Betænkning afgivet af Retsudvalget den 0. marts 2009
2. udkast
(ÆF fra SF og EL)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af færdselsloven
(Straffen for tilsidesættelse af
oplysningspligten og frakendelse af førerretten på køre- og
hviletidsområdet m.v.)
[af justitsministeren (Brian Mikkelsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-6. Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 7 og 8.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. december 2008 og var til 1. behandling den 20. januar 2009. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring. Den 10. december 2008 sendte justitsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.
Skriftlig henvendelse
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Fagligt Fælles Forbund (3F), Dansk Industri Transport, International Transport Danmark (ITD) og Dansk Transport og Logistik (DTL). Â
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 27 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af  et mindretal (EL), tiltrådt af <>:
  1) Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I § 86 a, stk. 1, indsættes som 2. pkt.:
»Justitsministeren kan endvidere fastsætte bestemmelser om udformningen af de diagramark, som skal anvendes i henhold til disse retsakter.««
[Bemyndigelse af justitsministeren til at fastsætte bestemmelser om den nærmere udformning af køreskiver (diagramark) med henblik på, at ordblinde chauffører kan udfylde køreskiverne uden problemer]
  2) Nr. 1 affattes således:
»I § 118, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter »§ 64,«: »§ 65, stk. 1,«. I stk. 2, 2. pkt., indsættes efter »§ 65,«: »stk. 2,«.«
[Ændring af straffebestemmelsen vedrørende overtrædelser af færdselslovens § 65, stk. 1, med henblik på forhøjelse af bødeniveauet]
  3) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»02. I § 118, stk. 8, 2. pkt., indsættes efter »måneder«: »eller anden form for sanktion«.«
[Bemyndigelse til justitsministeren til at fastsætte andre sanktioner end bøde og fængsel for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne med henblik på, at en chauffør i førstegangstilfælde af forkert udfyldelse af køreskiver skal meddeles en advarsel og pålæg om deltagelse i kursus]
  4) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»03. I § 118, stk. 8, indsættes efter 2. pkt.:
»Det kan i den forbindelse bestemmes, at overtrædelser, der har karakter af bagateller eller ikke udgør nogen risiko for færdselssikkerheden, ikke straffes.««
[Bemyndigelse til at fastsætte bestemmelser om, at visse overtrædelser af reglerne på køre- og hviletidsområdet ikke straffes]
  5) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»04. I § 118 a, stk. 6, indsættes som 2. pkt.:
»Hvis overtrædelserne består i forkert udfyldelse af diagramark, finder bestemmelserne i stk. 3 dog ikke anvendelse i relation til den pågældende fører.««
[Fravigelse af princippet om absolut kumulation af bøder for forkert udfyldelse af køreskiver (diagramark) for så vidt angår chauffører]
  6) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»05. Efter § 120 a indsættes:
»§ 120 b. Efterkommer ejeren (brugeren) af et køretøj ikke en anmodning fra politiet om at oplyse, hvilke personer der som førere har benyttet køretøjet, jf. § 65, stk. 1, kan politiet tilbageholde køretøjet, indtil anmodningen er efterkommet.
Stk. 2. Med hensyn til iværksættelse af tilbageholdelse efter stk. 1 finder retsplejelovens bestemmelser om beslaglæggelse med henblik på konfiskation tilsvarende anvendelse.««
[Politiet kan tilbageholde et køretøj, hvis ejeren ikke efterkommer anmodning om oplysning]
Af  et mindretal (SF), tiltrådt af <>:
  7) Nr. 3 affattes således:
»I § 125 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4. Under særlig formildende omstændigheder kan betinget frakendelse efter stk. 1, nr. 7, undlades. Er de begåede forhold af formel teknisk karakter, omfatter betinget frakendelse efter stk. 1, nr. 7, kun retten til erhvervskørsel.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6.«
[Indførelse af en ordning med delvis frakendelse af førerretten, som indebærer, at en fører alene frakendes retten til erhvervskørsel og ikke retten til privatkørsel, hvis der er tale om forseelser af formel teknisk karakter.]Â
  8) Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I § 126, stk. 2, indsættes som 2. pkt.:
»Ubetinget frakendelse som følge af forhold som nævnt i § 125, stk. 1, nr. 7, omfatter under de i § 125, stk. 4, 2. pkt., nævnte omstændigheder kun retten til erhvervskørsel.««
[Indførelse af en ordning med delvis frakendelse af førerretten, som indebærer, at en fører alene frakendes retten til erhvervskørsel og ikke retten til privatkørsel, hvis der er tale om forseelser af formel teknisk karakter.]Â
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring indebærer, at justitsministeren bemyndiges til at fastsætte bestemmelser om den nærmere udformning af de køreskiver (diagramark), som skal anvendes i det analoge kontrolapparat.
Det forudsættes, at justitsministeren vil anvende denne bemyndigelse til at fastsætte bestemmelser om, at køreskiverne skal designes på en måde, så ordblinde chauffører kan udfylde køreskiverne uden problemer.
Til nr. 2
Justitsministeriet har i afsnit 2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger og i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, forudsat, at den skærpede bøde for overtrædelse af færdselslovens § 65, stk. 1, vedrørende andre køretøjer end busser og lastbiler som udgangspunkt fastsættes til 2.500 kr.
Det forudsættes med ændringsforslaget, at bøden i stedet fastsættes til et beløb, som overstiger 2.500 kr.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring indebærer, at justitsministeren bemyndiges til at fastsætte andre sanktioner end bøde og fængsel for overtrædelser af reglerne på køre- og hviletidsområdet.
Det forudsættes, at justitsministeren vil anvende denne bemyndigelse til at fastsætte bestemmelser om, at chauffører, der har udfyldt køreskiver forkert, i førstegangstilfælde meddeles en advarsel ledsaget af et krav om, at chaufføren inden en vis frist deltager i et kursus, hvor korrekt udfyldelse af diagramarkene læres, og at chaufføren efter en periode på yderligere 3-4 måneder skal kunne dokumentere sine færdigheder.
Førerens færdigheder skal dokumenteres ved at bestå en prøve. Hvis chaufføren ikke deltager i kurset eller ikke dokumenterer sine færdigheder som forudsat, skal han i stedet betale en bøde. Udgifterne til afholdelse af kurset og den efterfølgende kontrol af førerens færdigheder afholdes af arbejdsgiveren.
Det forudsættes endvidere, at arbejdsgiveren i de nævnte situationer straffes med en bøde på 6.000 kr., da arbejdsgiveren har forpligtelsen til at sikre, at chaufføren er uddannet til at udfylde køreskiverne korrekt.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring indebærer, at der kan fastsætte bestemmelser om, at overtræder af reglerne på køre- og hviletidsområdet, der har karakter af bagateller eller ikke udgør nogen risiko for færdselssikkerheden ikke straffes, som f.eks. ved forkert udfyldelse af køreskiver.
Det forudsættes, at justitsministeren vil anvende denne bemyndigelse til at fastsætte bestemmelser om, at chauffører ikke straffes for overtrædelser af den nævnte karakter. Arbejdsgiveren straffes i disse tilfælde heller ikke.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring indebærer, at det almindelige princip om absolut kumulation af bøder for overtrædelser af færdselslovgivningen ikke gælder, hvis overtrædelserne består i forkert udfyldelse af køreskiver. Fravigelsen af princippet om absolut kumulation gælder den pågældende chauffør.
Det forudsættes, at justitsministeren udnytter sin bemyndigelse efter færdselslovens § 118, stk. 8, 2. pkt., til at fastsætte bestemmelser om, at bøden i sådanne tilfælde skal beregnes som en procentsats af den enkeltes indkomst, dog sat i relation til forseelsernes art og omfang, og at der samtidig indføres en bødeloft.
Det forudsættes nærmere bestemt, at hver udfyldningsfejl sanktioneres med en bøde på 10 pct. af førerens nettoløn.
Dette betyder, at det hidtidige princip om, at der uanset antallet af udfyldningsfejl (kun) udmåles én bøde på 3.000 kr. til chaufføren for hver køreskive, der er forkert eller mangelfuldt udfyldt, jf. afsnit 3.1.1.1. og 3.1.1.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger, ikke længere skal anvendes.
Det forudsættes endvidere, at den samlede bøde til chaufføren for udfyldningsfejl begrænses af et maksimumbeløb på 3000 kr. ved hver virksomhedskontrol.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring indebærer, at hvis ejeren (brugeren) af et køretøj ikke efterkommer en anmodning fra politiet som nævnt i § 65, stk. 1, kan politiet tilbageholde køretøjet, indtil ejeren (brugeren) har oplyst, hvem der som førere har benyttet køretøjet. Oplysningspligten efter § 65, stk. 1, gælder ikke i tilfælde, hvor ejeren (brugeren) selv har ført køretøjet og ved at give denne oplysning udsætter sig selv for straf, jf. forbudet mod selvinkrimineringspligt. Adgangen til at tilbageholde køretøjet gælder således heller ikke i disse tilfælde.
I medfør af færdselslovens § 120 kan politiet tilbageholde et køretøj, hvis såvel køretøjet som føreren er hjemmehørende i udlandet, med henblik på at opnå sikkerhed for betaling af forskyldte bøder, standsnings- og parkeringsafgifter, sagsomkostninger, erstatningsbeløb eller præmier for lovpligtig ansvarsforsikring.
I tilfælde af overtrædelse af forskrifter udstedt i medfør af færdselslovens § 68 om hastigheds-begrænseres funktion, forskrifter om køretøjers største tilladte totalvægt udstedt i medfør af § 85, forskrifter om køre- og hviletid udstedt i medfør af § 86 a, køre- og hviletidsforordningen, kontrolapparat-forordningen eller AETR-overenskomsten kan politiet efter færdselslovens § 120 a tilbageholde køretøjer, indtil køretøjet eller forholdene i øvrigt er bragt i overensstemmelse med de nævnte bestemmelser.
Ved iværksættelse af tilbageholdelse som nævnt ovenfor finder retsplejelovens bestemmelser om beslaglæggelse med henblik på konfiskation tilsvarende anvendelse, jf. § 120, stk. 2, og § 120 a, stk. 2.
Til nr. 7 og 8
Den foreslåede bestemmelse i færdselslovens § 125, stk. 4, 2. pkt., indebærer, at en betinget frakendelse af førerretten for en chauffør, der inden for tre år har gjort sig skyldig i seks overtrædelser af reglerne om kontrolapparatet, fremover begrænses til at omfatte erhvervskørsel, hvis overtrædelserne er af formel teknisk karakter. Den betingede førerretsfrakendelse omfatter således i disse tilfælde ikke chaufførens ret til at foretage privat kørsel.
Efter gældende ret medfører overtrædelser af reglerne om kontrolapparatet, der isoleret set ville føre til en betinget frakendelse af førerretten efter færdselslovens § 125, stk. 1, nr. 7, i nogle tilfælde i stedet en ubetinget frakendelse.
Det følger således af færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 7-10, at førerretten som udgangspunkt skal frakendes ubetinget, hvis chaufføren
–    har gjort sig skyldig i flere forhold, der hver for sig ville føre til betinget førerretsfrakendelse,
–    tidligere er frakendt førerretten betinget og har begået et nyt forhold i prøvetiden,
–    tidligere er pålagt kørselsforbud og har begået et nyt forhold inden 3 år efter, at kørselsforbudet blev pålagt, eller
–    tidligere er frakendt førerretten ubetinget og har begÃ¥et et nyt forhold inden 5 Ã¥r efter udløbet af frakendelsestiden.Â
Med den foreslåede bestemmelse i § 126, stk. 2, 2. pkt., sammenholdt med den foreslåede bestemmelse i § 125, stk. 4, 2. pkt., vil en fører ikke længere få en ubetinget frakendelse af førerretten (i sin helhed), når føreren inden for tre år har begået seks overtrædelser af reglerne om kontrolapparatet af formel teknisk karakter og desuden har begået en anden/andre lovovertrædelse(r), der i sig selv begrunder en betinget frakendelse af førerretten eller et kørselsforbud. De samlede overtrædelser vil i stedet resultere i en ubetinget frakendelse af retten til erhvervskørsel og en betinget frakendelse af retten til privatkørsel.
Hvis de samlede forseelser består af tolv overtrædelser af reglerne om kontrolapparatet, som opfylder ovennævnte betingelse om, at mindst seks overtrædelser er af formel teknisk karakter, vil der alene blive tale om en ubetinget frakendelse af retten til erhvervskørsel, mens retten til at foretage privat kørsel vil være uberørt.
Ved erhvervskørsel forstås enhver form for kørsel med køretøjer, hvortil der kræves kørekort, når kørslen foretages som led i et ansættelsesforhold og/eller som led i erhvervsvirksomhed, mens privat kørsel omfatter enhver anden form for kørsel.
                                                                                                                                         Â
 Kim Andersen (V)  Søren Pind (V)  Karsten Nonbo (V)  Peter Skaarup (DF) fmd. Marlene Harpsøe (DF)  René Christensen (DF)  Tom Behnke (KF)  Vivi Kier (KF)  Naser Khader (KF)  Karen Hækkerup (S)  Anne‑Marie Meldgaard (S)  Mogens Jensen (S)  Anne Baastrup (SF) nfmd. Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)  Simon Emil Ammitzbøll (UFG)  Line Barfod (EL)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning
|
||||
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) |
47 |
|
Liberal Alliance (LA) |
2 |
Socialdemokratiet (S) |
45 |
|
Inuit Ataqatigiit (IA) |
1 |
Dansk Folkeparti (DF) |
25 |
|
Siumut (SIU) |
1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) |
23 |
|
Tjóðveldisflokkurin (TF) |
1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) |
18 |
|
Sambandsflokkurin (SP) |
1 |
Det Radikale Venstre (RV) |
 9 |
|
Uden for folketingsgrupperne |
2 |
Enhedslisten (EL) |
 4 |
|
(UFG) |
|
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 87
Bilagsnr. |
Titel |
1 |
Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren |
2 |
Henvendelse af 19/1-09 fra Fagligt Fælles Forbund (3F), Dansk Industri Transport (DI), International Transport Danmark (ITD) og Dansk Transport og Logistik (DTL) |
3 |
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
4 |
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
5 |
1. udkast til betænkning |
|
|
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 87
Spm.nr. |
Titel |
1 |
Spm. om kommentarer til henvendelse af 19/1-09 fra Fagligt Fælles Forbund (3F), Dansk Industri Transport, International Transport Danmark (ITD) og Dansk Transport og Logistik (DTL), til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
2 |
Spm. om udvidelse af den foreslåede strafskærpelse for overtrædelse af færdselslovens § 65, stk. 1, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
3 |
Spm. om baggrunden for, at bødestraffen er væsentligt højere, når overtrædelsen vedrører lastbiler og busser, end når der er tale om andre køretøjer, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
4 |
Spm. om ubetinget frakendelse af kørekortet ved overtrædelser af kontrolapparatreglerne, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
5 |
Spm. om en gennemgang af færdselslovens bødekatalog og evt. justering af bødestørrelser, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
6 |
Spm. om forskellen på en alm. bøde og en skærpet bøde, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
7 |
Spm. om samme bødestørrelse for overtrædelse af § 65 for almindelige køretøjer som for lastbiler og busser, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
8 |
Spm. om straf for overtrædelse af § 65 i forbindelse med nægtelse af oplysning om førerens identitet, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
9 |
Spm. om staffrihed, hvis ejeren nægter at oplyse førerens navn, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
10 |
Spm. om, hvorvidt ændringer af bødestørrelser kan gennemføres administrativt af Rigsadvokaten, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
11 |
Spm. om muligheden for at indkalde en chauffør til kursus i stedet for klip i kørekort, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
12 |
Spm. om nødvendigheden af flere rastepladser, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
13 |
Spm., om udenlandske chauffører straffes med samme bødestørrelse som danske chauffører for samme forseelser, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
14 |
Spm., om udenlandske vognmænd straffes med samme bødestørrelser som danske vognmænd, hvis chaufførernes forseelser er ens, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
15 |
Spm. om udeladelse af straf i forhold til privatkørekortet, når der er tale om rent tekniske overtrædelser i forhold til erhvervskortet, til justitsministeren, [og ministerens svar herpå] |
16 |
Spm. om opdeling af overtrædelser i forhold til erhvervskortet i større og mindre overtrædelser, således at det er muligt at skelne mellem dem, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
17 |
Spm. om politiets mulighed for at kunne konfiskere en bil i tilfælde af, at ejeren af en bil nægter at oplyse, hvem der i en given situation har ført den pågældende bil, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
18 |
Spm. om muligheden for, at der gives en advarsel som første sanktion i forbindelse med ukorrekt udfyldelse af køreskiver, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
19 |
Spm. om indskærpelse af arbejdsgivernes ansvar for, at chaufførerne oplæres i korrekt udfyldelse af køreskiverne, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
20 |
Spm. om, hvor ofte ordblinde chauffører tages af politiet i at udfylde køreskiverne ukorrekt, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
21 |
Spm. om, hvordan det kan blive lettere for ordblinde chauffører at udfylde køreskiven korrekt, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
22 |
Spm. om loft over de bøder, som en chauffør kan idømmes, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
23 |
Spm. om større margen for formildende omstændigheder i forbindelse med ukorrekt udfyldelse af køreskiven, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
24 |
Spm. om udvidelse af kontrolforanstaltningerne med køreskiver til også at omfatte taxaområdet, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
25 |
Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
26 |
Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der fritager chaufførerne for sanktioner ved fejl, der opdages i forbindelse med en virksomhedskontrol, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
27 |
Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
|
|