Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 26. november 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 3 (L 48), som hermed besvares.

 

 

Spørgsmål nr. 3:

”Ministeren bedes, på baggrund af ”Handlingsplan for bedre sikkerhed i byggeriet”, som ligger til grund for lovforslaget sende udvalget en oversigt over hvilke elementer fra handlingsplanen, der er medtaget i lovforslaget, hvilke elementer ministeren har besluttet at indskrive i bekendtgørelser, og hvilke elementer ministeren fortsat overvejer, herunder overvejer at droppe.”

 

 

Endeligt svar:

Jeg vil gerne indledningsvis præcisere, at det fremsatte lovforslag om ændring af lov om arbejdsmiljø (L 48) ikke er fremsat med henblik på at gennemføre nævnte handlingsplan, men at dele af lovforslaget (§ 20 a om arbejdsgivernes pligter ved arbejde på byggepladser og § 37 om bygherrens pligter) er fremsat med henblik på at implementere en åbningsskrivelse fra EU-Kommissio­nen om implementering af direktiv 92/57/EØF (byggepladsdirektivet).

 

I handlingsplanen er der opstillet og beskrevet en række initiativer, der kan gennemføres enten af arbejdsmarkedets parter selv, eller af parterne med bistand fra de relevante myndigheder, herunder navnlig Arbejdstilsynet. Formålet med handlings­planen har været at få klarlagt parternes ønsker og forslag til initiativer på bygge- og anlægsområdet.

 

Handlingsplanen er efterfølgende blevet drøftet på idé-møder mellem Arbejdstilsynet og arbejdsmarkedets parter. På disse møder har omdrejningspunktet primært været drøftelser om forslag til initiativer i forhold til bygherren.

 

Ifølge Arbejdstilsynet er dele af handlingsplanen sammenfaldende med de punkter, som Kommissionen har peget på i sin åbningsskrivelse. Elementer af Handlingsplanen imødekommes derfor med lovforslaget og den administrative udmøntning heraf. Det gælder bl.a. kravet om, at bygherren skal sikre, at der sker en koordinering i projekteringsfasen.

 

Arbejdstilsynet har endvidere oplyst, at der er forslag i handlingsplanen, som efter Arbejdstilsynets vurdering allerede følger af gældende regler eller vil kunne gennemføres administrativt med hjemmel i gældende lov. Det drejer sig om offentlige bygherrers mulighed for at stille krav til arbejdsmiljøstandard ved udbud af byggeopgaver, gennemførelse af opstartsmøder og gennemførelse af sikkerhedsrunderinger.

 

Endelig har Arbejdstilsynet oplyst, at der er en række forslag, som nødvendiggør nærmere overvejelser og afklaring. Det gælder bl.a. forslaget om ID-kort som betingelse for adgang på byggepladser, etablering af en særlig intro-uddannelse for beskæftigelse på byggepladser, krav om at bygherren alene må benytte virksomheder, der opfylder særlige arbejdsmiljøkrav fx er certificerede, og krav om, at koordinator skal være uafhængig af de udførende virksomheder og af den projekterende.

 

 

Venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen