Tak for det. Mange skoler og kommuner har brokket sig over den ekstra byrde, som det efterhånden er at dokumentere og måle, og flere har også peget på, at det her kunne gøres meget mere effektivt, så man i stedet for det bruger tid på eleverne.
Mange har også vist en tilfredshed med de her mål og handlingsplaner for det enkelte fag og også handlingsplaner og mål for eleverne, så man også på den måde har kunnet fange de her problemstillinger, den enkelte elev sidder med, og også sørget for, at den enkelte elev på den måde har nået sine mål. Samtidig er det også et godt redskab for lærersamarbejdet, så man sammen kan lave nogle mål og planer, som igen vil understøtte den enkelte elevs udvikling. Men vi skal også spørge os selv, hvordan vi så gør det her mere enkelt for lærerne, hvordan vi gør det mere enkelt, men samtidig brugbart. Vi har siddet sammen med forligsparterne og kigget på rapporten om afbureaukratisering og fundet mange af de her forslag, som er ret interessante.
Socialdemokratiet havde gerne set, at skolerne fik lidt mere frie rammer i forhold til elevplanerne, som jo netop er den tungeste byrde for skolerne. Det ville regeringen ikke være med til, men vi glæder os da bestemt over, at der nu er lagt op til, at kommunerne kan lave nogle projekter og nogle forsøg, så de også kan finde ud af, hvordan de gør det her lettest.
Nu er der så kommet det her forslag om at sammenskrive indholdet af læseplaner og de her beskrivelser i ét dokument. Det gør, at kommunerne og regionerne skal forholde sig til færre dokumenter, og det kan jo kun i sig selv være en klar fordel. Det er dog vigtigt for os, at det stadig væk er muligt for kommunerne selv at lave beskrivelser af læseplaner eller beskrivelser og læseplaner, hvis de vil det, selv om de fleste godt nok i dag vælger at anvende dem fra Undervisningsministeriet.
Vi kan også se i høringssvarene, at både kommuner og lærere, ja, stort set alle, faktisk synes, at det her er en god idé. Vi må aldrig være bange for at ændre de regler, vi har lavet her i Folketinget, hvis vi virkelig kan gøre det bedre. Derfor er vi også fortsat meget interesserede i at kigge på, om tingene fremover kan gøres lettere. Vi mener, det er vigtigt at måle og dokumentere, men vi mener ikke, at det skal tage så meget overhånd, at tiden går fra børnene og lærerne ikke føler, at de kan gøre det, de gerne vil, nemlig at undervise børnene.
Så vi siger ja til forslaget, og vi glæder os til at kigge nærmere på andre forslag, som kan gøre det nemmere ude på skolerne og igen gøre, at lærerne kan bruge flere timer på børnene. Jeg skulle sige fra fru Marianne Jelved, at Det Radikale Venstre også støtter forslaget.