Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 23 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, fusionsskatteloven og forskellige andre love (Justering af rentefradragsbegrænsningsreglerne m.v.).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer kommentar til Deloittes foretræde for Skatteudvalget den 28. januar 2009.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Lise Bo Nielsen


Deloitte har den 28. januar 2009 haft foretræde for Skatteudvalget i anledning af den foreslåede ændring af udbyttebegrænsningsreglen ved skattefri aktieombytning uden tilladelse. Materiale udarbejdet af revisionsfirmaet til brug for foretrædet er offentliggjort som bilag 74 til lovforslaget.

 

Henvendelsen vedrører nærmere den foreslåede bestemmelse i aktieavancebeskatningslovens § 36 A, stk. 7, 5. pkt. Bestemmelsen indebærer, at det erhvervede selskab fremover skal fratrække skattefrit udbytte og skattefri aktieavancer i det ordinære resultat ved opgørelsen af, hvor meget der kan udloddes til det erhvervende selskab.

 

Revisionsfirmaet har i sin præsentation opstillet et konkret eksempel, hvor bestemmelsen efter revisionsfirmaets opfattelse fører til et uhensigtsmæssigt resultat.

 

I eksemplet ombytter 51 pct. af aktionærerne i et dansk selskab (det erhvervede selskab) deres aktier med aktier i et holdingselskab (det erhvervende selskab) efter reglerne om skattefri aktieombytning uden tilladelse. Det erhvervede selskab har i mere end tre år ejet aktierne i to udenlandske datterselskaber. De resterende 49 pct. af aktionærerne i det erhvervede selskab deltager ikke i aktieombytningen. Hvis det erhvervede selskab inden for den 3-årige udbyttebegrænsningsperiode sælger det ene udenlandske datterselskab, skal den herved indvundne skattefri aktieavance efter forslaget fratrækkes i det ordinære regnskabsmæssige resultat, når det skal vurderes, hvor meget det erhvervede selskab kan udlodde til det erhvervende holdingselskab. Dette betyder samtidig, at de 49 pct. af aktionærerne, der ikke har deltaget i ombytningen, heller ikke i udbyttebegrænsningsperioden kan modtage udbytte fra salget af det udenlandske datterselskab. Det er efter revisionsfirmaets opfattelse ikke hensigtsmæssigt.

 

Revisionsfirmaet mener på den baggrund, at bestemmelsen bør ændres, så udbyttebegrænsningen tager udgangspunkt i det ordinære regnskabsmæssige resultat fratrukket skattefrit udbytte og skattefri aktieavancer, hvor 3 års ejertid er opnået efter ombytningen.

 

Revisionsfirmaet er i henvendelse af 15. december 2008 fremkommet med den samme problemstilling og ønske om en ændring af bestemmelsen. Henvendelsen er offentliggjort som bilag 42 til lovforslaget.

 

Jeg vil på den baggrund henvise til mit svar på henvendelsen af 15. december 2008, der er offentliggjort som bilag 56 til forslaget. I svaret redegør jeg for, at formålet med bestemmelsen er at sikre, at den egenkapital, der på ombytningstidspunktet fandtes i det erhvervede selskab, ikke kan udloddes i en periode på tre år efter ombytningen, uden at denne bliver skattepligtig.

 

Jeg skal dernæst bemærke, at det ikke er en følge af de i dette lovforslag foreslåede ændringer, at også aktionærer, der ikke har deltaget i aktieombytningen, bliver begrænset i adgangen til at modtage udbytte. Denne begrænsning følger således allerede af den gældende udbyttebegrænsningsregel i kombination med det selskabsretlige krav om, at udbytte ikke kan skævdeles, men skal fordeles mellem aktionærerne i forhold til den indskudte kapital.