Retsudvalget 2008-09
L 87 Bilag 7
Offentligt
Til lovforslag nr.L 87
Folketinget 2008-09Betænkning afgivet af Retsudvalget den 2. april 2009
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af færdselsloven(Straffen for tilsidesættelse af oplysningspligten og frakendelse af førerretten på køre- oghviletidsområdet m.v.)[af justitsministeren (Brian Mikkelsen)]
1. ÆndringsforslagDer er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedslistens medlem af udvalget har stillet æn-dringsforslag nr. 1-6. Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.7 og 8.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 10. december 2008 og var til 1. behandling den 20. januar 2009.Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring. Den 10. december 2008sendte justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlig henvendelseUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Fagligt Fæl-les Forbund (3F), Dansk Industri (DI), International Transport Danmark (ITD) og Dansk Transportog Logistik (DTL).Justitsministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 27 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.3. IndstillingerEtflertali udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget tilvedtagelse uændret.Etmindretali udvalget (S og RV) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de under nr. 1 og 4-8stillede ændringsforslag.Etandet mindretali udvalget (SF) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de under nr. 7 og 8stillede ændringsforslag.
2
Ettredje mindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændrings-forslag.Etfjerde mindretali udvalget (Simon Emil Ammitzbøll (UFG)) vil redegøre for sin indstilling tillovforslaget og de stillede ændringsforslag ved 2. behandling.Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1Af etmindretal(EL), tiltrådt af etmindretal(S og RV):1)Førnr. 1indsættes som nyt nummer:»01.I§ 86 a, stk. 1,indsættes som2. pkt.:»Justitsministeren kan endvidere fastsætte bestemmelser om udformningen af de diagramark, somskal anvendes i henhold til disse retsakter.««[Bemyndigelse af justitsministeren til at fastsætte bestemmelser om den nærmere udformning afkøreskiver (diagramark) med henblik på, at ordblinde chauffører kan udfylde køreskiverne udenproblemer]Af etmindretal(EL):2)Nr. 1affattes således:»1.I§ 118, stk. 2, 1. pkt.,indsættes efter »§ 64,«: »§ 65, stk. 1,«. Istk. 2, 2. pkt.,indsættes efter »§65,«: »stk. 2,«.«[Ændring af straffebestemmelsen vedrørende overtrædelser af færdselslovens § 65, stk. 1, med hen-blik på forhøjelse af bødeniveauet]3)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 118 a, stk. 6,indsættes som2. pkt.:»Hvis overtrædelserne består i forkert udfyldelse af diagramark, finder bestemmelserne i stk. 3dog ikke anvendelse i relation til den pågældende fører.««[Fravigelse af princippet om absolut kumulation af bøder for forkert udfyldelse af køreskiver (dia-gramark), for så vidt angår chauffører]Af etmindretal(EL), tiltrådt af etmindretal(S og RV):4)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
3
»03.I§ 118, stk. 8, 2. pkt.,indsættes efter »måneder«: »eller anden form for sanktion«.«[Bemyndigelse til justitsministeren til at fastsætte andre sanktioner end bøde og fængsel for over-trædelse af køre- og hviletidsreglerne med henblik på, at en chauffør i førstegangstilfælde af forkertudfyldelse af køreskiver skal meddeles en advarsel og pålæg om deltagelse i kursus]5)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»04.I§ 118, stk. 8,indsættes efter 2. pkt.:»Det kan i den forbindelse bestemmes, at overtrædelser, der har karakter af bagateller eller ikkeudgør nogen risiko for færdselssikkerheden, ikke straffes.««[Bemyndigelse til at fastsætte bestemmelser om, at visse overtrædelser af reglerne på køre- og hvi-letidsområdet ikke straffes]6)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»05.Efter § 120 a indsættes:»§ 120 b.Efterkommer ejeren (brugeren) af et køretøj ikke en anmodning fra politiet om at oply-se, hvilke personer der som førere har benyttet køretøjet, jf. § 65, stk. 1, kan politiet tilbageholdekøretøjet, indtil anmodningen er efterkommet.Stk. 2.Med hensyn til iværksættelse af tilbageholdelse efter stk. 1 finder retsplejelovens bestem-melser om beslaglæggelse med henblik på konfiskation tilsvarende anvendelse.««[Politiet kan tilbageholde et køretøj, hvis ejeren ikke efterkommer anmodning om oplysning]Af etmindretal(SF), tiltrådt af etmindretal(S, RV og EL):7)Nr. 3affattes således:»3.I§ 125indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:»Stk.4.Under særlig formildende omstændigheder kan betinget frakendelse efter stk. 1, nr. 7,undlades. Er de begåede forhold af formel teknisk karakter, omfatter betinget frakendelse efter stk.1, nr. 7, kun retten til erhvervskørsel.«Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6.«[Indførelse af en ordning med delvis frakendelse af førerretten, som indebærer, at en fører alenefrakendes retten til erhvervskørsel og ikke retten til privatkørsel, hvis der er tale om forseelser afformel teknisk karakter.]8)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:»06.I§ 126, stk. 2,indsættes som2. pkt.:»Ubetinget frakendelse som følge af forhold som nævnt i § 125, stk. 1, nr. 7, omfatter under de i §125, stk. 4, 2. pkt., nævnte omstændigheder kun retten til erhvervskørsel.««[Indførelse af en ordning med delvis frakendelse af førerretten, som indebærer, at en fører alenefrakendes retten til erhvervskørsel og ikke retten til privatkørsel, hvis der er tale om forseelser afformel teknisk karakter.]
4
BemærkningerTil nr. 1Den foreslåede ændring indebærer, at justitsministeren bemyndiges til at fastsætte bestemmelserom den nærmere udformning af de køreskiver (diagramark), som skal anvendes i det analoge kon-trolapparat.Det forudsættes, at justitsministeren vil anvende denne bemyndigelse til at fastsætte bestemmelserom, at køreskiverne skal designes på en sådan måde, at ordblinde chauffører kan udfylde køreski-verne uden problemer.Til nr. 2Justitsministeriet har i afsnit 2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger og i bemærkninger-ne til lovforslagets § 1, nr. 1, forudsat, at den skærpede bøde for overtrædelse af færdselslovens §65, stk. 1, vedrørende andre køretøjer end busser og lastbiler som udgangspunkt fastsættes til 2.500kr.Det forudsættes med ændringsforslaget, at bøden i stedet fastsættes til et beløb, som overstiger2.500 kr.Til nr. 3Den foreslåede ændring indebærer, at det almindelige princip om absolut kumulation af bøder forovertrædelser af færdselslovgivningen ikke gælder, hvis overtrædelserne består i forkert udfyldelseaf køreskiver. Fravigelsen af princippet om absolut kumulation gælder den pågældende chauffør.Det forudsættes, at justitsministeren udnytter sin bemyndigelse efter færdselslovens § 118, stk. 8,2. pkt., til at fastsætte bestemmelser om, at bøden i sådanne tilfælde skal beregnes som en procent-sats af den enkeltes indkomst, dog sat i relation til forseelsernes art og omfang, og at der samtidigindføres et bødeloft.Det forudsættes nærmere bestemt, at hver udfyldningsfejl sanktioneres med en bøde på 10 pct. afførerens nettoløn.Dette betyder, at det hidtidige princip om, at der uanset antallet af udfyldningsfejl (kun) udmålesén bøde på 3.000 kr. til chaufføren for hver køreskive, der er forkert eller mangelfuldt udfyldt, jf.afsnit 3.1.1.1. og 3.1.1.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger, ikke længere skal anvendes.Det forudsættes endvidere, at den samlede bøde til chaufføren for udfyldningsfejl begrænses af etmaksimumbeløb på 3.000 kr. ved hver virksomhedskontrol.Til nr. 4Den foreslåede ændring indebærer, at justitsministeren bemyndiges til at fastsætte andre sanktio-ner end bøde og fængsel for overtrædelser af reglerne på køre- og hviletidsområdet.Det forudsættes, at justitsministeren vil anvende denne bemyndigelse til at fastsætte bestemmelserom, at chauffører, der har udfyldt køreskiver forkert, i førstegangstilfælde meddeles en advarselledsaget af et krav om, at chaufføren inden for en vis frist deltager i et kursus, hvor korrekt udfyl-delse af diagramarkene læres, og at chaufføren efter en periode på yderligere 3-4 måneder skal kun-ne dokumentere sine færdigheder.
5
Førerens færdigheder skal dokumenteres ved, at der bestås en prøve. Hvis chaufføren ikke delta-ger i kurset eller ikke dokumenterer sine færdigheder som forudsat, skal chaufføren i stedet betaleen bøde. Udgifterne til afholdelse af kurset og den efterfølgende kontrol af førerens færdighederafholdes af arbejdsgiveren.Det forudsættes endvidere, at arbejdsgiveren i de nævnte situationer straffes med en bøde på 6.000kr., da arbejdsgiveren har forpligtelsen til at sikre, at chaufføren er uddannet til at udfylde køreski-verne korrekt.Til nr. 5Den foreslåede ændring indebærer, at der kan fastsættes bestemmelser om, at overtrædelse af reg-lerne på køre- og hviletidsområdet, der har karakter af bagateller eller ikke udgør nogen risiko forfærdselssikkerheden, ikke straffes, f.eks. forkert udfyldelse af køreskiver.Det forudsættes, at justitsministeren vil anvende denne bemyndigelse til at fastsætte bestemmelserom, at chauffører ikke straffes for overtrædelser af den nævnte karakter. Arbejdsgiveren straffes idisse tilfælde heller ikke.Til nr. 6Den foreslåede ændring indebærer, at hvis ejeren (brugeren) af et køretøj ikke efterkommer enanmodning fra politiet som nævnt i § 65, stk. 1, kan politiet tilbageholde køretøjet, indtil ejeren(brugeren) har oplyst, hvem der som fører har benyttet køretøjet. Oplysningspligten efter § 65, stk.1, gælder ikke i tilfælde, hvor ejeren (brugeren) selv har ført køretøjet og ved at give denne oplys-ning udsætter sig selv for straf, jf. forbuddet mod selvinkriminering. Adgangen til at tilbageholdekøretøjet gælder således heller ikke i disse tilfælde.I medfør af færdselslovens § 120 kan politiet tilbageholde et køretøj, hvis såvel køretøjet som fø-reren er hjemmehørende i udlandet, med henblik på at opnå sikkerhed for betaling af forskyldtebøder, standsnings- og parkeringsafgifter, sagsomkostninger, erstatningsbeløb eller præmier forlovpligtig ansvarsforsikring.I tilfælde af overtrædelse af forskrifter udstedt i medfør af færdselslovens § 68 om hastigheds-begrænseres funktion, forskrifter om køretøjers største tilladte totalvægt udstedt i medfør af § 85,forskrifter om køre- og hviletid udstedt i medfør af § 86 a, køre- og hviletidsforordningen, kontrol-apparatforordningen eller AETR-overenskomsten kan politiet efter færdselslovens § 120 a tilbage-holde køretøjer, indtil køretøjet eller forholdene i øvrigt er bragt i overensstemmelse med de nævntebestemmelser.Ved iværksættelse af tilbageholdelse som nævnt ovenfor finder retsplejelovens bestemmelser ombeslaglæggelse med henblik på konfiskation tilsvarende anvendelse, jf. § 120, stk. 2, og § 120 a,stk. 2.Til nr. 7 og 8Den foreslåede bestemmelse i færdselslovens § 125, stk. 4, 2. pkt., indebærer, at en betinget fra-kendelse af førerretten for en chauffør, der inden for 3 år har gjort sig skyldig i seks overtrædelseraf reglerne om kontrolapparatet, fremover begrænses til at omfatte erhvervskørsel, hvis overtrædel-serne er af formel teknisk karakter. Den betingede førerretsfrakendelse omfatter således i disse til-fælde ikke chaufførens ret til at foretage privat kørsel.
6
Efter gældende ret medfører overtrædelser af reglerne om kontrolapparatet, der isoleret set villeføre til en betinget frakendelse af førerretten efter færdselslovens § 125, stk. 1, nr. 7, i nogle tilfældei stedet en ubetinget frakendelse.Det følger således af færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 7-10, at førerretten som udgangspunkt skalfrakendes ubetinget, hvis chaufføren– har gjort sig skyldig i flere forhold, der hver for sig ville føre til betinget førerretsfrakendelse,– tidligere er frakendt førerretten betinget og har begået et nyt forhold i prøvetiden,– tidligere er pålagt kørselsforbud og har begået et nyt forhold inden 3 år efter, at kørselsforbud-det blev pålagt, eller– tidligere er frakendt førerretten ubetinget og har begået et nyt forhold inden 5 år efter udløbet affrakendelsestiden.Med den foreslåede bestemmelse i § 126, stk. 2, 2. pkt., sammenholdt med den foreslåede be-stemmelse i § 125, stk. 4, 2. pkt., vil en fører ikke længere få en ubetinget frakendelse af førerretten(i dens helhed), når føreren inden for 3 år har begået seks overtrædelser af reglerne om kontrolappa-ratet af formel teknisk karakter og desuden har begået en anden/andre lovovertrædelse(r), der i sigselv begrunder en betinget frakendelse af førerretten eller et kørselsforbud. De samlede overtrædel-ser vil i stedet resultere i en ubetinget frakendelse af retten til erhvervskørsel og en betinget fraken-delse af retten til privatkørsel.Hvis de samlede forseelser består af tolv overtrædelser af reglerne om kontrolapparatet, som op-fylder ovennævnte betingelse om, at mindst seks overtrædelser er af formel teknisk karakter, vil deralene blive tale om en ubetinget frakendelse af retten til erhvervskørsel, mens retten til at foretageprivat kørsel vil være uberørt.Ved erhvervskørsel forstås enhver form for kørsel med køretøjer, hvortil der kræves kørekort, nårkørslen foretages som led i et ansættelsesforhold og/eller som led i erhvervsvirksomhed, mens pri-vat kørsel omfatter enhver anden form for kørsel.
Kim Andersen (V) Søren Pind (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF)fmd.Marlene Harpsøe (DF) René Christensen (DF) Tom Behnke (KF) Vivi Kier (KF)Naser Khader (KF) Karen Hækkerup (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Mogens Jensen (S)Anne Baastrup (SF)nfmd.Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Simon Emil Ammitzbøll (UFG)Line Barfod (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)211112
7
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 87Bilagsnr. Titel1Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren2Henvendelse af 19/1-09 fra Fagligt Fælles Forbund (3F), Dansk Indu-stri (DI), International Transport Danmark (ITD) og Dansk Transportog Logistik (DTL)3Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget51. udkast til betænkning62. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 87Spm.nr.1TitelSpm. om kommentar til henvendelsen af 19/1-09 fra Fagligt FællesForbund (3F), Dansk Industri (DI), International Transport Danmark(ITD) og Dansk Transport og Logistik (DTL), til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om udvidelse af den foreslåede strafskærpelse for overtrædelseaf færdselslovens § 65, stk. 1, til justitsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om baggrunden for, at bødestraffen er væsentligt højere, nårovertrædelsen vedrører lastbiler og busser, end når der er tale om an-dre køretøjer, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ubetinget frakendelse af kørekortet ved overtrædelser afkontrolapparatreglerne, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en gennemgang af færdselslovens bødekatalog og eventueljustering af bødestørrelser, til justitsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om forskellen på en almindelig bøde og en skærpet bøde, tiljustitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om samme bødestørrelse for overtrædelse af § 65 for almindeli-ge køretøjer som for lastbiler og busser, til justitsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om straf for overtrædelse af § 65 i forbindelse med nægtelse afoplysning om førerens identitet, til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om straffrihed, hvis ejeren nægter at oplyse førerens navn, tiljustitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt ændringer af bødestørrelser kan gennemføres ad-ministrativt af Rigsadvokaten, til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om muligheden for at indkalde en chauffør til kursus i stedet for
2
3
45
67
8
910
11
8
1213
14
15
16
17
18
19
2021
2223
24
2526
27
klip i kørekort, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om nødvendigheden af flere rastepladser, til justitsministeren,og ministerens svar herpåSpm., om udenlandske chauffører straffes med samme bødestørrelsesom danske chauffører for samme forseelser, til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm., om udenlandske vognmænd straffes med samme bødestørrelsersom danske vognmænd, hvis chaufførernes forseelser er ens, til ju-stitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om udeladelse af straf i forhold til privatkørekortet, når der ertale om rent tekniske overtrædelser i forhold til erhvervskortet, tiljustitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om opdeling af overtrædelser i forhold til erhvervskortet i størreog mindre overtrædelser, således at det er muligt at skelne mellemdem, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om politiets mulighed for at kunne konfiskere en bil i tilfældeaf, at ejeren af en bil nægter at oplyse, hvem der i en given situationhar ført den pågældende bil, til justitsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om muligheden for, at der gives en advarsel som første sanktioni forbindelse med ukorrekt udfyldelse af køreskiver, til justitsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om indskærpelse af arbejdsgivernes ansvar for, at chaufførerneoplæres i korrekt udfyldelse af køreskiverne, til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvor ofte ordblinde chauffører tages af politiet i at udfyldekøreskiverne ukorrekt, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan det kan blive lettere for ordblinde chauffører atudfylde køreskiven korrekt, til justitsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om loft over de bøder, som en chauffør kan idømmes, til ju-stitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om større margen for formildende omstændigheder i forbindelsemed ukorrekt udfyldelse af køreskiven, til justitsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om udvidelse af kontrolforanstaltningerne med køreskiver tilogså at omfatte taxaområdet, til justitsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til justitsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der fritager chauffø-rerne for sanktioner ved fejl, der opdages i forbindelse med en virk-somhedskontrol, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til justitsministeren,og ministerens svar herpå
9