Boligudvalget 2008-09
L 208
Offentligt
Folketingets Boligudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 13. maj 2009
KAL/ J.nr. 2009-2697
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 4. maj 2009 føl-ger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar på spørgs-mål nr. 14 ad forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v.,lov om leje af almene boliger, lov om friplejeboliger, lov om ejerlejlig-heder og lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v. (selskabs-skatteloven) (Styring og finansiering af den almene boligsektor)(L 208).
Spørgsmål nr. 14:Hvordan harmonerer hensynet til det velfungerende beboerdemokrati medmuligheden i § 37 stk. 4-6 om at tilsidesætte en beslutning på et afdelings-møde?Svar:Der er efter min opfattelse ingen modstrid. Jeg må understrege, at der ikkeer tale om, at beboerdemokratiet tilsidesættes i forbindelse med de beslut-ninger, der her er tale om.For det første har boligorganisationens beboere flertallet af stemmerne i allede beboerdemokratiske organer, således også i øverste myndighed.For det andet ligger det ikke i den foreslåede ordning, at øverste myndighedskal kunne træffe beslutning om gennemførelse af arbejder uden afdelin-gens samtykke, uden at forslaget først har været behandlet på afdelingsmø-de på helt sædvanlig måde.Samtidig er det forudsat, at øverste myndighed går i dialog med afdelingenom eventuelle muligheder for tilretning af planerne, hvis afdelingens samtyk-ke ikke kan opnås i første omgang. Kun hvor der trods mulige tilretningerikke kan opnås enighed om gennemførelse af de arbejder og aktiviteter, derefter øverste myndigheds vurdering er nødvendige for at fremtidssikre be-
2
byggelsen, kan øverste myndighed gennemføre disse uden afdelingenssamtykke.Den demokratiske proces fungerer og fører som altovervejende hovedregeltil fornuftige og langsigtede løsninger for de enkelte boligområder. Man kandog ikke se bort fra, at der kan være en modsætning mellem på den eneside nogle beboeres kortsigtede interesser i f.eks. at fastholde lejeniveauetog på den anden side samfundets og de fremtidige beboeres interesse i envel vedligeholdt og fremtidssikret bebyggelse.Boligorganisationens øverste myndighed må derfor gives mulighed for at gåmod afdelingens ønske i de tilfælde, hvor dette er nødvendigt for, at bebyg-gelsen også fremover kan tjene sit formål.Med den foreslåede bestemmelse holdes sådanne beslutninger indenfor denbeboerdemokratiske struktur. Efter min opfattelse er denne model at fore-trække frem for alternativet, hvor de omhandlede beslutninger skulle træffesaf kommunalbestyrelsen og således ikke af et beboerdemokratisk organ.
Karen Ellemann/ Mikael L. Kristensen