritagel-se for farligt affald en særlig konkurrenceevne fordel ved afbrænding af farligt affald i dan-mark, når energien udnyttes. Denne fordel afvikles ved forslaget.De ekstra afgifter vedrørende fjernvarmen vil som NFS anfører ikke kunne overvæltesfuldtudi højere priser på fjernvarme til Nyborg, jf. at prisen i forvejen er sammenlignelig med varmefra f.eks. centrale kraftvarmeværker med afgifter.Der er prisloft for affaldsvarme. Prisloftet er forskelligt alt efter om affaldsvarmen fortrængercentral kraftvarme, naturgasvarme eller anden varme.For 2009 er prisloftet 99 kr./GJ når affaldsvarmen fortrænger naturgasvarme, 66 kr./GJ når af-faldsvarmen fortrænger central kraftvarme, og også 66 kr./GJ når affaldsvarmen fortrænger an-den varme.De generelle afgiftsforhøjelser på brændsler i Forårspakke 2.0 vil alt andet lige føre til, at pris-loftet for naturgas stiger 6 kr./GJ og at prisloftet for central kraftvarme stiger med mindst 8kr./GJ. Prisloftet for anden varme vil sandsynligvis stige mindre.Hvis færre leverancer fra Kommunekemi forventes erstattet af central kraftvarme, hvilket er enaf de muligheder Nyborg Fjernvarme nævner på længere sigt, vil Kommunekemi kunne hævevarmeprisen i 2010 svarende til ekstra ca. ca. 4,5 mio. kr.Hvis færre leverancer fra Kommunekemi forventes erstattet af naturgasvarme, hvilket er det al-ternativ Nyborg Fjernvarme nævner på kort sigt sammen med fuelolievarme, vil Kommuneke-mi formentlig kunne hæve prisen på varme med hele afgiftsstigningen i 2010 uden at stødemod prisloftet, og med en del af den yderligere stigning i 2013 uden at støde mod prisloftet.Det afhænger dog af udviklingen i prisen for naturgas.Hvis færre leverancer fra Kommunekemi forventes erstattet af biomassevarme, hvilket er enanden af de muligheder, Nyborg Fjernvarme nævner på længere sigt, vil Kommunekemi for-mentlig kunne hæve prisen svarende til mellem 0 og 3,5 mio. kr. i 2010.Da det ikke er helt klart, hvilket prisloft, der gælder i Nyborg, er det svært at forudsige, hvorstor en del af afgifterne, der kan overvæltes i højere varmepriser. Selv om Nyborg Fjernvarmefremfører, at alternativer vil føre til en meget højere varmepris, og Nyborg Fjernvarme derformå have interesse i at acceptere, at prisloft for central kraftvarme eller eventuelt naturgasvarmeanvendes, hvis det øger varmeleverancerne fra Kommunekemi, kan dette ikke lægges til grundved vurderingen af virkningen af afgifterne for Kommunekemi. Skatteministeriet har derforalene regnet med, at Kommunekemi vil overvælte 3,5 mio. kr. af afgiftsstigningen i 2010 sva-rende til 6 kr./GJ, altså den afgiftsstigning der kommer på decentral kraftvarme.Nyborg vil da fortsat have fjernvarmepriser, der ligger i den lave ende, hvis der fortsat leveresfjernvarme fra Kommunekemi.Side 3
Nyborg Fjernvarme anfører at der ved de foreslåede afgifter ikke længere vil grundlag for fort-sat drift af Kommunekemi i Danmark. Det konkluderes ved at sammenligne årsresultatet medden ekstra afgift i 2013.I 2008 var resultatet af driften på 33 mio. kr. mod 52 mio. kr. i 2007. Resultatet før afskrivnin-ger var 61 mio. kr. i 2008 mod 79 mio. kr. i 2007.Umiddelbart må Nyborg Fjernvarme have ret i, at der ikke på længere sigt vil være grundlagfor virksomheden, hvis virksomheden ikke ændrer adfærd, og priser mv. ikke ændres, og afgif-terne stiger mere end virksomhedens overskud.I det mindste frem til 2013 vil det dog gælde, at selv ved uændrede priser og adfærd vil virk-somheden give et betydeligt bedre resultat ved fortsat drift end ved at ophøre, jf. at afskrivnin-gerne i alle tilfælde vil skulle ske.Virksomheden vil sandsynligvis ændre adfærd i form af at forsøge at hæve priserne. Det er dogikke sandsynligt, at virksomheden kan hæve priserne uden at mængderne falder. Det sandsynli-ge vil være, at priserne hæves delvist svarende til de ekstra afgifter og virksomhederne opgivernogle af de opgaver, der i dag bidrager mindst til virksomhedens overskud. Derfor kan forven-tes en nedgang i aktiviteten på Kommunekemi særligt, når overgangsordningen udløber, medmindre man til den tid har udviklet nye overskudsgivende produkter mv. Nogle af de nye ar-bejdsopgaver virksomheden i forvejen overvejer vil i øvrigt blive understøttet, af afgiftsæn-dringerne herunder f.eks. udvinding af fosfor fra aske ved forbrænding af slam og gødning, ogbehandling af shredderaffald. Det er dog uvist, om der vil vise sig økonomi i disse projekter idet mindste inden 2013.Da Kommunekemi bortkøler en betydelig del af den fremstillede varme, vil selv en væsentligreduktion i aktiviteten på virksomheden ikke reducere leverancen af fjernvarme fra virksomhe-den i større omfang.Selv om Kommunekemi måtte hæve priserne fuldt ud svarende til de ekstra afgifter, vil detnæppe føre til, at mængderne af farligt affald, der deponeres, vil stige, jf. at afgifterne på depo-nering af farligt affald stiger endnu mere.Det vil heller ikke gælde, at udledningerne af CO2 vil stige i Danmark ved mindre aktivitet påKommunekemi. De vil falde.I det omfang Kommunekemi trods international konkurrence kan hæve priserne for behandlingaf farligt affald, vil leverandørerne alt andet lige få en større tilskyndelse til at bortskaffe farligtbrændbart affald på anden måde. Det skal dog bemærkes, at en af årsagerne til at virksomhedentrods stigende mængdemæssig aktivitet har oplevet faldende overskud er, at gennemsnitspriseni gennem en årrække ikke har fulgt med inflationen, men tværtimod har været vigende. Samletset over en årrække har incitamentet til at bortskaffe farligt affald på ureglementeret vis såledesværet faldende også selv om virksomheden måtte kunne overvælte de ekstra afgifter fuldstæn-digt, hvilket som nævnt næppe er realistisk.Fra 2010 vil fjernvarmeleverancen blive pålagt en afgift på 19,6 kr./GJ i energiafgift, svarendetil ca. 11,4 mio. kr.
Side 4