Retsudvalget 2008-09
L 212
Offentligt
690759_0001.png
690759_0002.png
690759_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
25. maj 2009Statsretskontoret2009-7650-0006KKN40566
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 27 vedrørende forslag til lovom ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (Aktindsigt i mini-sterkalendere) (L 212), som Folketingets Retsudvalg har stillet til ju-stitsministeren den 20. maj 2009.
Brian Mikkelsen/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 27 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (Aktindsigt i

ministerkalendere) (L 212):

”I forlængelse af svar på L 212 - spørgsmål 10, hvor ministe-ren svarer, at der ikke vil være adgang til aktindsigt i de op-lysninger, som embedsmænd har skrevet ind i kalenderen,bedes ministeren redegøre for, om det vil være omgåelse afreglerne om aktindsigt, hvis notater til brug for forberedelseaf møder, referater af møder m.m. bliver skrevet ind i kalen-deren og ikke i særskilte dokumenter, og der dermed vil væreaktindsigt i sådanne oplysninger i kalenderen efter sammeregler som, hvis det var skrevet i særskilte dokumenter.”

Svar:

Efter den foreslåede nye bestemmelse i offentlighedslovens § 2, stk. 1, 2.pkt., vil offentlighedsloven ikke gælde for sager om førelse af en mini-sterkalender.Bestemmelsen vil – som anført i besvarelsen af spørgsmål nr. 10 vedrø-rende lovforslaget – indebære, at en ministerkalender som sådan bliverundtaget fra aktindsigt efter offentlighedsloven, og der vil således efterbestemmelsen bl.a. ikke være adgang til aktindsigt i de oplysninger, somministeriets embedsmænd har skrevet ind i kalenderen med henblik på atorientere ministeren om praktiske forhold mv. i forbindelse med et møde.Det bemærkes i den forbindelse, at der ved en ”ministerkalender” forståsen oversigt over en ministers forskellige aktiviteter (møder, rejser og an-dre arrangementer), jf. bemærkningerne til den foreslåede nye bestem-melse i offentlighedslovens § 2, stk. 1, 2. pkt.Som ligeledes nævnt i besvarelsen af spørgsmål nr. 10 vil dokumenter,som måtte blive udarbejdet til brug for møder eller efter møder, f.eks.mødereferater, derimod – som hidtil – være omfattet af offentlighedslo-vens almindelige ordning. Dette skyldes, at sådanne dokumenter vil væreen del af den sag, som det pågældende møde vedrører.Det anførte betyder bl.a., at hvis der udarbejdes et notat, som skal brugesaf ministeren i forbindelse med f.eks. politiske forhandlinger om et nytretspolitisk initiativ, vil det pågældende notat – som en del af initiativ-sagen – være omfattet af offentlighedslovens almindelige ordning. Dettevil også gælde i den (i det stillede spørgsmål) hypotetiske situation, at det2
pågældende notat ikke blev udarbejdet som et selvstændigt dokument,men i stedet blev ”skrevet ind i kalenderen”.
3