Til
                     Folketinget - Skatteudvalget
L 23 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, fusionsskatteloven og forskellige andre love (Justering af rentefradragsbegrænsningsreglerne m.v.).
Jeg ønsker at trække ændringsforslag nr. 9, som stillet i ændringsforslag af 28. november 2008, og i stedet lade det erstatte med vedlagte ændringsforslag.
Kristian Jensen
                                                                / Lise Bo Nielsen
9) Nr. 1 affattes således:
â€1. I § 19, stk. 2, nr. 2 indsættes som 5. og 6.pkt.:
†Uanset der ikke er pligt til tilbagekøb, anses selskabet for et investeringsselskab, hvis dets virksomhed bestÃ¥r i kollektiv investering i værdipapirer m.v. Ved kollektiv investering forstÃ¥s, at selskabet har mindst 8 deltagere.â€Â Â
[Omformulering af den foreslåede ændring af definitionen af investeringsselskab]
Bemærkninger
Til nr. 9
Formålet med den foreslåede ændring af definitionen af begrebet investeringsselskab er at sikre en korrekt beskatning af personer her i landet, som investerer i udenlandske investeringsinstitutter, der opsamler deres overskud i instituttet og ikke giver de danske skattemyndigheder sådanne oplysninger om sammensætningen af instituttets overskud, at de danske investorer løbende kan blive beskattet af deres andel af overskuddet i overensstemmelse med danske skatteregler.
Den nuværende definition af investeringsselskab findes i aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 2, hvor nr. 1 angår investeringsinstitutter i henhold til Rådets direktiv 85/611/EØF (UCITS-direktivet), og nr. 2 angår visse andre selskaber til investering i værdipapirer, hvor selskabet har en pligt til tilbagekøb af andele i selskabet.
I nogle tilfælde er kollektive investeringsinstitutter i lande og områder uden for EU konstrueret, så de falder uden for den nuværende definition af investeringsselskab, jf. § 19, stk. 2, nr. 2, idet betingelsen om tilbagekøb ikke er opfyldt. Herved opnår de danske investorer, at deres afkast fra investeringsinstituttet først beskattes, når beviserne i instituttet afstås, og ikke løbende, selvom beskatningen ville ske løbende, hvis de pågældende investorer havde foretaget investeringen direkte. Desuden opnår de danske investorer den fordel, at beskatningen sker som aktieindkomst, og ikke som kapitalindkomst, selv om en del af afkastet ville blive beskattet som kapitalindkomst, hvis de pågældende investorer havde foretaget investeringen direkte.
Under udvalgsbehandlingen er der udtrykt tvivl, om formålet med ændringen opnås ved den foreslåede ændring, hvor § 19, stk. 2, nr. 1, udvides, så den også omfatter kollektive investeringsinstitutter i lande og områder uden for EU, som ville være omfattet af UCITS-direktivet, hvis de var hjemmehørende i et EU-land.
Det foreslås derfor at ændre den foreslåede definition af investeringsselskab i aktieavancebeskatningsloven § 19, stk. 2, så nr. 2 ændres, så den også omfatter tilfælde, hvor selskabet ikke har pligt til tilbagekøb, hvis selskabets virksomhed består i kollektiv investering i værdipapirer m.v.
Ved kollektiv investering forstås, at selskabet har mindst 8 deltagere. Dette antal svarer til kravet til antallet af medlemmer i en bevisudstedende udloddende investeringsforening eller en kontoførende investeringsforeninger, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 7.
Ændringsforslaget sammenholdt med gældende lov og lovforslaget
Gældende regler
§ 19. --- Stk. 2. Ved et investeringsÂselskab forstÃ¥s: 1) Et investeringsinstitut i henhold til RÃ¥dets direktiv 85/611/EØF, jf. bilag 1. 2) Et selskab m.v., hvis virksomhed bestÃ¥r i investering i værdipapirer m.v., og hvor andele i selskabet pÃ¥ forlangende af ihændehaverne skal tilbagekøbes for midler af selskabets formue til en kursværdi, der ikke i væsentlig grad er mindre end den indre værdi. Med tilbagekøb sidestilles, at en tredjemand tilkendegiver over for selskabet, at enten den pÃ¥gældende eller en anden fysisk eller juridisk person pÃ¥ forlangende vil købe enhver andel til en kursværdi, der ikke i væsentlig grad er mindre end den indre værdi. Den indre værdi opgøres uden hensyntagen til goodwill, knowhow og lignende immaterielle aktiver. Kravet om tilbagekøb pÃ¥ forlangende er opfyldt, selv om kravet kun imødekommes inden for en vis frist.
|
Lovforslaget
              Til § 2
1. I § 19, stk. 2, nr. 1, indsættes efter â€bilag 1â€: â€, eller et investeringsinstitut, som ville være omfattet af dette direktiv, sÃ¥fremt instituttet havde været hjemmehørende i en EU-medlemsstatâ€.
|
Ændringsforslag
Til § 2 9) Nr. 1 affattes sÃ¥ledes: â€1. I § 19, stk. 2, nr. 2 indsættes som 5. og 6.pkt.: †Uanset der ikke er krav om tilbagekøb, anses selskabet for et investeringsselskab, hvis dets virksomhed bestÃ¥r i kollektiv investering i værdipapirer m.v. Ved kollektiv investering forstÃ¥s, at selskabet har mindst 8 deltagere.†   [Omformulering af den foreslÃ¥ede ændring af definitionen af investeringsselskab] Â
|