oktober 2008
Notat om høringssvar om udkast til:
Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Sammenskrivning af læseplan og beskrivelser af udviklingen i undervisningen frem mod trin- og slutmål)
1. Generelt
Lovudkastet blev den 16. september 2008 sendt til høring hos de myndigheder, organisationer m.fl., der fremgår af vedlagte bilag 1. Det fremgår endvidere af bilaget, hvem af de hørte parter der har afgivet svar. Høringsfristen udløb den 2. oktober 2008.
Lovudkastet er desuden offentliggjort på Høringsportalen.
2. Væsentligste bemærkninger til lovudkastet
KL og Skolelederne er positive over for, at området med forslaget forenkles og afbureaukratiseres. Skolelederne finder det vigtigt, at det fremover tydeligt fremgår, at den nye læseplan – på samme måde som beskrivelserne anvendes i dag – anvendes som et redskab i lærersamarbejdet om fag og tværfaglige forløb frem mod trin- og slutmål for de enkelte fag med henblik på at understøtte den enkelte elevs udvikling og behov og derved styrke lærerens mulighed for at tilrettelægge en undervisning med udgangspunkt i den enkelte elevs udvikling (undervisningsdifferentiering).
DI støtter ligeledes, at området afbureaukratiseres, så længe formålet med og det faglige indhold af teksterne videreføres.
Danmarks Lærerforening har ikke bemærkninger til lovudkastet.
Â
Undervisningsministeriets bemærkninger:
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i lovudkastet. Ministeriet kan bekræfte, at den nye læseplan skal anvendes som redskab i lærersamarbejdet om fag og tværfaglige forløb, og at det faglige indhold af teksterne videreføres.
 Â
Bilag 1.
Høringsliste (med kryds er angivet, hvem der har afgivet svar)
  Â
1. Børne- og Kulturchefforeningen (BKF)                                                                            Â
2. Børnerådet                                                                                                  X
3. Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â X
4. Danmarks Lærerforening (DLF)                                                                   X
5. Dansk Arbejdsgiverforening (DA)Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â X
6. Dansk Friskoleforening
7. Dansk Industri (DI)Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â XÂ Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â
8. Danske Regioner
9. Danske Skoleelever                   Â
10. Det Centrale Handicapråd
11. Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination               X
12. Efterskoleforeningen
13. Forbundet for Pædagoger og Klubfolk (BUPL)
14. Frie Grundskolers Fællesråd                                                                        X
15. Frie Skolers Lærerforening
16. Institut for Menneskerettigheder                                                                                       X
17. KLÂ Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â X
18. Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere (LVU)
19. Landsforeningen af Opholdssteder,
Botilbud og Skolebehandlingstilbud (LOS)
20. Landsforeningen af Ungdomsskoleledere (LU)Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â X
21. Landsorganisationen i Danmark (LO)
22. RÃ¥det for Etniske Minoriteter
23. Skolelederne                                                                                                X
24. Skole og Samfund
25. Ungdomsringen
26. Ungdomsskolernes Udviklingscenter.