Skatteudvalget

 

Formand:

Jesper Kiholm

Skattecenter Tønder

Pioner Allé 1

6270  Tønder

Telefon: 72 38 94 68

E-mail: [email protected]

Privat:

Rylen 4, 6270  Tønder, 74 72 01 06

 

Tønder, den 10. november 2008

 

 

 

Til Skatteministeriet

Departementet

Att. Andreas Bo Larsen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Høringssvar vedrørende Forslag til Lov om ændring af skattekontrolloven, momsloven, opkrævningsloven, lov om aktiv socialpolitik og integrationsloven og forskellige andre love (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse – Fair Play III og fradrag for børnebidragsrestancer i kontanthjælp, starthjælp og introduktionsydelse)

 

Skatterevisorforeningen takker for det modtagne materiale, og kan i den forbindelse meddele, at vi har følgende bemærkninger til det modtagne lovforslag:

 

 

 

Overordnede bemærkninger

SRF hilser lovforslaget velkomment. Lovforslaget indeholder efter SRFs opfattelse en række gode initiativer til forbedringen af indsatsen mod skatte- og afgiftsunddragelse.

 

SRF finder det positivt, at elementerne i lovforslaget er så konkrete, at de retter sig mod konkrete eksisterende problemstillinger i skatte- og afgiftskontrollen, herunder at de enkelte elementer i lovforslaget er så tydelige, at de i deres grundtanke – uden videre tolkning – kan inddrages i indsatsen mod skatte- og afgiftsunddragelsen.

 

SRF har bemærkninger til følgende områder i lovforslaget:

 

 

Mulighed for at pålægge virksomheden/virksomhedsindehaveren daglige bøder, hvis ikke et forudgående påbud eller pålæg om at følge nærmere anviste regler i skatte- og afgiftslovgivningen efterkommes

 

Det fremgår af lovforslaget for dette regelsæt, at ønsket med sådanne daglige bøder – i modsætning til ”almindelige bøder”” – er at få et redskab, der er mere smidigt, mere konsekvent og som er hurtigere anvendeligt i forhold til at få virksomhederne til at følge de regler, som de udstedte påbud vedrører.

 

Det fremgår af lovforslaget at for at lægge vægt bag de påbud, der måtte udstedes – og for at presse virksomhederne til at følge det, skal der – når virksomheden ikke efterkommer påbuddet inden for en fastsat frist – kunne pålægges daglige bøder, indtil påbuddet efterleves.

 

SRF er enig i denne fremgangsmåde og finder dette kontrolværktøj egnet til igangsætte en proces om korrekt regnskabsføring m.m. hos de virksomheder, som lovforslaget forventes at gælde for.

 

Som lovforslaget foreligger, så er de daglige bøder beregnet til at sikre at et påbud efterleves. Det betyder i praksis, at en virksomhed der har fået et påbud overfor SKAT skal dokumentere at påbuddet efterleves for at undgå de daglige bøder.

 

Efter Skatterevisorforeningens opfattelse er det uhensigtsmæssigt at skulle bruge regelsættet om daglige bøder, hvor det i en given sag med påbud og efterfølgende pålæg af daglige bøder nogen tid efter at virksomheden har dokumenteret at påbuddet på dette tidspunkt er efterkommet, konstateres at det givne påbud reelt ikke overholdes – for eksempel ved en senere kontrolaktivitet i virksomheden.

 

I et sådant tilfælde finder SRF, at med baggrund i lovforslagets ordlyd om et smidigt, konsekvent og hurtigt anvendeligt kontrolværktøj, ville disse intentioner yderligere blive opfyldt, hvis der blev givet skattemyndighederne mulighed for i disse tilfælde på stedet i forbindelse med konstateringen af at det givne pålæg ikke længere efterkommes at kunne udstede en form for ”kontrolafgift”, i stedet for at skulle starte forfra på sagsbehandlingen med pålæg/påbud og efterfølgende daglige bøder.

 

Det er SRFs opfattelse at en sådan kontrolafgift, der skulle betales straks og uden ophold – eventuelt i form af udlæg af virksomhedens kassebeholdning – ville have stor indvirkning på, om et givet påbud også reelt ville blive efterkommet og overholdt af virksomheden og ikke kun blive efterkommet umiddelbart efter at SKAT har givet pålægget.

 

Denne kontrolafgift for manglende overholdelse af et påbud kunne så efterfølges af et nyt påbud med mulighed for pålæg af daglige bøder.

 

For øge ”konsekvenseffekten” af dette regelsæt, kunne det være et forslag, at lade kontrolafgiften i nogle tilfælde være afhængig af, hvilke beløbsstørrelser der er konstateret i de konkrete sager. Det vil antageligt være uden væsentligt effekt at pålægge en kontrolafgift på eksempelvis 5.000 kr. i sager, hvor der er tale om væsentlige mangler ved regnskabsføringen og hvor der tale om udeholdte beløb, der i forhold til kontrolafgiftens størrelse, må anses for væsentlige.

 

 

 

 

 

Om reglerne om frikørsel af hyrevogne

Det fremgår af lovforslaget, at der, for at bilen anses som frikørt, fastsættes krav om et vist antal indkørte/besatte km, hvor der har været taxameter-registrerede kunder i hyrevognen.

 

SRF finder, at denne regel kunne suppleres men et krav om dokumentation for, at indtægten for de indkørte/besatte km også reelt er blevet indtægtsført for at bilen kunne anses som frikørt.

 

Dette kunne ske enten i form af udskrift af virksomhedens bogføring eller i form af en nærmere fastlagt erklæring fra virksomhedens revisor.

 

På denne måde sikres det, at der også reelt er beskattet den omsætning, der hidrører fra de besatte/indkørte km, der giver hyrevognen status som frikørt.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Jesper Kiholm

Formand for Skatterevisorforeningens Skatteudvalg