Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
L 3 Bilag 21
Offentligt
667457_0001.png
667457_0002.png
667457_0003.png
667457_0004.png
Notat
26. marts 2009ELSag 4/0704-0100-0004/ hth
Indtægtsrammer, tariffer og Energitilsynets krav til reduktion afelnetvirksomhedernes indtægtsrammer.
ENERGITILSYNETsekretariatsbetjenes afKONKURRENCESTYRELSEN
Elnetvirksomhedernes indtægtrammer og tarifferI henhold til indtægtsrammebekendtgørelsen fastsættes der en indtægts-ramme for hver enkelt elnetvirksomhed.Indtægtsrammen er det maksimale beløb, en elnetvirksomhed må opkræ-ve som driftsmæssige indtægter fra forbrugerne som betaling for brugenaf elnettet inden for et kalenderår. Indtægtsrammen er realt frosset fastsom summen af de driftsmæssige indtægter i kalenderåret 2004 (året førbekendtgørelsen trådte i kraft).En netvirksomhed har mange forskellige tariffer fx:- faste afgifter på mindst 3 kundesegmenter, hvor afgrænsningen mellemde forskellige segmenter typisk bestemmes af den effekt der aftages –afgrænsningen mellem segmenter kan dog variere fra netvirksomhed tilnetvirksomhed- tariffer pr leveret kWh, der ligeledes varierer mellem kundesegmenter,- tilslutningsafgifter, samt- tariffer i forhold til egenproducenter - fx industrielle egenproducenter.Der er således ikke tale om én enkelt tarif for en netvirksomhed.Den enkelte netvirksomhed skal anmelde en metode, hvorved tariffernefastsættes. Der findes forskellige metoder til at fastsætte den enkelte ta-rif. Det er dog en forudsætning, at tarifferne fastsættes efter en metode,der er gennemsigtig, objektiv, rimelig og ikke diskriminerende. De flestenetvirksomheder har anmeldt en tariferingsmetode i henhold til en bran-chevejledning, der er udarbejdet af foreningen ”Dansk Energi” og er ta-get til efterretning af Energitilsynet.1
Center for Energi
Nyropsgade 301780 KøbenhavnVTlf.Fax72 26 80 7033 18 14 27
CVR-nr. 64 96 46 15[email protected]
www.energitilsynet.dk
1
BEK 1520 af 23. december 2004 om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale transmissionsvirk-
somheder omfattet af elforsyningsloven
2/4
Indtægtsrammen er som nævnt realt frosset fast på niveauet fra 1. januar2004. Men rammen forøges årligt med prisudviklingen. Hertil kommer atsåkaldte nødvendige nyinvesteringer giver anledning tilforøgelseaf ind-tægtsrammerneog dermed mulighed for en forøgelse af tarifferne.Endvidere ansøger nogle netvirksomheder om midlertidige reduktioneraf tarifferne – f.eks Sydenergi med nettariffer på pt. 0 kr. Tarifstrukturenog de samlede tariffer bestemmes således af en række forhold.Energitilsynets kontrol af indtægtsrammerne foretages ud fra de samlededriftsmæssige indtægter. Tarifstrukturen for de forskellige netvirksom-heder benyttes således ikke i kontrollen. Derfor har Energitilsynet ikkepå umiddelbar tilgængelig form materiale over netvirksomhedernes en-kelte tariffer og udviklingen heri.Krav til reduktion af indtægtsrammerEnergitilsynet skal i henhold til elforsyningsloven og indtægtsrammebe-kendtgørelsen årligt udmelde individuelle krav til reduktion af elnet-selskabernes indtægtsrammer. Udmeldingen skal ske på baggrund af enbenchmarking af elnetselskaberne.Indtægtsrammereguleringen blev for første gang i 2007 suppleret med eneffektivitetsregulering, hvor tilsynet pålagde selskaberne effektivise-ringskrav på baggrund af en benchmarking af selskabernes økonomiskeeffektivitet. I 2008 blev denne regulering suppleret med en benchmar-king af selskabernes kvalitet i levering af elektricitet.Benchmarking af selskabernes kvalitet i levering af elektricitet har detsigte, at selskaberne ikke reducerer omkostningerne på bekostning afkvalitet i levering af elektricitet. Reguleringen skal tilskynde selskabernetil at øge effektiviteten samtidig med, at forbrugerne stadig oplever engod, pålidelig og effektiv transport af elektricitet til den lavest muligepris.Økonomisk effektivitet i driften af et selskab opgøres ved at sammenlig-ne, hvor effektivt eller ineffektivt selskabet omkostningsmæssigt er til atdrive sit eget elnet i forhold til, hvor effektive eller ineffektive andredanske selskaber ville være til at drive et tilsvarende elnet.Kvalitet i leveringen af elektricitet måles ved elnettets leveringssikker-hed. Leveringssikkerhed opgøres ved antallet af afbrud og varigheden afafbrud, der opstår i elnettet.Tilsynets udmelding om reducerede indtægtsrammer omfatter i 2008 i alt112 selskaber, (14 regionale transmissionsselskaber, 65 distributionssel-skaber og 33 transformerforeninger). I 2007 var der 113 selskaber, dervar omfattet. Kravene om reduktion af omkostninger udmeldes som pro-centdele af selskabernes påvirkelige omkostninger – det vil sige drifts-
3/4
omkostninger eksklusive nettab og eventuelle konkrete ekstraordinæreomkostninger (og dermed også eksklusiv afskrivninger).Effektiviseringskravene udmøntes i 2007 ved at inddele selskaberne ifem grupper efter placering i den økonomiske benchmarking. I den bed-ste gruppe tildeles selskaberne ikke et effektiviseringskrav. Selskaberne iden næstbedste, tredje bedste, fjerde bedste og femte bedste gruppe tilde-les et krav på henholdsvis 1 procent, 2 procent, 3 procent og 4 procent.De fleste selskaber fik i 2007 et krav på 2 pct. jf. tabel 1.Tabel 1: Fordeling af antal selskaber på procentvise krav i 2007Krav0 pct.1 pct.2 pct.3 pct.Antal selska-19193525ber
4 pct.15
Kilde Energitilsynets afgørelse, september 2007.Note 1: Kravskalaen til de regionale transmissionsselskaber svarer ikke helt til kravska-laen for distributionsselskaberne. Selskaberne er i tabel 1 talt med under det krav, derligger tættest på deres reelle krav.
De pålagte effektiviseringskrav i 2007 udgør samlet set en reduktion afselskabernes indtægtsrammer på ca. 45 mio. kr. Det svarer til 1,6 pct. afselskabernes påvirkelige omkostninger, og en samlet procentvis redukti-on af selskabernes indtægtsrammer på i alt ca. 0,7 pct.Ved udmeldelsen af effektiviseringskrav for 2008, som fremkommer vedden økonomiske benchmarking af selskaberne, benytter tilsynet sig af enskala med 11 trin. På det bedste trin tildeles selskaber ikke noget effekti-viseringskrav. Selskaber på det næstbedste, tredje bedste og frem til elvtebedste trin tildeles varige krav på henholdsvis 0,5 pct., 1,0 pct., 1,5 pct.og op til 5,0 pct. af selskabernes påvirkelige omkostninger i 2007.Et selskab, der har en mindre tilfredsstillende kvalitet i levering af elek-tricitet på aggregeret niveau, pålægges en 1-årig reduktion af indtægts-rammen – en såkaldt ”forbrugerkompensation” – på op til 1,5 pct. af sel-skabets påvirkelige omkostninger. Ud af 112 selskaber er der 15 selska-ber, der i benchmarken fra 2008 har utilfredsstillende kvalitet i levering.Samlet set kan et selskab altså få op til 6,5 pct. i krav. De fleste selskaberfik et krav på 5 – 6,5 pct. jf. tabel 2.Tabel 2: Fordeling af antal selskaber på procentvise krav i 2008Krav0 - 0,91 – 1,92 – 2,93 – 3,9 4 – 4,9pct.pct.pct.pctpct.Antal sel-skaber169171916
5–6,5pct.35
Kilde Energitilsynets afgørelse, september 2008.
Samlet set udgør de pålagte varige effektiviseringskrav og 1-årige for-brugerkompensationer en reduktion af selskabernes indtægtsrammer på
4/4
ca. 78,8 mio. kr. i 2009. Heraf udgør varige effektiviseringskrav 69,2mio. kr. og 1-årige forbrugerkompensationer 9,6 mio. kr. Den samledereduktion af indtægtsrammerne i 2009 er i alt på ca. 2,8 pct. af selska-bernes påvirkelige omkostninger. Det svarer til en samlet procentvis re-duktion af selskabernes indtægtsrammer på i alt ca. 1,2 pct.Reduktionerne i afgørelsen fra 2008 håndhæves i forbindelse med tilsy-nets godkendelse af reguleringsregnskaberne for 2009. Dette forventes atske medio 2010.Sammenhængen mellem krav om reduktion af indtægtsrammerneog tarifferne.Der kan ikke forventes nogen 1 til 1 sammenhæng mellem de udmeldtekrav og en reduktion af netvirksomhedernes enkelttariffer. Det skyldesbl.a., at størrelsen af indtægtsrammen - udover reduktioner – også påvir-kes af forhøjelser som følge af pristalsregulering og forhøjelser som føl-ge af nødvendige nyinvesteringer.