Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven (Straffen for tilsidesættelse af oplysningspligten og frakendelse af førerretten på køre- og hviletidsområdet m.v.) (L 87), som Folketingets Retsudvalg har stillet justitsministeren den 21. januar 2009.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Brian Mikkelsen
                                   /
Anette Arnsted
Spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven (Straffen for tilsidesættelse af oplysningspligten og frakendelse af førerretten på køre- og hviletidsområdet m.v.) (L 87):
â€Vil ministeren oplyse baggrunden for, at bødestraffen er væsentlig højere, nÃ¥r overtrædelsen vedrører lastbiler og busser, end nÃ¥r der er tale om andre køretøjer?â€
Svar:
Som det fremgår af afsnit 2.1.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger, blev bødeniveauet ved overtrædelse af færdselslovens § 65, stk. 1, med hensyn til busser og lastbiler forhøjet ved lov nr. 557 af 24. juni 2005 i forbindelse med indførelsen af skærpede sanktioner for overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne.
Forhøjelsen skete for at undgå, at føreren af en bus eller en lastbil, der har overtrådt færdselsloven, kan slippe billigere ved, at ejeren (brugeren) undlader at oplyse, hvem der var fører af køretøjet. Der blev i den forbindelse lagt vægt på, at ejerens (brugerens) tilsidesættelse af oplysningspligten, der indtil lovændringen blev straffet med en bøde på 500 kr., ville kunne dække over andre overtrædelser begået af føreren, som straffes med væsentlig højere bøder, f.eks. overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne.
Â
Som det fremgår af afsnit 2.1.2. i de almindelige bemærkninger, har Rigsadvokaten og Rigspolitiet overvejet, om bøden for overtrædelse af § 65, stk. 1, bør være 5.000 kr. i alle tilfælde, dvs. uanset køretøjets art.
Rigsadvokaten og Rigspolitiet finder det imidlertid for vidtgående at straffe ejere (brugere) af andre køretøjer end busser og lastbiler med samme bøde som ejere af de tunge køretøjer. Der henvises i den forbindelse til, at overtrædelser vedrørende busser og lastbiler langt oftere end overtrædelser med andre køretøjer vil være begået i erhvervsforhold, at busser og lastbiler kan udgøre en større risiko for færdselssikkerheden end andre køretøjer, og at førere af disse køretøjer kan unddrage sig højere bøder end andre, f.eks. for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne, hvilket bøden på 5.000 kr. er en afspejling af.
Rigsadvokaten og Rigspolitiet har i stedet foreslået, at bødestørrelsen fastsættes til det halve, dvs. 2.500 kr., som formentlig vil have en sådan betydning for de fleste privatpersoner, at bøden kan have en præventiv effekt, og som overstiger bødestørrelsen i de fleste sager om hastighedsovertrædelser konstateret ved automatisk hastighedskontrol.
Justitsministeriet er – som det fremgår af afsnit 2.1.3. i de almindelige bemærkninger – enig i Rigsadvokatens og Rigspolitiets synspunkter vedrørende det fremtidige bødeniveau.