E-mail [email protected] / [email protected]
Ministeriet for Flygtninge
Indvandrere og Integration
Holbergsgade 6
1057 København K
                                                                                              19. November 2008
                                                                                             Â
2008/4009-3 - Høringssvar over udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven
Landsforeningen af Beskikkede Advokater har modtaget forslag til Lov om ændring af Udlændingeloven (skærpet meldepligt for udlændinge pÃ¥ tÃ¥lt ophold mv.). Forslaget er modtaget den 13. november 2008, kl. 10:43, og der er høringsfrist til i dag, kl. 12:00. Den af Ministeriet fastsatte frist er urimeligt kort, og forekommer navnlig uforstÃ¥eligt i lyset af, at det i hvert fald siden december 2001 har været kendt, at udlændinge, der anses til fare for statens sikkerhed, næppe ville kunne udsendes af landet som følge af Refoulementforbudet i Udlændingelovens § 31, og at antallet af udlændinge med sÃ¥kaldt â€tÃ¥lt ophold†som følge heraf ville blive forøget.
Landsforeningen finder anledning til at fremhæve, at lovforslaget ikke tager højde for de forslag, som den nedsatte arbejdsgruppe vedrørende administrativ udvisning af udlændinge må forventes at fremkomme med. Det savner mening at nedsætte en arbejdsgruppe bestående af bl.a. aktører med dyb indsigt i området, og samtidig fremsætte med lovforslag inden arbejdsgruppen har færdiggjort sine overvejelser.
--- 0 ---
Lovforslaget synes at bygge på den forudsætning, at der som udgangspunkt skal etableres meldepligt for alle, hvilket forekommer retssikkerhedsmæssigt meget problematisk. Gruppen af udlændinge på tålt ophold kan opdeles i 3 hovedgrupper:
1. Personer, der er udvist på et (hemmeligt) administrativt grundlag.
2. Personer, der har afsonet deres straf, men som ikke kan udsendes.
3. Ustraffede udlændinge, der har fået afslag på asyl, men ikke kan udsendes.
Lovforslaget, der indledningsvis omtaler bekæmpelse af terrorisme, synes ikke at skelne mellem de tre anførte hovedgrupper, hvilket også ud fra en betragtning om proportionalitet er betænkeligt. I det foreliggende udkast vil personer, der er på tålt ophold af helt andre årsager end terrorisme også blive omfattet af den planlagte meldepligt.
Forslaget synes ikke at tage højde for, at hensigten med meldepligt er at sikre udlændinges tilstedeværelse med henblik på udsendelse. Det er af Flygtningenævnet slået fast, at der ikke kan ske udsendelse, hvorfor formålet med meldepligt ikke er til stede.
Meldepligt må i øvrigt anses for en særdeles indgribende foranstaltning, når der er tale om daglig meldepligt samt påbud om indkvartering. Reelt må den påtænkte etablering af meldepligt anses for en yderligere straf og et surrogat for frihedsberøvelse. Landsforeningen finder i den forbindelse anledning til at bemærke, at ordningen forudsættes etableret helt uden domstolskontrol og tidsmæssige overgrænser, hvilket på baggrund af indgrebets intensitet, kan være i strid med reglerne i Den Europæiske Menneskerettighedskonventions Artikel 5, stk. 1 F og stk. 4.
Højesteret har i dag afsagt en kendelse, hvorefter det lægges til grund, at Rigspolitichefens begæring om frihedsberøvelse af en af de administrativt udviste tunesere ikke burde være imødekommet. Baggrunden herfor er, at der ikke har været fremlagt et sådant faktuelt grundlag for afgørelsen om farevurderingen, at frihedsberøvelsen ikke har kunnet anses for uhjemlet eller ubegrundet. Under disse omstændigheder forekommer et påbud om daglig meldepligt som et urimeligt indgreb i den personlige frihed og må reelt anses for en genetablering af den frihedsberøvelse, som Højesteret har fundet ikke burde være sket.
Landsforeningen ønsker at fremkomme med yderligere bemærkninger, når arbejdsgruppen er fremkommet med sine forslag og henstiller, at behandlingen af det nu fremsatte lovforslag sættes i bero.
PÃ¥ bestyrelsens vegne
Elsebeth Rasmussen