Til
                     Folketinget - Skatteudvalget
L 23 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, fusionsskatteloven og forskellige andre love (Justering af rentefradragsbegrænsningsreglerne m.v.) .
Hermed sendes svar på henvendelse af 29. januar 2009 fra SmallCap Danmark A/S.
Kristian Jensen
                                                                / Lise Bo Nielsen
SmallCap Danmark har i en skrivelse af 29. januar 2009 fremsendt koncentrat af selskabets indlæg ved foretræde for Skatteudvalget den 28. januar 2009.
SmallCap Danmark nævner i sit indlæg, at den foreslåede ændrede definition af begrebet investeringsselskab medfører meget drastiske ændringer af beskatningen af investorer i investeringsselskaber samt for de selskaber, der omfattes af den ændrede definition.
SmallCap Danmark ønsker derfor en overgangsperiode på f.eks. et år.
Jeg vil hertil svare, at formålet med den ændrede definition af begrebet investeringsselskab er at lukke en mulighed for at omgå dansk beskatning ved investering i visse udenlandske investeringsselskaber. Jeg ønsker derfor ikke at udskyde ikrafttrædelsen.
Jeg vil tilføje, at det fremsatte lovforslag har en overgangsregel, så investorerne i et selskab, der skifter status til investeringsselskab, stilles, som om de havde solgt deres andele i selskabet under de hidtil gældende regler, dvs. med beskatning af en eventuel gevinst som aktieindkomst.
Jeg har fremsat et ændringsforslag, der medfører, at hvis overgangsreglen medfører konstatering af et tab, og dette tab ikke kan modregnes i aktieindkomst fra andre børsnoterede aktier hos den skattepligtige eller dennes ægtefælle, vil tabet ikke bortfalde. I stedet vil tabet nedsætte kapitalindkomst og eventuelt medføre negativ kapitalindkomst, der kan fradrages  i skatteyderens øvrige indkomst.
Jeg mener ikke, at der er baggrund for yderligere overgangsregler.
SmallCap Danmark nævner, at de ændrede regler medfører, at beskatningen af investorerne øges langt mere end fordelen ved bortfaldet af den nuværende selskabsskat på 25 pct. af overskuddet i de selskaber, der skifter status. SmallCap Danmark henviser til, at den effektive skat for disse selskaber typisk ligger på 15 pct. som følge af, at en del af investeringerne realiseres skattefrit efter 3 år, og af, at udbytte beskattes lempeligere.
Jeg vil hertil svare, at jeg er opmærksom på, at de foreslåede ændringer vedr. investeringsselskaber ophæver fordelene for de selskaber, der nu skifter status, idet disse selskaber kunne modtage skattefri aktieavancer eller lempeligere beskattede udbytter. Men som nævnt er formålet med den foreslåede ændrede definition af begrebet investeringsselskab at lukke en mulighed for at omgå dansk beskatning ved investering i visse udenlandske investeringsselskaber.
SmallCap Danmark nævner i skrivelsen og indlægget, at det efter selskabets opfattelse ikke er mere kompliceret at skelne mellem investering i aktier og investering i andre værdipapirer end det er at skelne mellem investering i driftsaktiver og investering i værdipapirer.
Jeg vil hertil svare, at man efter min opfattelse ikke kan sammenligne sondringen mellem aktier og andre værdipapirer med sondringen mellem driftsaktiver og værdipapirer.
Som nævnt i mit svar af 27. januar 2009 til SmallCap Danmarks henvendelse mener jeg, at det vil kræve et nyt kompliceret regelsæt at sondre mellem aktiebaserede investeringsselskaber og investeringsselskaber, der hovedsagligt investerer i andet end aktier. Der findes allerede et sådant regelsæt for investering via udloddende investeringsforeninger. Der er således i forvejen et regelsæt, der varetager hensynet til at ligestille direkte investering og investering via et fællesskab med en professionel styring. Efter min mening er det ikke hensigtsmæssigt at opstille et parallelt regelsæt for investering via et investeringsselskab.
SmallCap Danmark mener ikke, at investorerne i de selskaber, der skifter status, har et rimeligt alternativ, idet der er en række ulemper ved at investere i udloddende investeringsforeninger. SmallCap Danmark henviser bl.a. til, at investeringsforeninger ikke må investere i obligationer eller andre fordringer eller hedge deres risiko.
Jeg vil hertil svare, at lovforslag L 23 ogsÃ¥ har et forslag om at give de udloddende aktiebaserede investeringsforeninger mulighed for, at op til 25 pct. af foreningernes øvrige aktivmasse kan placeres i andet end aktier.             Â