25. februar 2009 Folketingets
Energipolitiske Udvalg
Som led i
2004-aftalen i Folketinget om elselskabernes egenkapital m.v. (Elfor-aftalen)
var et bredt politisk flertal optaget af, at forbrugerne ikke måtte komme i
klemme i forbindelse med salg af netvirksomheder. For at sikre det, blev det
besluttet, at nettarifferne ikke måtte stige over 2004-niveauet (i faste
priser). Denne beslutning blev efterfølgende udmøntet i lovgivning.
Christiansborg
1218 København K
På trods af dette har virkeligheden været en helt anden – faktisk det man politisk frygtede. Kort tid efter, at DONG købte elvirksomheden fra Københavns Energi blev der indført et stort netabonnement, uden at kWh prisen blev sat ned. På den måde kom forbrugerne efter salget til at betale 40-50 % mere for samme netydelse (i faste priser og alt efter forbrugsstørrelse) sammenlignet med 2004-niveauet. Sådan er virkeligheden desværre fortsat for de københavnske netkunder.
Det kan forekomme, at der er huller i en lovgivning, men det er usædvanligt, at hullerne er så store, at et så markant brud på det tilsigtede ikke kan fanges op. Nu er der et nyt lovforslag på vej, som er et skridt i den rigtige retning. Men hele indtægtsreguleringen er meget uigennemskuelig. Derfor er det vigtigt at ministeren og udvalget denne gang skaber sikkerhed for, at de nye regler er uden huller (bortset fra de eksplicitte undtagelsesbestemmelser), og at prisniveauet i København – og andre steder, hvor samme problemstilling gør sig gældende - pr. 8. oktober 2008 omsider kommer ned på 2004-niveauet (i faste priser).
NÃ¥r man ser pÃ¥ Københavnersagen er det uklart om tingenes tilstand – udover huller i det gældende regelsæt – ogsÃ¥ skyldes, at Energitilsynet anlægger en for snæver og â€selskabsvenlig†tolkning af de gældende regler. Med det eksplicitte og meget klare sigte med de gældende regler, og i lyset af de hensyn, der lÃ¥ bag de oprindelige og videreførte bestemmelser i indtægtsrammereguleringen, forekommer det ikke juridisk Ã¥benlyst, at netvirksomheden har sÃ¥ fri adgang til at vælte mistede bruttoindtægter fra øvrige kunder over pÃ¥ netkunderne. Set med forbrugerøjne er det overraskende, at Energitilsynet kun har underkendt en sÃ¥ lille del af prisstigningen i København, svarende til 28 mill. kr. Derfor ønskede Ældre Sagen af hensyn til sine medlemmer at anke sagen og fÃ¥ Energiklagenævnet til at vurdere sagen med sine juridiske briller - sÃ¥ forbrugerne kunne fÃ¥ evt. uretsmæssigt opkrævet netbetaling tilbage – ogsÃ¥ før den nye lovs ikrafttræden.
Sagsforløbet i den forbindelse viser, at der også i den nye lovgivning er brug for at se nærmere på klagemulighederne, så den almindelige forbruger reelt har en mulighed for at klage og at bevare sin status som klager og part i sagen og dermed også har mulighed for at anke en afgørelse.
Ældre Sagen klagede over prisstigningerne i København i et brev af den 28. juni 2007 og besluttede efter Energitilsynets afgørelse i sommeren 2008 at anke afgørelsen for at fÃ¥ prøvet. om de gældende regler kunne tolkes pÃ¥ en mÃ¥de der er mere forbrugerbeskyttende og nærmere pÃ¥ Folketingets og lovgivningens hensigter, sÃ¥ledes at forbrugerne ogsÃ¥ kunne fÃ¥ for meget opkrævet betaling fra perioden før den nye lovs ikrafttræden tilbage. Men i forlængelse blev det meddelt Ældre Sagen i et brev af den 16. januar 2009 fra Energiklagenævnet, at Ældre Sagen ikke kunne betragtes som klageberettiget, fordi â€Ã†ldre Sagens medlemmer ikke har en væsentlig individuel interesse i sagen, og derfor kan medlemmerne ikke anses som parter i Energitilsynets sag vedrørende DONG Energy City Elnet. Energiklagenævnet har herved lagt vægt pÃ¥, at Energitilsynets afgørelse vedrører alle DONG Energy City Elnet’s kunder, herunder de 27.000 kunder som Ældre Sagen repræsenterer. … Det kan pÃ¥ baggrund af sagens oplysninger ikke lægges til grund, at Ældre Sagens medlemmer eventuelt vil blive særligt berørt i forhold til de øvrige elforbrugereâ€. Den sidste del af argumentationen betyder, at ingen almindelig forbruger i praksis kan klage over stigende elpriser og blive anerkendt som klager og part i en klagesag, fordi det er usandsynligt, at prisen ikke gælder for alle andre boligkunder. D.v.s. at klagesystemet reelt er forbeholdt erhvervskunder og energivirksomheder m.v. Det er ikke rimeligt. Det strider ogsÃ¥ mod almindelig retsbevidsthed, at Energiklagenævnet pÃ¥ baggrund af en udtalelse fra Energitilsynet - den lille kundes beskytter - konkluderer, at f.eks. en pensionist uden supplerende indkomst, ikke skulle have en væsentlig individuel interesse i, at netbetalingen pludselig stiger med 40-50 %!
Alt i alt er der ogsÃ¥ i forbindelse med den nye lovgivning brug for en klar opstramning af reglerne om klageadgang, sÃ¥ledes at almindelige kunder fremover fÃ¥r mulighed for at klage og anke pÃ¥ linie med erhvervskunder og energivirksomheder m.v., nÃ¥r det drejer sig om prisstigninger over en vis minimumsgrænse. Â
Venlig hilsen
Bjarne Hastrup
Administrerende direktør
Kopi af brevet er sendt til Klima- og Energiminister Connie Hedegaard