Boligudvalget 2008-09
L 208
Offentligt
683526_0001.png
683526_0002.png
Folketingets Boligudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 13. maj 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Ior/ J.nr. 2009-2697
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 5. maj 2009 føl-ger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar på spørgs-mål nr. 92 ad forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v.,lov om leje af almene boliger, lov om friplejeboliger, lov om ejerlejlig-heder og lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v. (selskabs-skatteloven) (Styring og finansiering af den almene boligsektor)(L 208).
Spørgsmål nr. 92:Mener ministeren, at lovforslaget løser de konkrete problemer, somProgrambestyrelsen fremhæver i sin rapport ’Fra udsat boligområde til helbydel’ fra 2008 på side 22, 2. spalte 1) for høje huslejer (i det eksisterendebyggeri), 2) byggeskader og fysisk forfald?
Svar:Regeringen har løbende taget en række initiativer, der kan bidrage til at løsede fysiske, økonomiske og sociale problemer i de udsatte boligområder.Senest er der som en del af boligaftalen fra 2006 skabt gode muligheder forat modvirke de negative spiraler i de udsatte boligområder. Således er der iperioden 2007 til 2012 afsat en investeringsramme på 2,4 mia. kr. årligt,inden for hvilken Landsbyggefonden kan yde støtte til gennemførelse afrenovering mv. i de udsatte boligområder. Der er tale om et historisk rekord-højt niveau.Hertil kommer, at der tillige blev afsat en ramme til en social og forebyggen-de indsats på 400 mio. kr. om året i årene 2007-2010, hvoraf de 200 mio. kr.kan anvendes til huslejenedsættelser.Med lovforslaget og den bagvedliggende boligaftale skabes bedre organisa-toriske rammer for, at kommuner og boligorganisationer i fællesskab kan
2
sætte ind overfor opståede problemer, herunder især at forebygge, at pro-blemerne udvikler sig i de udsatte boligområder.Samtidig får parterne en række nye værktøjer til fremme af en blandet bebo-ersammensætning. Der er allerede aftalebaserede instrumenter som fleksi-bel udlejning og kombineret udlejning, som giver mulighed for at reguleretilgangen til et boligområde uden om ventelisten. Disse muligheder foreslåsforbedret, således at de kan anvendes i flere områder og i forhold til flereboliger. Som noget nyt foreslås tillige, at der åbnes for, at boligorganisationerog kommunalbestyrelser i problemramte områder kan aftale, at et antal boli-ger udlejes gennem offentlig annoncering og uden om ventelisten.
Karen Ellemann/ Mikael L. Kristensen