Boligudvalget 2008-09
L 208
Offentligt
Folketingets Boligudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 13. maj 2009
jaj/ J.nr. 2009-2697
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 4. maj 2009 føl-ger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar på spørgs-mål nr. 8 ad forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v.,lov om leje af almene boliger, lov om friplejeboliger, lov om ejerlejlig-heder og lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v. (selskabs-skatteloven) (Styring og finansiering af den almene boligsektor)(L 208).
Spørgsmål nr. 8:Ministeren bedes oplyse, hvad der menes med udtrykket i § 6 a ”forsvarligog effektiv drift”.
Svar:Udtrykket ”forsvarlig og effektiv drift” indgår i en af de foreslåede målsætnin-ger, som afløser en tidligere bestemmelse, hvor betegnelserne ”forsvarligdrift” og ”rationelle administrationsmetoder” indgik. Mens betegnelsen ”for-svarlig” foreslås overført til den nye bestemmelse, vurderes ”effektiv drift” atvære mere nutidig og retvisende sprogbrug end ”rationelle administrations-metoder”. Begrebet ”effektivitet” indgår blandt andet som et nøglebegreb iretningslinjerne for god offentlig revisionsskik.Den del af bestemmelsen, der omhandler ”forsvarlig drift” vil – som hidtil –typisk kunne opfange situationer, der ikke er omfattet af de mere detaljeredebestemmelser. Der er således tale om en såkaldt retlig standard.Rent indholdsmæssigt betyder ”forsvarlig drift” almindeligt acceptabel drift,forstået således, at driften befinder sig inden for rammerne af, hvordan enveldrevet boligorganisation sædvanligvis vil kunne tænkes at handle i engiven situation. Bestemmelsens hensigt er, at der skal gribes ind over fordispositioner, der ud fra en konkret vurdering er urimelige og uforsvarlige,herunder eksempelvis usaglige økonomiske dispositioner, markante svigt iopgaveløsningen o.l.Bestemmelsens udtryk ”effektiv drift” indebærer, at boligorganisationen ihøjst mulig grad skal skabe værdi (målopfyldelse) for de ressourcer, sominvesteres.
2
De foreslåede målsætninger er generelle bestemmelser på et relativt højtabstraktionsniveau. Sigtet med disse målsætninger er at etablere en rammefor styringsdialogen mellem den tilsynsførende kommune og boligorganisati-onen. Da denne styringsmetode ikke sigter mod ”detailregulering” er dennetop ikke udmøntet i en udtømmende og detaljeret beskrivelse af, hvilkemetoder og dispositioner, der kræves udført af boligorganisationerne. Degenerelle målsætninger er dog på visse punkter suppleret af regler af merekonkret karakter. Eksempelvis er der konkrete krav om, hvordan regnskaberskal opstilles, om revisionsgennemgang m.v.
Karen Ellemann/ Mikael L. Kristensen