Skatteudvalget 2008-09, Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 27, L 72 Bilag 1
Offentligt
605666_0001.png
605666_0002.png
605666_0003.png
605666_0004.png
605666_0005.png
605666_0006.png
605666_0007.png
605666_0008.png
605666_0009.png
J.nr. 2008-711-0025Dato: 3. november 2008
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt demodtagne høringssvar vedrørende forslag til lov om æn-dring af skattekontrolloven, momsloven, opkrævningslo-ven, lov om aktiv socialpolitik, integrationsloven og for-skellige andre love (Indsats mod skatte- og afgiftsunddra-gelser – fair play III og fradrag for børnebidragsrestancer ikontanthjælp, starthjælp og introduktionsydelse).
Kristian Jensen/K.H. Ludolph
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende udkast tilforslag til lovom ændring af skattekontrolloven, momsloven, opkrævningsloven, lov om aktiv socialpolitik,integrationsloven og forskellige andre love (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelser – fairplay III og fradrag for børnebidragsrestancer i kontanthjælp, starthjælp og introduktionsydelse).

Organisationer

Advokatrådet

Bemærkninger i høringssvar

I relation til den foreslåede § 4, nr.2, foreslår Advokatrådet, at det børindskrives i bestemmelsen, at dergives meddelelse til såvel virksom-heden som til virksomhedens ledel-se ud fra den betragtning, at virk-somhedens ledelse ikke behøver athave samme adresse som virksom-heden.Det foreslås yderligere, at de per-soner, som ved deres tilstedeværel-se i virksomheden i forbindelsemed registreringen, jf. opkræv-ningslovens § 11, stk. 2, kan udløseet krav om sikkerhedsstillelse forudskal høres, og at vedkommendeskal have underretning om eventu-elle skridt, der iværksættes overforvirksomheden. Det anføres, atspørgsmålet har været drøftet medSKATs Hovedcenter.Ankestyrelsen mener, at der kanopstå juridiske spørgsmål om fra-draget og følgerne heraf. Genereltkan det derfor ikke udelukkes, atlovforslaget vil medføre et vistmerarbejde for kommunerne, be-skæftigelsesankenævnene og Anke-styrelsen.Ankestyrelsen har derudover enteknisk bemærkning.

Kommentar til bemærkninger

Det er Skatteministeriets opfattelse,at bestemmelsen i dens nuværendehidtil ikke har givet anledning tilproblemer af retssikkerhedsmæssigkarakter, eller ført til, at ledelsenikke er blevet underrettet. Bestem-melsen ændres derfor ikke.
Forslaget vedrører ikke direkte deændringer af reglerne om sikker-hedsstillelse, som foreslås i fairplay III-lovforslaget. Der er tale omet nyt forslag. Skatteministeriet harsympati for forslaget, men hensettil, at den ønskede ændring alterna-tivt kan gennemføres ved en admi-nistrativ beslutning om at foretageen sådan høring, ændres der ikke ilovforslaget.Der henvises til bemærkningerne tilKL’s høringssvar.
Ankestyrelsen
Bryggeriforeningen
Bryggeriforeningen opfordrer i re-lation til forlagets regler om konfi-skation til, at det dels af bemærk-ningerne klart skal fremgå, at kon-fiskerede varer skal destrueres, delsat der kan opstå sager om, hvorvidtkonfiskationen er berettiget, men atdestruktionen er en naturlig følge afen ”her og nu”-konsekvens.De opfordrer endvidere til, at hjem-len til at indføre en særlig mærk-ningsordning for lovliggjorte varer
Den tekniske bemærkning har efterdrøftelse med Ankestyrelsen ført tilen præcisering af bemærkningernetil forslaget.Som anført i bemærkningerne tillovforslaget sker konfiskation efterreglerne herom i straffeloven ogretsplejeloven. Det ligger uden forforslagets rækkevidde at ændre dis-se regler. Skatteministeriet kan dogtilslutte sig, at der som altoverve-jende hovedregel bør ske destrukti-on.Hjemlen til at indføre en særligmærkningsordning er relevant i detilfælde, hvor der efter forslaget ik-Side 2
udgår af forslaget. Problemet kanløses ved at konfiskere og destruerevaren.
ke kan ske konfiskation. Konfiska-tionsreglerne er begrænset til gro-vere tilfælde (herunder gentagelses-tilfælde). I tilfælde, hvor der ikkesker konfiskation, giver den særligemærkningsordning bedre mulighedfor at kontrollere, hvilke varer dertidligere er lovliggjort, og hvilkeder ikke er.Skatteministeriet har noteret sigdette ønske om en lovbekendtgørel-se og er enig i, at med 12 ændrings-loven siden sidste lovbekendtgørel-se er der behov for en ny lovbe-kendtgørelse.
Endelig opfordrer de til, at der ud-sendes en ny lovbekendtgørelse afemballageafgiftsloven.
Børnesagens Fælles-råd
Rådet mener, at forslaget lyderrigtigt. At ændringerne endvideremodvirker, at bidragsmodtagerenoparbejder en gæld til det offentli-ge, må ses som en yderligere styr-ke.Da bidragsmodtageren modtagerforsørgelsessats, og det offentligesamtidig skal udbetale børnebidrag,må en naturlig konsekvens kunnevære, at der ikke udbetalesforsørgelsessats, underforudsætning af, at der er tale omde samme børn.Hvis der er tale om børn,bidragsmodtageren har den dagligeforsørgelse af, og at vedkommendeendvidere har bidragspligt overforandre børn, bør der ikke ske nogenændring.Den foreslåede ændring af vægtaf-giftsloven forudsætter, at det in-formationsmateriale, SKAT udvik-ler, klart og tydeligt beskriver reg-lerne for registrering af køretøjer tilblandet anvendelse. Det er forenin-gens erfaring, at der blandt for-handlerne er stor usikkerhed omreglerne. Foreningen er derfor me-get gerne SKAT behjælpelig med atudbrede kendskabet til betingelser-ne for blandet anvendelse af varebi-ler.Støtter ophævelsen af skattekon-trollovens § 7 E om danske virk-somheders registrering af uden-landske arbejdsgivere.Dansk Byggeri hilser de konkreteEfter forslaget sker der ingen æn-dringer i retten til forsørgersats. Dergives i stedet adgang til at foretagefradrag i ydelsen for forskudsvisudbetalt børnebidrag, når der mod-tages hjælp på forsørgersats til desamme børn.
Der kan ikke foretages fradrag forbørnebidrag hos ydelsesmodtagere,der har hjemmeboende børn.
Danmarks Automo-bilhandler Forening
SKAT har udviklet informations-materiale om disse regler. Skatte-ministeriet finder, at dette materialeklart og tydeligt informerer om reg-lerne. Der henvises endvidere tilkommunikationsplanen i L 22.SKAT er naturligvis interesseret iat samarbejde med brancheorgani-sationer om udbredelsen af kend-skabet til skatte- og afgiftsreglerne.
Dansk Arbejdsgiver-forening
-
Dansk Byggeri
-Side 3
initiativer, der skal forbedre SKATsmuligheder for at kontrollere ogsanktionere sort arbejde og andreovertrædelser af skatte- og afgifts-lovgivningen, velkommen.Det er en balance ikke at øge deadministrative byrder ved øget kon-trol, og Dansk Byggeri hæfter sigved at de foreslåede ændringer ge-nerelt ikke vedrører virksomhedermed ordnede forhold.Dansk Byggeri har ingen indven-dinger.Dansk Erhverv udtrykker tilfreds-hed med, at det tidligere udkastsregler om hæftelse for underleve-randører og administrativ fratagelseaf næringsbrev er udgået. I denneforbindelse pointeres, at fair playkampagnen bør målrettes de, somikke overholder lovgivningen. Hen-synet til at friholde alle de lovlydi-ge for administrative byrder oghensynet til retssikkerheden bør ve-je tungt.DI er betænkelig ved, at der ikke ergivet mulighed for at påklage etpåbud. Dette tilgodeser ikke hensy-net til virksomhedernes retssikker-hed.
Dansk Erhverv
Skatteministeriet er enig i betragt-ningerne om principperne for fairplay kampagnen.
Dansk Industri
Dansk Taxi Råd
En række kørselsopgaver udføresuden brug af taxameter. Disse vilikke blive registreret på besatte ki-lometer. Derimod vil de blive regi-streret på kontrolkilometer. Det an-tal kilometer, der optælles i forbin-delse med frikørsel, bør være kon-trolkilometer og totalkilometer.I forhold til limousiner er det pro-blematisk, at de ikke fører kørebogog ikke er udstyret med kontrolap-parat. Det er derfor vanskeligt atdokumentere besatte kilometer.Indførelse af et krav om kontrolap-parater i limousiner (ved ændring afbekendtgørelse om særlige krav tiltaxier) vil gøre forslaget muligt atrealisere.
Lovforslaget rettes til på dettepunkt, således at afskæringen afadgangen til påklage til anden ad-ministrativ myndighed fjernes. Det-te bevirker, at påbud kan påklagestil Landsskatteretten. Klage har dogikke opsættende virkning.Skatteministeriet er enig i dette, ogi lovforslagets bemærkninger præ-ciseres dette, så dette fremgår heltklart.
Der er korrekt, at der i relation tillimousinekørsel ikke stilles kravom trafikbog og kontrolapparater.Det præciseres således i den fore-slåede lovtekst, at kravet om frem-visning af taxameterattest og køre-bog alene gælder i relation til taxa-er. Antallet af besatte kilometerskal dog kunne dokumenteres - og-så for limousiner. Dette kan ske vedregistrering af totalkilometer hhv.besatte kilometer. I forbindelse medkontrollen heraf, kan SKAT læggeSide 4
vægt på, om antallet af besatte ki-lomenter er sandsynliggjort pågrundlag af skatteregnskab evt.suppleret med kontrakter eller andetsamt inddrage kørselsaftaler, ellerbenzinregnskab (købsnotaer) evt.suppleret med fremlæggelse af ser-vicebog. Lovforslagets bemærknin-ger udbygges med en omtale af det-te.DatatilsynetDatatilsynet henviser til deres hø-ringssvar i forbindelse med den tid-ligere høring over lovforslaget. Denoterer sig i denne forbindelse, atder er taget højde for deres tidligerebemærkninger i forslaget.Datatilsynet henleder opmærksom-heden på, at myndigheder, der ind-beretter til Erhvervs- og Selskabs-styrelsens overtrædelsesregisterskal anmelde dette til Datatilsynet,og at disse myndigheder er dataan-svarlige for deres egne oplysninger.Der er udarbejdet en fællesanmel-delse, som myndighederne kanbruge, og som Erhvervs- og Sel-skabsstyrelsen ajourfører.Som noget nyt indføres der hjem-mel for SKAT til at indhente op-lysninger hos lønmodtagere ogdenne nuværende og tidligere ar-bejdsgiver med henblik på at un-dersøge, om betingelserne for blan-det anvendelse af en varebil er op-fyldt. Datatilsynet henleder i denneforbindelse på SKATs oplysnings-pligt i henhold til persondatalovens§§ 28 og 29.DSK finder det meget sympatisk, atregeringen ønsker at udvide mulig-hederne for beslaglæggelse. Detkan dog i praksis forekomme sværtat løfte bevisbyrden for, at hvornåren vare ikke er afgiftsberigtiget.DSK er dermed i tvivl om, hvordandet vil kunne gennemføres.Omtale heraf indsættes i lovforsla-gets bemærkninger.
Datatilsynets bemærkninger ompersondatalovens §§ 28 og 29 ind-arbejdes i bemærkningerne til lov-forslaget.
De SamvirkendeKøbmænd
Det er korrekt, at det ofte ikke blotved et kig på emballagen kan kon-stateres om en vare er afgiftsberig-tiget eller ej. Det er imidlertid op tilejeren/transportøren at dokumente-re hvor varerne kommer fra, og omvarerne er afgiftsberigtigede. SKAThar således adgang til at se følgepa-pirer, regnskaber m.v., som kan væ-re med til at dokumentere, hvor va-rerne stammer fra mv. Imidlertidkan det nogle gange være vanske-ligt at se, om de varer, som står påen forretning hylde eller på lageret,også reelt er de varer, som fremgåraf den faktura, som virksomhedse-Side 5
jeren fremviser som dokumentationfor varernes køb og afgiftens beta-ling.Det er på denne baggrund, at detsom supplement til forslaget omskærpede beslaglæggelsesregler fo-reslås, at SKAT skal kunne etablereen mærkningsordning for varer,som SKAT tidligere har beslaglagt.Det er korrekt, at der kan gå nogettid, før fradraget kan sættes i værk.Dette skyldes bl.a., at kommunenskal undersøge, om betingelserne eropfyldt, træffe en afgørelse ogpartshøre efter reglerne i forvalt-ningsloven. Dette er præciseret ibemærkningerne.Bemærkningerne har efter drøftelsemed Familiestyrelsen ført til enrække tekniske præciseringer afforslaget.-
Familiestyrelsen
Familiestyrelsen påpeger, at derkan gå lidt tid fra den første for-skudsvise udbetaling, til der kanforetages fradrag første gang.
Herudover har Familiestyrelsenforslag til en række tekniske præci-seringerForeningen Registre-rede RevisorerNoterer sig med glæde, at hvervgi-veres hæftelse for underleverandø-rer er udgået af forslag, og har in-gen yderligere bemærkninger.HORESTA glæder sig over, at for-slaget om hæftelse for underleve-randører er udgået af forslaget. Debemærker i denne forbindelse, at dei samarbejde med SKAT er i færdmed at udarbejde en vejledning tilorganisationens medlemmer omhvilke forholdsregler, der kan træf-fes for at undgå, at arbejde udføresaf underleverandører, som udenhvervgivers vidende ikke indehol-der A-skat og betaler moms. HO-RESTAs medlemmer har også eninteresse i dette. En sådan vejled-ning kan næppe komme enhverform for skatte- og afgiftsunddra-gelse til livs, men det kan gøre ”li-vet” vanskeligere for de svigagtigeudbydere.HORESTA tilslutter sig i øvrigtDansk Erhvervs høringssvar.Håndværksrådet støtter forslagetom dagbøder, hvis påbud ikke ef-terleves. Der lægges dog vægt på,at daglige bøder alene anvendesved grove tilfælde. Lovændringenmå heller ikke føre til, at virksom-heder, der begår enkeltstående
HORESTA
Samarbejdet med HORESTA er etgodt eksempel på, at SKAT ogbrancheorganisationerne har en fæl-les interesse i at bekæmpe skatte-og afgiftsunddragelser og dermedkan indgå i et konstruktivt samar-bejde herom.
Håndværksrådet
Skatteministeriet er enig i, at de fo-reslåede regler om daglige bøderikke skal anvendes overfor ellersvirksomheder med ellers ordnedeforhold, som begår enkeltståendefejl, og at dagbøder ikke skal an-vendes, hvis virksomheden ikke harSide 6
mindre fejl (som de måske oven ikøbet ikke har mulighed for at ret-te) kan blive pålagt dagbøder, tilfejlen er rettet.Desuden bør dagbødeinstrumentetaldrig anvendes, hvor der er en be-rettiget uoverensstemmelse mellemvirksomheden og SKATs medar-bejder om fortolkningen af gælden-de lovgivning. SKAT må såledesaldrig anvendes til at gennemtvingeen lovfortolkning.Håndværksrådet støtter forslagetom kontrol vedrørende gulpladebi-ler, men pointerer, at forslaget ogsådrejer sig om, at reglerne er sværeat forstå. Der er fortsat brug for in-formation til bilejerne og i sidsteende måske en yderligere forenk-ling af reglerne.KL mener, at forslaget vil betydestore økonomiske og administrativebyrder for kommunerne. Dette stri-der mod regeringens økonomiaftalemed KL.Den foreslåede undtagelse for per-soner med risiko for at blive sat udaf deres bolig vil påføre kommu-nerne et væsentligt administrativtmerarbejde. KL forudsætter, atkommunerne kompenseres for deadministrative og systemmæssigemerudgifter, som lovgivningen på-lægger kommunerne.KL har derudover en teknisk be-mærkning.LO efterlyser en redegørelse for,hvorledes virksomheder med ord-nede forhold bliver berørt af forsla-get.
mulighed for at udføre den hand-ling, de daglige bøder skal frem-tivnge
Der er indsat en passus herom ibemærkningerne til lovforslaget.
KommunernesLandsforening
Ved L 22 er der fremsat et lovfor-slag, som gør reglerne om gulpla-debiler lettere at anvende og merefleksible. Skatteministeriet er i øv-rigt enig i, at der fortsat er behovfor information til bilejerne om reg-lerne. Der henvises således tilkommunikationsplanen i L 22.Lovændringen fra 2007 af retssik-kerhedslovens § 5 a vedr. udsættel-sessager, forpligter kommunerne tilat afgøre, om der er behov forskærpet opmærksomhed i en bor-gers allerede eksisterende sag ikommunen, når kommunen under-rettes om en udsættelsessag.Det vurderes derfor, at de forhold,KL nævner, allerede er dækket afeksisterende lovgivning og derforikke medfører en merbelastning afkommunerne.Den tekniske bemærkning har førttil en præcisering i lovforslaget.Forslagets regler er rettet mod virk-somheder, der ikke har ordnedeforhold. De foreslåede justeringeraf straffebestemmelser, kontrol, på-bud, tvangsbøder, hæftelse for le-delsen i uregistrerede virksomhederog sikkerhedsstillelse berører ikkedisse virksomheder. Visse af for-slagets regler har dog også betyd-ning for virksomheder med ordnedeforhold. Det gælder for reglerne omfrikørsel af taxaer (de nye betingel-ser skønnes dog ikke at medføreproblemer for virksomheder medordnede forhold) og for reguleringaf fradragsret for moms, da disseSide 7
LO
generelt regulerer betingelserne forfrikørsel hhv. fradragsretten formoms.Ved afskaffelsen af skattekontrol-lovens § 7 E burde det have vurde-ret, om RUT-registret, som træder istedet, ikke blot bevirker en bredereregistrering men også en mere de-taljeret registrering.RUT-registret giver mulighed for atkontrollere de udstationeredeseventuelle skattepligt til Danmarkog indeholder stort set samme op-lysninger som indberetningerne ef-ter skattekontrollovens § 7 E. For athindre dobbelte indberetninger ogstyrke genanvendelse af data påtværs af det offentlige, foreslås detat ophæve skattekontrolloven § 7 E.Forslaget indebar, at lovlydigevirksomheder skulle føre kontrolmed underleverandører, og hvisforslaget skulle være effektivt,skulle dette udstrækkes til underle-verandørers leverandører osv. læn-gere nede i leverandørkæden. Pådenne baggrund er forslaget ansetfor at være for byrdefuldt for delovlydige, og samtidig er der tvivlsom effekten af et sådant forslag.
I forhold til et tidligere udkast erder udgået et forslag om hæftelsefor underleverandører, som ikkebetaler skyldige skatter. LO finder,at dette forslag kunne være rimeligtog hensigtsmæssigt.
Organisationen er enig i det hen-sigtsmæssige i at begrænse opbyg-ning af gæld, hvorfor LO støtterforslaget.LO er modstander af starthjælpenog introduktionsydelsen, og pro-blematikken for børnebidragsre-stancer i disse ydelser forstærkerLO’s kritik af det lave ydelsesni-veau for disse ydelser. LO gentagerderfor forslaget om afskaffelse afstarthjælpen og introduktionsydel-sen.Pantefogedforeningen Foreningen mener, at forslaget børudvides, så der i et vist omfang og-så gives adgang til fradrag hos per-soner, der har flere end to udeboen-de børn og personer, der har éthjemmeboende barn.
Regeringen har ikke planer om atafskaffe starthjælpen og introduk-tionsydelsen. Reglerne varetageret sagligt formål, nemlig at øgebeskæftigelsen blandt personer påoffentlig forsørgelse ved at sikre,at det kan betale sig at arbejde. Pådenne måde styrkes bl.a. nyan-komne udlændinges tilskyndelsetil at søge og opnå arbejde ogdermed deres samlede integrationi det danske samfund.Efter forslaget kan der ikke foreta-ges fradrag i hjælpen til personer,der har hjemmeboende børn ellerhar mere end to udeboende børn.Høringssvaret giver ikke anledningtil ændringer, idet forslaget er ud-formet, så der tages hensyn til ydel-sesmodtagere, som har andre – her-under hjemmeboende – børn at for-sørge.SKATs bemærkninger indarbejdes ifornødent omfang i lovforslaget.
SKAT
SKAT har afgivet nogle tekniskebemærkninger samt revideretkommunikationsplanen.
Side 8
Herudover har Arbejdsmarkedets Tillægspension, BDO Kommunernes Revision, Finans og Lea-sing, Finanstilsynet, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer og Foreningen Danske Revisorermeddelt, at de ikke har bemærkninger til forslaget.
Institut for Menneskerettigheder og Ledernes Hovedorganisation har meddelt, at de ikke harbemærkninger til forslaget vedrørende børnebidragsrestancer.
Side 9