Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 22 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven (Straffen for tilsidesættelse af oplysningspligten og frakendelse af førerretten på køre- og hviletidsområdet m.v.) (L 87), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. februar 2009.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).
Brian Mikkelsen
                                   /
Anette Arnsted
Spørgsmål nr. 22 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven (Straffen for tilsidesættelse af oplysningspligten og frakendelse af førerretten på køre- og hviletidsområdet m.v.) (L 87):
â€Vil ministeren indføre et loft over de bøder, som en chauffør kan idømmes, samt ændre fremgangsmÃ¥den, sÃ¥ fremtidige bøder udelukkende beregnes pÃ¥ basis af en procentsats af lønnen og ikke som nu ud fra et princip om â€absolut kumulationâ€, hvorefter en chauffør idømmes en bøde pÃ¥ 3.000 kr. pr. forseelse?â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
â€De vejledende bødetakster pÃ¥ 3.000 kr. til føreren og en bøde pÃ¥ 6.000 kr. til ejeren (brugeren) pr. overtrædelse af kontrolapparatforordningen blev fastsat ved lov nr. 557 af 24. juni 2005 om ændring af færdselsloven (Knallerter, køre- og hviletid og nedÂsættelse af gebyret for børnepas).
Bødernes størrelse blev bl.a. fastsat som følge af, at det er en forudsætning for politiets kontrol med overholdelsen af reglerne om køre- og hviletid, at der sker korrekt regiÂstrering af førerens køre- og hviletid, og under hensyn til, at det ikke bør kunne betale sig at undlade en sÃ¥dan registrering for at dække over overtrædelser af køre- og hvileÂtidsreglerne. Bøderne svarer til en 30 procents overskridelse af køre- og hviletidsforÂordningen.
Efter færdselslovens § 118 a, stk. 3, 1. pkt., skal der som hovedregel ske absolut kuÂmulation (sammenlægning af de enkelte bøder), hvis en fører har begÃ¥et flere overtræÂdelser, der hver for sig medfører en bøde for overtrædelse af færdselslovgivningen. Reglen i § 118 a, stk. 3, blev indsat i færdselsloven ved lov nr. 475 af 31. maj 2000 (Bødefastsættelse), og følgende fremgÃ¥r af de almindelige bemærkninger til lovforslaÂget om baggrunden for reglen:
â€Trafikministeriet finder, at en række hensyn taler for, at der som udgangspunkt indføres absolut kumulation i sager vedrørende overtrædelser af færdselslovÂgivningen, hvor der er spørgsmÃ¥l om bøde. Det vurderes, at det svækker strafÂfens præventive effekt, hvis en person, der foretager flere forskellige overtræÂdelser af færdselslovgivningen, som ellers præges af en udpræget takstmæssig strafudmÃ¥ling, skal â€slippe billigere†end en person, der fÃ¥r de forskellige overÂtrædelser pÃ¥dømt hver for sig. Trafikministeriet kan videre som anført af RigsÂadvokaten i redegørelsen tiltræde, at praktiske, administrative hensyn i forbinÂdelse med samtidig verserende sager i flere politikredse og med hensyn til muÂligheden for at anvende bødetilkendegivelser pÃ¥ stedet taler for absolut kumulaÂtion. Dette er samtidig i overensstemmelse med de grundlæggende hensyn til lighed og forudsigelighed i strafforfølgningen.â€
§ 118 a, stk. 3, 1. pkt., finder ogsÃ¥ anvendelse i sager om overtrædelse af kontrolappaÂratforordningen (og køre- og hviletidsforordningen), jf. færdselslovens § 118 a, stk. 6. I tilfælde, hvor en fører har begÃ¥et flere overtrædelser af reglerne, sker der derfor som udgangspunkt en fuldstændig sammenlægÂning af bøderne for de enkelte overtrædelser.
Om baggrunden for at anvende reglen ved overtrædelse af kontrolapparatforordningen fremgår det af bemærkningerne til lov nr. 557 af 24. juni 2005, at bødestørrelserne hermed antages at få en præventiv virkning og fjerne incitamentet til at spekulere i overtrædelse af disse regler for at dække over overtrædelser af reglerne om køre- og hviletidsforordningen.
Hovedreglen om absolut kumulation kan efter færdselslovens § 118 a, stk. 5, fraviges, når særlige grunde taler for det. Bestemmelsen blev indsat i færdselsloven samtidig med § 118 a, stk. 3.
Det fremgÃ¥r af bemærkningerne til lov nr. 475 af 31. maj 2000, at bestemmelsen kan anvendes i tilfælde, hvor en absolut kumulation af bøder medfører en meget høj bøde. Domstolene (og anklagemyndigheden) vil i disse tilfælde kunne nedsætte bøden, især hvis den sigtedes indkomstforhold gør det antageligt, at vedkommende ikke vil være i stand til at betale bøden. Efter bemærkningerne kan der endvidere i konkrete tilfælde være behov for at nedsætte en kumuleret bøde, hvis den samlede størrelse i sig selv ikke forekommer rimelig. Â
Bestemmelsen i 118 a, stk. 5, finder ogsÃ¥ anvendelse i sager om overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne. Efter forarbejderne til lov nr. 557 af 24. juni 2005 vil det navnlig være i forÂhold til føreren, at udgangspunktet om absolut kumulation kan fraviges, nÃ¥r særlige grunde taler derfor.
Som et eksempel pÃ¥ anvendelse af færdselslovens § 118 a, stk. 5, i en sag om overtræÂdelse af kontrolapparatforordningen kan nævnes Vestre Landsrets dom af 25. septemÂber 2007, hvor en chauffør blev dømt for overtrædelse af kontrolapparatforordningens artikel 16, stk. 2, ved i september og oktober mÃ¥ned 2005 i 21 tilfælde at have ført en lastbil med et defekt konÂtrolapparat og undladt at notere oplysninger om køre- og hviletiden pÃ¥ diagramarket eller et særskilt ark. Chaufføren havde kørt 11.492 kiloÂmeter uden at foretage de krævede manuelle optegnelser. I byÂretten blev chaufÂføren straffet med en bøde pÃ¥ 30.000 kr. og frakendt førerretten betinget, idet byretten henÂviste til færdselslovens § 118 a, stk. 5, hvorefter reglen om absolut kumulation (samÂmenlægning) kan fraviges. Landsretten forhøjede bøden til 40.000 kr. og frakendte føÂrerretten (ubetinget) i 6 mÃ¥neÂder. Om straffastsættelsen fremgÃ¥r følgende af landsretÂtens dom: â€I overensstemmelse med forarbejÂderne til ændringen af færdselsloven ved lov nr. 557 af 24. juni 2005 – som til dels trÃ¥dte i kraft den 1. september 2005 – fastÂsættes straffen for en ansats overtrædelse af kontrolapparatforordningen normalt til 3.000 kr. Udgangspunktet for bødefastsættelsen er efter færdselslovens § 118 a, stk. 3, princippet om absolut kumulation. Da der er tale om 21 ensartede overtrædelser beÂgÃ¥et i løbet af ca. en mÃ¥ned i september og oktober 2005, tiltræder landsretten, at prinÂcippet om absolut kumulation kan fraviges, jf. § 118 a, stk. 5. Landsretten fastsætter herefter bøden til 40.000 kr.â€Â
Endvidere finder reglen i færdselslovens § 118 a, stk. 2, om nedÂsættelse af bøder til personer med særlig lav indtægt ogsÃ¥ anvendelse ved overtrædelse af køre- og hvileÂtidsreglerne.
Det kan endvidere oplyses, at der i Rigsadvokatmeddelelse nr. 4/2000 om sanktionsÂpÃ¥stande mv. i færdselssager er fastsat retningslinjer for tiltale ved overtrædelse af kontrolapparatforordningen. Af retningslinjerne fremgÃ¥r det bl.a., at i tilfælde, hvor det utvivlsomt kan lægges til grund, at en overtrædelse af reglerne om kontrolapparaÂtet skyldes sjusk/forglemmelse fra chaufførens side, idet politiets kontrol ikke er søgt forhindret eller vanskeliggjort, vil der ved bødefastsættelsen kunne tages hensyn hertil.Â
Efter rigsadvokaturens opfattelse bør der af hensyn til bødernes præventive effekt og ensartetheden ved administrationen af reglerne fortsat gælde et udgangspunkt om abÂsolut kumulation i sager om overtrædelse af kontrolapparatforordningen.
Hvis der – navnlig i forhold føreren – foreligger særlige forhold, som nævnt i § 118 a, stk. 5, kan princippet om absolut kumulation fraviges. Tilsvarende gælder i de tilÂfælde, der fremgÃ¥r af Rigsadvokatmeddelelsen. Endelig udmÃ¥les lavere bøder til perÂsoner med ringe indtægt.
Rigsadvokaturen finder pÃ¥ denne baggrund ikke, at der er behov for at indføre â€et loft†over bøder ved overtrædelse af kontrolapparatforordningen, ligesom der ikke findes grundlag for at ændre de gældende bødetakster pÃ¥ omrÃ¥det, herunder at udmÃ¥le bøden som en procentsats af lønnen.â€
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigsadvokatens udtalelse.