Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 28. november 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 4 (L 74), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eigil Andersen (SF).

 

 

Spørgsmål nr. 4:

”Hvis en arbejdsgiver f.eks. har opgivet forkerte løn‑ eller arbejdstimetal, som den enkelte arbejdsløse opdager, og som resulterer i / vil resultere i, at vedkommende får en for lav dagpengesats eller ikke anerkendes som dagpengeberettiget pga. af for få arbejdstimer, hvad skal den ledige så gøre for at få oplysningerne rettet, og hvor lang tid kan det tage, før informationerne er ændret til det korrekte?”

 

 

Endeligt svar:

Jeg har bedt om en udtalelse fra Skatteministeriet, som har oplyst følgende:

 

”Hvis fejlen konstateres af personen selv, skal denne rette henvendelse til arbejdsgiveren, der har indberettet fejlagtigt, om at få fejlen rettet. Er dette ikke muligt, skal personen kontakte SKAT med fornøden dokumentation for at få fejlen rettet.

 

Hvis fejlen konstateres af en A-kasse, er denne, jf. eIndkomstlovens § 4, stk. 4, forpligtet til at meddele fejlen til eIndkomstregistret. Dette kan fx ske via en mail, med fornøden dokumentation, til SKAT. SKAT vurderer herefter, om der skal tages kontakt til arbejdsgiveren, der har indberettet fejlagtigt.  Hvis det er SKAT, der skal foretage den fysiske rettelse i registret, vil denne normalt være ekspederet i løbet af ganske få dage efter modtagelse af anmodning herom.”

 

Jeg kan henholde mig hertil.

 

Jeg kan desuden oplyse, at a-kassen i overensstemmelse med god forvaltningsskik har pligt til at sikre sig, at sagen er forsvarligt oplyst. A-kassen skal forelægge sagens oplysninger for pågældende, hvis oplysningerne er af væsentlig betydning, eller det må antages, at pågældende ikke ved, at a-kassen har oplysningerne.

 

Den ledige har således mulighed for at få adgang til sagens oplysninger og har mulighed for at berigtige/korrigere de oplysninger, der foreligger i sagen. A-kassen har pligt til at forholde sig til disse ændrede oplysninger. Viser det sig, at indkomstregisteroplysningerne er forkerte, og har a-kassen kendskab til den/de rigtige oplysninger, kan a-kassen lægge disse oplysninger til grund for afgørelsen.

 

A-kassen skal i denne situation således ikke afvente, at oplysningerne i registret er korrigeret i overensstemmelse med fremgangsmåden nævnt ovenfor. Der kan i øvrigt henvises til pkt. 2, afsnit 2-5, i lovforslagets almindelige bemærkninger.

 

 

 

 

Venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen