Høringsnotat ang. lovforslag om ændring af udstationeringsloven (Gennemførelse af anbefalingen fra udredningsarbejdet om Laval-afgørelsen)

 

 

 

Lovforslaget om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere blev sendt i høring onsdag den 10. september 2008 hos arbejdsmarkedets parter med frist den 29. september 2008.

 

1. Kommentar

Lovforslaget om ændring af udstationeringsloven er en del af anbefalingen fra et udredningsarbejde, som blev iværksat af regeringen i kølvandet på EF-domstolens afgørelse om Laval. Hovedorganisationerne på arbejdsmarkedet har deltaget i regeringens udredningsarbejde om Laval-afgørelsen, som blev afsluttet med en betænkning i juni 2008.

 

Lovforslaget bygger på enighed blandt deltagerne herunder arbejdsmarkedets parter i udredningsarbejdet, som alle kunne tilslutte sig betænkningen, som bl.a. bestod af lovforslaget om ændring af udstationeringsloven. Lovforslaget som blev sendt i høring er i sin helhed ikke ændret i forhold til det som udredningsarbejdet anbefalede. Der er dog foretaget visse lovtekniske tilpasninger.

 

2. Bemærkninger fra organisationerne på arbejdsgiverside

Arbejdsgiverorganisationerne kan samlet tilslutte sig forslaget.

 

Kommunernes Landsforening, KL

KL har ingen bemærkninger til lovforslaget.

 

Finanssektorens Arbejdsgiverforening, FA

FA har ingen bemærkninger til lovforslaget.

 

Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, SALA

SALA har ingen bemærkninger til lovforslaget.

 

Danske Regioner

Danske Regioner har ingen bemærkninger til lovforslaget.

 

Dansk Arbejdsgiverforening, DA

DA støtter den foreslåede ændring af udstationeringsloven. DA lægger vægt på, at lovforslaget bygger på gældende overenskomstelementer og på arbejdsmarkedets parters aftaleautonomi inden for den ramme, lovforslaget opsætter.

 

DA finder det dog nødvendigt, at der til lovforslagets bemærkninger om gældende ret også henvises til retspraksis angående retten til at iværksætte konflikt overfor udenlandske tjenesteydere. DA så i den forbindelse gerne, at der på rette sted f.eks. blev henvist til Arbejdsrettens afgørelse af 20. juni 2000 (2000.455) i Mitropa-sagen.

 

Kristelig Arbejdsgiverforening, KA

KA kan støtte store dele af lovforslaget.

 

KA henviser til bemærkningerne til lovforslaget og fremhæver, at de ikke mener, at det alene er konfliktretten, der kan sikre interessen i, at alt arbejde udføres til en løn, som efter danske forhold anses for at være rimelig. KA mener, at den foreslåede lovgivning medvirker til at cementere et monopol for de mest repræsentative organisationer på det danske arbejdsmarked. De opfordrer derfor til, at lovforslaget omformuleres, således at det alene opfylder sit formål – at sikre en efter danske forhold rimelig minimumsløn mv. 

 

3. Bemærkninger fra organisationerne på lønmodtagerside

Lønmodtagerorganisationerne kan samlet set tilslutte sig forslaget. Krifa kan dog ikke støtte lovforslaget i sin nuværende form.

 

FTF

FTF har ingen bemærkninger til lovforslaget.

 

Centralorganisationernes Fællesudvalg, (OAO)

Centralorganisationernes Fællesudvalg har ingen bemærkninger til lovforslaget.

 

Kommunale Tjenestemænd og overenskomstansatte, KTO

KTO har ingen bemærkninger til lovforslaget.

 

Landsorganisationen i Danmark, LO

LO har ingen bemærkninger til lovforslaget og ser det som en fornuftig og afbalanceret løsning.

 

Akademikernes Centralorganisation, AC

AC hæfter sig med tilfredshed ved for det første, at det ikke er hensigten med lovforslaget at ændre gældende praksis ang. konfliktretten i forhold til organisationer, som er aftaleberettigede og som har gyldige overenskomster, og for det andet, at der vil kunne henvises til overenskomster på det offentlige område. Herudover har AC ingen bemærkninger til lovforslaget.

 

Kristelig Fagbevægelse, Krifa

Krifa kan ikke støtte lovforslaget i sin nuværende form. Krifa er især imod henvisningen til Arbejdsrettens afgørelse af 12. december 2007 (A 2007.831) om Nørrebro Bryghus under afsnittet om beskrivelse af gældende ret, som bl.a. fastslår en fagforenings ret til at indlede konflikt over for en virksomhed som har en kollektiv overenskomst med en anden fagforening.

 

Herudover mener Krifa, at det er monopolfastholdende og unødvendigt, at der i lovforslaget henvises til, at iværksættelsen af kollektive kampskridt skal bygge på kollektive overenskomster indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark. Krifa opfordrer til, at der gennem en forespørgsel til EU skaffes sikkerhed for, at hjemmelsgrundlaget for lovforslaget i udstationeringsdirektivet er i overensstemmelse med EU-retten, og kan anvendes som støtte for at iværksætte kollektive kampskridt.

 

Krifa vil gerne pege på muligheden for at indføre den forhandlingsmæssige fremgangsmåde om tvistløsning via domstolskontrol i udstationeringsloven.

 

4. Bemærkninger fra andre

Advokatrådet hos Advokatsamfundet

Advokatrådet har ingen bemærkninger.

 

Danmarks Rejsebureau Forening

Danmarks Rejsebureau Forening har ingen bemærkninger til lovforslaget og støtter forslagets formål.