Retsudvalget 2008-09
L 212 Bilag 19
Offentligt
693684_0001.png
693684_0002.png
INSTITUT FORMENNESKERETTIGHEDERSTRANDGADE 56∙ 1401 KØBENHAVNKTLF. 32 69 88 88FAX 32 69 88 00[email protected]WWW.MENNESKERET.DKWWW.HUMANRIGHTS.DK
RetsudvalgetChristiansborgE-mailes til [email protected] og[email protected]
DATOJ.NR.
27/5-09
540.30.20885

Vedr. høring over forslag til lov om ændring af lov om offentlighed i forvalt-

ningen (Aktindsigt i ministerkalendere)

Institut for Menneskerettigheder har med mail af 15. maj 2009 modtaget oven-nævnte forslag med anmodning om eventuelle bemærkninger.Folketingets Retsudvalg har i brev af 15. maj 2009 anmodet om instituttetseventuelle bemærkninger til forslag til lov om ændring af lov om offentlighed iforvaltningen (Aktindsigt i ministerkalendere) – L 212. Ifølge lovforslagets § 1skal offentlighedsloven ikke gælde for sager om førelse af ministerkalendere;forslagets § 2 indeholder en overgangs- og ikrafttrædelsesbestemmelse.Instituttet har kun ganske få bemærkninger til lovforslagets § 1, som bygger på enpolitisk aftale mellem et stort flertal af Folketingets partier om en nyåbenhedsordning.Instituttet har en vis forståelse for de hensyn, som ligger bag lovforslagets § 1. Detkan være hensigtsmæssigt, at en minister kun fører én kalender, og denne vilderfor ofte også kunne indeholde oplysninger af partimæssig eller privat karakter.Der er behov for at beskytte ministres privatsfære, og der kan være usikkerhedom, hvilke oplysninger der er undergivet aktindsigt. Disse forhold har vist sig atindebære en risiko for, at ministerkalendere kun kommer til at indeholde så’overordnede oplysninger’, at de ikke længere kan opfylde deres grundlæggendeformål – og derfor også, at de mister deres værdi som historisk kildemateriale. Påden anden side ses der ikke at vær noget til hinder for, at en minister kan undtagebestemte oplysninger i en kalender fra aktindsigt – f.eks. under henvisning til, atder er tale om et privat arrangement.For at undgå at begrænse offentlighedens adgang til aktindsigt har der væretpolitisk enighed om at indføre en ordning med en udvidet informationspligt forministre. Det anføres i lovforslagsbemærkningerne, at der som led i’åbenhedsordningen’ løbende på internettet vil blive offentliggjort en række
INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER ER OPRETTET VED LOV AF 6.6.2002 OM ETABLERING AF DANSK CENTER FOR INTERNATIONALE STUDIER OGMENNESKERETTIGHEDER. INSTITUTTET ER ETABLERET SOM NATIONAL MENNESKERETTIGHEDSINSTITUTION I HENHOLD TIL FN'S PARIS PRINCIPPER.INSTITUTTET VIDEREFØRER DE AKTIVITETER, DER SIDEN 1987 BLEV VARETAGET AF DET DANSKE CENTER FOR MENNESKERETTIGHEDER.INSTITUTTET VARETAGER FORSKNING, INFORMATION, UNDERVISNING, DOKUMENTATION OG INTERNATIONALE PROGRAMMER.
nærmere angivne oplysninger. Informationspligten som sådan er imidlertid ikkereguleret i lovforslaget, hvorfor det ikke er muligt at Instituttet at forholde sig til,om denne udvidede informationspligt vil råde bod på begrænsningen iaktindsigten. I givet fald måtte oplysningspligten omfatte en indsigt i ministrenesoffentlige aktiviteter, hvorved man er retur i et system med to kalendere.Instituttet er derfor samlet set skeptisk over for lovforslaget, idet Instituttet finderdet væsentligt, at Danmark er et åbent demokrati. Lovforslaget ses dog ikke atstride mod Danmarks internationale forpligtelser.Der henvises til j.nr. 08-000865-16.
Med venlig hilsen
Jonas ChristoffersenDirektør