Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven (Straffen for tilsidesættelse af oplysningspligten og frakendelse af førerretten på køre- og hviletidsområdet m.v.) (L 87), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. januar 2009.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Brian Mikkelsen
                                   /
Anette Arnsted
Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven (Straffen for tilsidesættelse af oplysningspligten og frakendelse af førerretten på køre- og hviletidsområdet m.v.) (L 87):
â€Vil ministeren overveje at udvide den foreslÃ¥ede strafskærpelse for overtrædelse af færdselslovens § 65, stk. 1, til ogsÃ¥ at omfatte overtrædelser af færdselslovens § 65, stk. 2?â€
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
â€Færdselslovens § 65, stk. 1, indeholder en særlig oplysningspligt for ejere og brugere af et køretøj. Reglen giver ejeren/brugeren pligt til at give oplysning om, hvem der har ført et køretøj eller kan have ført det – f.eks. som følge af, at ejeren (brugeren) har lÃ¥nt køÂretøjet ud, har stillet nøgler til køretøjet til rÃ¥dighed for en anden eller lignende.
Dette formÃ¥l tilsiger, at bøden for at undlade at efterkomme oplysningspligten i færdÂselslovens § 65, stk. 1, generelt ikke bør være af en sÃ¥ ringe størrelse, at det opfordrer til spekulation i at vedtage en bøde pÃ¥ dette beløb for at dække over overtrædelser begÃ¥et af føreren, som ved identifikation af føreren ville medføre større bøder for denne. BødeÂstraffen bør derfor i højere grad afspejle, at ejerens (brugeÂrens) overÂtrædelser af færdÂselslovens § 65, stk. 1, i mange tilfælde vil kunne dække over overtrædelser begÃ¥et af føreren, der straffes væsentlig strengere end med en bøde pÃ¥ 500 kr.
På den baggrund har Rigspolitiet og Rigsadvokaten anbefalet Justitsministeriet, at den nugældende bødetakst på 500 kr. forhøjes.
Efter færdselslovens § 65, stk. 2, mÃ¥ ejeren (brugeren), føreren og den, der i øvrigt har rÃ¥dighed over et motordrevet køretøj, ikke overlade føringen til en person, der ikke lovÂligt kan føre køretøjet.
Bødetaksten for overtrædelse af færdselslovens § 65, stk. 2, er i lighed med den gælÂdende bødetakst for overtrædelse af færdselslovens § 65, stk. 1, 500 kr., hvis overtræÂdelsen begÃ¥s i forhold til andre biler end lastbiler og busser.
Den person, der overlades køretøjet, vil typisk fÃ¥ en højere straf, f.eks. ved kørsel uden førerret, jf. færdselslovens § 56, stk. 1, hvor bøden som udgangspunkt er 5.000 kr., eller ved kørsel i frakendelsestiden, jf. færdselslovens § 117 a, hvor bøden er indtægtsbeÂstemt.
Rigsadvokaturen har ikke i forbindelse med overvejelserne om forhøjelse af bøden for overtrædelse af færdselslovens § 65, stk. 1, overvejet spørgsmÃ¥let om forhøjelse af bøÂden for overtrædelse af færdselslovens § 65, stk. 2. Det bemærkes i den forbindelse, at der ved overtrædelse af § 65, stk. 2, ikke foreligger samme mulighed for at spekulere i den mindre bøde til ejeren/brugeren som ved overtrædelse af færdselslovens § 65, stk. 1, idet føreren af køretøjet er identificeret ved konstateringen af en overtrædelse af § 65, stk. 2.
I øvrigt bemærkes, at spørgsmÃ¥let om en forhøjelse af bøden for overtrædelse af færdÂselslovens § 65, stk. 2, kan indgÃ¥ i mere generelle overvejelser om justering af bødeÂtaksterne for overtrædelse af færdselsloven, jf. Rigsadvokatens udtalelse til brug for besvaÂrelsen af spørgsmÃ¥l nr. 5 til lovforslaget.â€
Justitsministeriet finder på det foreliggende grundlag ikke anledning til at udvide lovforslaget med et forslag om skærpelse af straffen for at overtræde færdselslovens § 65, stk. 2.
Bødeniveauet vil imidlertid blive overvejet i forbindelse med en generel gennemgang af bødetaksterne på færdselsområdet, jf. den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 5.