Fart gør ondt værre. Det var faktisk et slogan, som jeg kæmpede en del for at få gennemtrumfet op gennem 1990'erne, hvor man sagde, at fart i det hele taget er ond, dårlig og skidt. Men det, der gør sig gældende, er vel den mere rigtige version, at fart gør ondt værre, for når det går galt, er der ingen tvivl om, at farten kan gøre en ulykke meget værre, og der er heller ingen tvivl om - det kan man simpelt hen fremlægge dokumentation for i form af grafer - at jo højere gennemsnitsfarten er på de danske landeveje, jo flere trafikdræbte har vi. Sådan er det desværre, men det er et faktum, og det bliver man nødt til at forholde sig til.
Vi bliver nødt til at gøre en ekstra indsats for at få farten ned, og med dette lovforslag tages der fat i en del af problematikken. Der tages fat i den del af problematikken, der handler om, at hvis en person er blevet taget i en fotofartfælde, og man ikke med det samme kan se, hvem der har ført køretøjet, kan man pålægge ejeren af køretøjet at oplyse, hvem der var fører af køretøjet. Hvis man som ejer ikke ønsker at fortælle det, kan man i dag slippe med en bøde på bare 500 kr., og det er jo ingenting, set i forhold til den bøde og den sanktion i øvrigt, man står til, hvis man har kørt for stærkt. Ofte er der jo tale om, at man står til en bøde på både 1.500 og 2.000 kr., måske endda endnu mere, og så er det jo noget billigt at kunne slippe med 500 kr. ved bare at nægte at oplyse, hvem der har ført køretøjet.
Her er der altså tale om, at man skærper sanktionen, så det faktisk ikke kan betale sig at undlade at fortælle, hvem der var fører af køretøjet. Man kan lige så godt fortælle det, og så kan bøden gives til den rigtige, altså den, der kørte for stærkt, den, der har behov for meget kontant at få at vide, at det ikke er o.k. at køre for stærkt. Man får en bøde for det, og så må man tage sig sammen og lade være med at køre så stærkt en anden gang. Den del af forslaget støtter vi fuldt ud.
Vi støtter også den del af forslaget, der handler om køre-hvile-tids-bestemmelserne for lastbilchauffører. Vi strammede jo ganske markant op i sin tid, og der er så blevet justeret en anelse gennem tiden, så man kan finde det rigtige niveau. Der er ingen tvivl om, at overholdelse af køre-hvile-tids-bestemmelserne er afgørende vigtig. Det nytter ikke noget, at man sidder og snorksover ude på motorvejen bag rattet i et stort sættevognstog, for det gør temmelig ondt på de bilister, der bliver påkørt, hvis trafikken pludselig står stille, så der er ingen tvivl om, at køre-hvile-tids-bestemmelserne skal overholdes.
Der er heller ingen tvivl om, at vi er nødt til at have nogle skrappe sanktioner for at få erhvervet, chaufførerne og vognmændene til at forstå, at man skal overholde køre-hvile-tids-bestemmelserne. Men med de mange forskellige typer forseelser, der kan give et klip i kortet, synes vi, det er rimeligt, at man med lovforslaget her justerer en anelse mere og siger, at der skal seks klip til, før der bliver tale om en ny køreprøve, og at der ikke bliver tale om frakendelse, hvis der er tale om rene bagateller. Det tror jeg ikke der vil være i ret mange tilfælde, men skulle der være et tilfælde, hvor det er rene bagateller, der er tale om, kan man altså undlade at frakende førerretten. På den måde bliver der blødt en anelse op, og på den måde fastholdes det samtidig, at vi går efter dem, der laver de virkelig alvorlige forseelser i trafikken, og efter de lastbilchauffører, som slet ikke har forstået, hvor vigtigt det er at overholde køre-hvile-tids-bestemmelserne.
Så alt i alt et lovforslag, vi kan støtte fra konservativ side.