Foreningen af Udlændingeretsadvokater   -   FAU

____________________________________________________________________________

 

Hersegade 8, 4000  Roskilde, tlf. 46357322, mail: [email protected], www.fauadv.dk

 

 
 


Til Ministeriet for flygtninge, indvandrere og integration.

 

J. nr. 2008/4009-03

 

 

vedr: forslag til lov om ændring af udlændingeloven (skærpet meldepligt for udlændinge på tålt ophold mv.)

Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration har ved brev af 13. november 2008 anmodet om Foreningen af Udlændingeretsadvokaters (FAU) bemærkninger til ovennævnte lovforslag.

Henset til, at lovforslaget omfatter så fundamentale indgreb som tidsubegrænset påbud om at tage ophold på et bestemt indkvarteringssted, skal FAU bemærke at høringsfristen er uacceptabel kort.

 

Ad forslagets nr. 1, ændring af udl. § 34, stk.3:

Efter de nugældende regler skal personer på tålt ophold, som er pålagt er tage ophold i Center Sandholm, som udgangspunkt pålægges meldepligt 1 gang hver uge. Personer der ikke er pålagt at tage ophold i Center Sandholm skal som udgangspunkt pålægges meldepligt hver 14. dag.

 

Forslaget indebærer, at politiet som udgangspunkt skal pålægge personer på tålt ophold,  som er pålagt at tage ophold i Center Sandholm, daglig meldepligt i Center Sandholm. Politiet vil kun kunne undlade at pålægge daglig meldepligt, hvis det vil være uproportionalt i forhold til Danmarks internationale forpligtelser, eller hvis der foreligger særlige grunde, f.eks. sygdom. For udlændinge, hvor udlændingeservice ikke har truffet afgørelse om indkvartering i Center Sandholm, skal politiet som udgangspunkt pålægge de pågældende daglig meldepligt hos det lokale politi.

 

Forslaget indebærer således en væsentlig udvidelse af meldepligten for alle udlændinge på tålt ophold.

 

Ad forslagets nr. 2, ændring af udl. § 42 a, stk. 8:

Efter de nugældende regler bestemmer udlændingeservice, at en udlænding som er udvist efter § 25 (anses for en fare for statens sikkerhed eller anses for en alvorlig trussel mod den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed), og som herefter gennemgår en almindelig asylprocedure, skal tage ophold på et bestemt indkvarteringssted.

 

Forslaget indebærer, at dette også vil gælde for udlændinge, der tidligere har haft flygtningestatus, og som herefter er udvist efter § 25.

 

Ad forslagets nr. 3, ændring af udl. § 42 a:

Med indsættelsen af forslagets stk. 9, udvides Udlændingeservice´s pligt til at kontrollere, at udlændinge på tålt ophold, der er pålagt at tage ophold i Center Sandholm, overholder det givne påbud. Det forudsættes i forslaget, at en udlænding på tålt ophold skal bo i Center Sandholm og som udgangspunkt skal overnatte i centret.

 

Ad. nr. 6, ændring af udl. § 60, stk. 1:

Forslaget indebærer, at udlændinge på tålt ophold, som ikke overholder en pålagt meldepligt, eller ikke overholder et påbud om at tage ophold i Center Sandholm, kan straffes med fængsel i indtil 1 år, hvor der efter de nugældende regler kun kan straffes med fængsel i indtil 4 måneder.

 

 

Generelle bemærkninger til lovforslaget:

 

Ã…rsagen til lovforslaget:

Lovforslaget er alene blevet fremsat på grund af tuneseren, som af PET er mistænkt for at ville dræbe tegneren Kurt Westergaard, som er administrativt udvist, men hvor Flygtningenævnet har vurderet, at han vil være i risiko for forfølgelse ved udvisning til Tunesien. Lovforslaget vil imidlertid omfatte alle udlændinge på tålt ophold.

 

Ifølge lovforslaget, og den officielle tal var der den 20. oktober 2008 18 personer på tålt ophold. FAU har imidlertid kendskab til 18 personer på tålt ophold, heraf har 15 begået kriminalitet i Danmark og 3 er omfattet af udelukkelsesgrundene i Flygtningekonventionens art. 1 F. Hertil kommer de 3 personer som er administrativt udvist. I alt 21 personer.

 

Der henvises i lovforslagets almindelige bemærkninger til, at regeringen finder at ”der er behov for en markant opstramning af kontrolforanstaltningerne over for udlændinge, som er administrativt udvist, fordi de må anses for en fare for statens sikkerhed...” ...”Regeringen har samtidig besluttet, at stramningen af kontrolforanstaltningerne også skal omfatte de andre grupper af udlændinge, der opholder sig i Danmark på tålt ophold”.

 

Det begrundes imidlertid ikke i bemærkningerne til lovforslaget, hvorfor stramningerne også skal omfatte de andre grupper på tålt ophold.

 

Frivillig udrejse:

I bemærkningerne til lovforslaget henvises til, at ”alle udlændinge på tålt ophold frivilligt kan udrejse af Danmark. Det forhold, at de pågældende udlændinge befinder sig i Danmark på tålt ophold skyldes således alene, at de pågældende nægter at udrejse frivilligt....”

 

At alle udlændinge på tålt ophold frivilligt kan udrejse af Danmark er dog teoretisk. Udlændinge på tålt ophold er ikke afviste asylansøgere, som har fået afslag på deres asylansøgning, og herefter nægter at udrejse frivilligt. For alle på tålt ophold gælder, at både Udlændingeservice og Flygtningenævnet har vurderet, at disse udlændinge vil være i risiko for forfølgelse i hjemlandet, og derfor ikke kan udvises.

 

I FAU er det vores opfattelse, at det ikke kan forventes af en udlænding at vedkommende udrejser frivilligt, når det af udlændingemyndighederne vurderes, at han eller hun vil være i risiko for forfølgelse.

 

Hensynet til den nationale sikkerhed og den offentlige orden:

I bemærkningerne til lovforslaget henvises der flere gange til ”hensynet til den nationale sikkerhed og den offentlige orden”.

 

Det er imidlertid ikke af regeringen undersøgt om alle på tålt ophold udgør en fare for statens sikkerhed eller for den offentlige orden.

 

Af de 15 udlændinge, som har begået kriminalitet i Danmark har 7 personer afsonet fængselsstraffe på 40 dage – 2 år. Herudover har 8 afsonet fængselsstraffe på 3½ – 8 års fængsel. Af de længere straffe er en person dømt for manddrab, en for vold med døden til følge, og en for røveri. De sidste 5 er dømt for besiddelse af narko. Jf. venligst vedlagte bilag med et kort referat af alle sager.

Af de udlændinge som er omfattet af udelukkelsesgrundene i Flygtningekonventionens art. 1 F, har nogle af disse deltaget i modstandskampe i deres hjemlande for mere end 20 år siden.

 

I FAU er det ikke vores opfattelse, at de mennesker, som har afsonet mindre fængselsstraffe eller dem som f.eks. har deltaget i en modstandskamp for mange år siden udgør en fare for statens sikkerhed eller for den offentlige orden.

 

For de udlændinge, som har begået kriminalitet i Danmark, skal det for det første bemærkes, at det er uacceptabelt at man i Danmark kan dømmes til udvisning for mindre forbrydelser. Ifølge FN´s Flygtningekonvention har en stat kun lov til at udvise en person, som har begået særligt grove forbrydelser.

 

Det skal herefter bemærkes, at udvisning og tålt ophold er en tillægsstraf, som er helt uforholdsmæssig i forhold til den – for nogens vedkommende - mindre kriminalitet som er begået, særligt fordi det tålte ophold er tidsubegrænset. Denne tillægsstraf kan i princippet fortsætte resten af livet.

 

Lovforslagets nr. 3, om at udlændinge på tålt ophold som udgangspunkt skal bo og overnatte i Center Sandholm minder om fængsling. Regeringen kan ikke maskere fængselslignende tilstande ved at kalde det noget andet.

 

Danmarks internationale forpligtelser:

I lovforslagets almindelige bemærkninger under punkt 4 henvises til art. 2 i 4. Tillægsprotokol til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, som bestemmer at ”enhver der lovligt befinder sig på en stats område, inden for dette skal have ret til at færdes frit og til frit at vælge sit opholdssted”.

 

I bemærkningerne fremgår herefter, at der kan gøres indgreb i denne ret, hvis ”det er i overensstemmelse med loven og er nødvendigt af hensyn til bl.a. den nationale sikkerhed og offentlige orden. Det indebærer, at indgrebet skal være proportionalt i hvert enkelt tilfælde”.

 

Lovforslaget lægger på den ene side op til, at alle på tålt ophold af politiet og Udlændingeservice skal pålægges daglig meldepligt og opholdspligt.

 

På den anden side fremgår det af bemærkningerne, at menneskerettighederne skal overholdes. Ifølge menneskerettighederne er udgangspunktet, at individet har sin bevægelsesfrihed, som kun må indskrænkes, hvis det er nødvendigt i det konkrete tilfælde.

 

Dette vil betyde, at politiet i hvert enkelt tilfælde skal godtgøre, at meldepligt og opholdspligt er rimeligt og proportionalt i forhold til Danmarks internationale forpligtelser.

 

Det fremgår således ikke af lovforslaget om flere personer end i dag reelt vil blive pålagt  at bo i Sandholm. Dette vil i hver enkelt sag blive op til politiet, Udlændingeservice og domstolene.

 

De nugældende regler:

De nugældende regler for udlændinge på tålt ophold er allerede en stor belastning for disse mennesker.

 

For alle på tålt ophold gælder, at de ikke må arbejde, uddanne sig, gifte sig eller få bolig. De modtager 104 kr. hver 14. dag, og for dem som ikke har familie i Danmark betyder det at de  allerede nu er tvunget til at bo i Sandholm. De bor 4 mennesker på et værelse på 18 kvadratmeter. Dette kan i princippet være for resten af livet.

 

FAU opfordrer til, at udlændinge på tålt ophold efter en tidsperiode, og hvis de fortsat ikke kan udvises til hjemlandet, gives mulighed for at søge en regulær opholdstilladelse.

 

------------------------------------------------

 

Sidst i dette høringssvarsvar er givet en kort gennemgang af de 18 sager som FAU har kendskab til.

 

Høringssvaret er udarbejdet af advokatfuldmægtig Marianne Vølund.

 

 

 

Foreningen af Udlændingeretsadvokater

 

v/ advokat(H) Anders Chr. Jensen, formand

 

Personer på tålt ophold:

 

Kriminalitet i Danmark (9 personer):

 

1)  Afsonet 40 dages fængsel.

Hana. Irakisk kvinde, 25 år. Kom til Danmark i 2000. Forsøgte at rejse til Sverige på falsk pas. Fik en dom på 40 dages fængsel og en udvisningsdom. Har forældre og søskende i Danmark som har dansk statsborgerskab. Ingen familie i Irak. Har været på tålt ophold i 1½ år.

 

2)  Afsonet 8 mÃ¥neders fængsel.

Ibrahim. Palæstinenser fra Libanon, 47 år. Kom til Danmark i 1989. Har arbejdet som selvstændig mekaniker i Danmark. Fik en dom på 8 måneders fængsel for voldssag og forsikringssag og en udvisningsdom. Har ægtefælle og 12 børn i Danmark. Børnene er mellem 2½ og 19 år gamle. Har været på tålt ophold i 5 måneder.

          

 

3)  Afsonet 1 Ã¥rs fængsel.

Fouad. Palæstinenser fra Libanon, 52 år. Kom til Danmark i 1988. Arbejdet i ungdomsklub i Danmark. Fik en dom på 1 års fængsel for besiddelse af narko og en udvisningsdom. Har 10 børn ml. 12–33 år i Danmark og 7 børnebørn. Mor, søskende mv. i Danmark. Har været på tålt ophold i 11 måneder.

 

4)  Afsonet 1½ Ã¥rs fængsel.

Elias. Iran, 36 år. Kom til Danmark i 1990. Fik en dom på 1½ års fængsel for at være vagt på Christiania. Ingen kone og børn. Bror i Danmark, søstre og bror i Sverige. På tålt ophold i 7 måneder.

 

5)  Behandlingsdom pÃ¥ 1½ Ã¥r.

Zezva. Tetjenien, 49 år. Kom til Danmark i 2003. Fik en behandlingsdom for vold på 1½ år. Har 2 børn i Danmark på 16 og 18 år. På tålt ophold i 1 år og 10 måneder.

 

6)  Afsonet 2 Ã¥rs fængsel.

Mahmoud. Iran, 46 år. Kom til Danmark i 1992 som FN-flygtning. Fik en dom på 2 års fængsel for besiddelse af narko og en udvisningsdom. Ægtefælle og datter på 15 år i Danmark, har dansk statsborgerskab og bor i Århus. På tålt ophold i 5 måneder.

 

7)  Afsonet 2 Ã¥rs fængsel.

Dagmawi. Ethiopien, 39 år. Kom til Danmark i 1994 som FN-flygtning. Fik en dom på 2 års fængsel for røveri og en udvisningsdom. Ægtefælle og barn på 1 år og 4 mdr. i Danmark, bor i Odense. Har været på tålt ophold i 2½ år.

 

8)  Afsonet 3½ Ã¥rs fængsel

Saved. Palæstinenser fra Libanon, 56 år. Kom til Danmark i 1983. Fik en dom på 3½ års fængsel for besiddelse af narko og en udvisningsdom. Ingen familie i Danmark, ingen familie i Libanon. Har været på tålt ophold i 4 år.

 

9)  Afsonet 5 Ã¥rs fængsel.

Paul. Burundi, 27 år. Kom til Danmark i 1997. Fik en dom på 5½ års fængsel for indsmugling af narko. Har sin mor og to søstre i Danmark. Har været på tålt ophold i 11 måneder.

 

10)      Afsonet 5 Ã¥rs fængsel.

M. Afghanistan, 22 år. Kom til Danmark i 1995 som 9-årig. Fik en dom på 5 års fængsel for røveri og en udvisningsdom. Forældre og søskende i Danmark, gift med dansk statsborger og har 2 uger gammelt barn. Har været på tålt ophold i 9 måneder

 

11)      Afsonet 5½ Ã¥rs fængsel.

Elias. Afghanistan. Kom til Danmark i 1992 som FN-flygtning. Fik en dom på 8 års fængsel for opbevaring af narko og en udvisningsdom. Har selv været misbruger, blev afvænnet i fængsel og underviser nu i meditation for misbrugere. Har barn på 6 år i Danmark, er skilt fra ægtefælle.

 

 

 

12)     Afsonet 6 Ã¥rs fængsel.

Taleb, Irak, 48 år. Kom til Danmark i 1984 år. Fik en dom på 6 års fængsel for besiddelse af narko og en udvisningsdom. Har været gift i 8 år, ingen børn. Mor og søster i Danmark, søstre og bror i Sverige. Har været på tålt ophold i 1½ år.

 

13)                              Afsonet 6 Ã¥rs fængsel.

Hamid. Iran, 46 år. Kom til Danmark i 1991. Har arbejdet som fotograf i Danmark. Fik en dom på 6 års fængsel for besiddelse af narko og en udvisningsdom. Har en søster i Danmark. Har været på tålt ophold i 7 år.

 

14)                             Afsonet 7 Ã¥rs fængsel.

Abdoul. Afghanistan, 37 år. Kom til Danmark i 2000. Har arbejdet på slagteri i Danmark. Fik en dom på 7 års fængsel og en udvisningsdom efter et alvorligt slagsmål med en kollega, hvor kollegaen døde som følge af volden.  Har ægtefælle og barn på 1 år i Danmark. Er startet på Teknisk Skole gennem Røde Kors. Har været på tålt ophold i 2 måneder.

 

15)                             Har afsonet 8 Ã¥rs fængsel.

D. Iran, 27 år. Kom til Danmark i 2000. Fik en dom på 10 års fængsel og en udvisningsdom for manddrab. Har ingen familie i Danmark. Har i fængslet taget 9. Og 10. Klasse og uddannelse som IT-administrator. Bor i Sandholm.

 

Forbrydelser mod menneskeheden:

 

1)  H. 37 Ã¥r. Libyen. I Danmark siden 2001, boet i Sandholm.  Blev som 17-Ã¥rig ansat som politisoldat. Fik ordre til at likvidere modstandsfolk, har slÃ¥et en person ihjel i selvforsvar. Turde først sige fra over for disse opgaver efter 5 Ã¥r. Kone og to børn pÃ¥ 3 og 6 Ã¥r. Har været pÃ¥ tÃ¥lt ophold i 7 Ã¥r.

 

2)  S. 43 Ã¥r. Iran. Boet i Danmark siden 1990. Kom til Danmark som FN-flygtning, mistede opholdstilladelse pÃ¥ grund af udvisningsdom. Er kurder, deltog i den væbnede kurdiske modstandskamp som 17-18 Ã¥rig, pÃ¥ et tidspunkt hvor tusinder af kurdere blev forfulgt, fængslet og henrettet af den iranske regering. Ingen familie. Har været pÃ¥ tÃ¥lt ophold I 4 Ã¥r.

 

3)  G.I., Kinesisk kvinde, 37 Ã¥r. I Danmark siden 2004 sammen med ægtefælle som har asyl. Har udført tvangsmæssige og sene aborter for det kinesiske styre. Ægtefælle og 3 børn. Har været pÃ¥ tÃ¥lt ophold i 4 Ã¥r.