Boligudvalget 2008-09
L 208
Offentligt
Folketingets Boligudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 12. maj 2009
LNI/ J.nr. 2009-2697
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 28. april 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 6 ad forslag til lov om ændring af lov om almene boligerm.v., lov om leje af almene boliger, lov om friplejeboliger, lov om ejer-lejligheder og lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v. (sel-skabsskatteloven) (Styring og finansiering af den almene boligsek-tor)(L 208).
Spørgsmål nr. 6:Idet der henvises til lovforslagets bemærkninger afsnit 2.5.2.2 Sideaktivite-ter, hvor det fremgår, at der ved en revision af bekendtgørelsen om sideakti-viteter skal åbnes op for, at en boligorganisation kan engagere sig økono-misk i følgende erhvervsaktiviteter: -nyopførelse og etablering samt udlejningaf erhvervsarealer, administration af opførelse og drift af private udlejnings-ejendomme og ejerboliger, visse ejendomsserviceydelser. Det fremgår, atdet skal ske gennem særlige skattepligtige selskaber, hvor boligorganisatio-nen skyder penge ind. I den forbindelse bedes ministeren oplyse:- Om der vil være nogen kontrol med bestyrelseshonorarer, direktørlønnin-ger og frynsegoder i disse selskaber?- Om kommunen som tilsynsmyndighed vi have hjemmel til f.eks. at påbydenedsættelse af honorarerne?- Hvilken sikring der vil være imod, at boligorganisationens fastansatte per-sonale reelt arbejder for disse sideaktivitetsselskaber, men lønnes af lejernevia administrationshonoraret?- Hvordan vil ministeren sikre, at der ikke sker konkurrenceforvridning i for-hold til private administrationsfirmaer?Svar:Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger vil det i en kommende be-kendtgørelse om sideaktiviteter i almene boligorganisationer m.v. blive præ-ciseret, at boligorganisationernes indskud i de omtalte skattepligtige selska-ber skal ske efter markedsøkonomiske investeringsprincipper og med hen-
2
blik på at opnå en normal forrentning af de investerede midler. Formålet meddenne bestemmelser er at sikre mod, af boligorganisationerne påfører priva-te leverandører af samme ydelser urimelig konkurrence.Kommunalbestyrelsen skal godkende såvel indskud som de konkrete aktivi-teter, der udøves gennem selskaberne. Det vil endvidere være en betingel-se, at boligorganisationen kun hæfter med sit indskud for tab i selskaberne.Derudover vil det af en kommende bekendtgørelse fremgå, at kommunalbe-styrelsen i sin egenskab af tilsynsmyndighed med boligorganisationen skalkontrollere boligorganisationens engagement i de skattepligtige selskaber.Kommunalbestyrelsen vil i denne forbindelse kunne afkræve boligorganisati-onen alle oplysninger, som boligorganisationen i kraft af sit indskud er i be-siddelse af om selskaberne. Kommunalbestyrelsen vil endvidere kunne på-byde indskuddet nedbragt eller afviklet.Endelig vil det blive tilvejebragt hjemmel til, at boligorganisationen kan udlå-ne medarbejdere til de nævnte skattepligtige selskaber. Det vil dog være enbetingelse, at boligorganisation opnår fuld dækning for omkostningerne vedudlånet. Udlånet vil endvidere skulle fremgå af boligorganisationens regn-skaber.Reglerne om det kommunale tilsyn med boligorganisationerne og den nævn-te regel om udlån af medarbejdere vil efter min opfattelse sikre mod, at an-satte i boligorganisationen arbejder i selskabet uden den fornødne kompen-sation til boligorganisationen.Da det er forudsat, at de skattepligtige selskaber drives på markedsøkono-miske vilkår, er der ikke fastsat bestemmelser om størrelsen af bestyrelses-honorarer og direktørlønninger o.l. i disse selskaber.Som omtalt fører kommunalbestyrelsen tilsyn med boligorganisationensengagement i disse selskaber. Kommunalbestyrelsen har ikke direkte hjem-mel til at kræve lønninger og honorarer nedsat, men vil – f.eks. hvis selska-berne drives uforsvarligt – kunne forlange, at boligorganisationen nedbringereller eventuelt afvikler sit engagement i disse.
Karen Ellemann/ Mikael L. Kristensen