Jeg vil gerne takke for de kommentarer, der er kommet til lovforslaget. Med det lovforslag får vi sat rammerne for en ny digital indberetningsløsning, hvor arbejdsgiverne kan anmelde sygefravær og anmode om refusion af syge- og barseldagpenge. Løsningen skal også anvendes af de selvstændige erhvervsdrivende og af arbejdsløshedskasserne, og den vil spare alle for en masse papirbøvl og give en mere strømlinet administration.
Den nye løsning bliver en videreudvikling af den nuværende digitale indberetningsløsning, som man i dag kan finde på erhvervsportalen virk.dk. I dag er det frivilligt for arbejdsgiverne at anvende løsningen, og det er der rigtig mange der gør. I 2008 foretog arbejdsgiverne mere end 650.000 indberetninger via løsningen. Det svarer til næsten 40 pct. af alle syge- og barseldagpengeindberetninger i 2008. Arbejdsgiverne har altså fået øjnene op for de fordele, der er ved at sige farvel til papirblanketterne og i stedet indberette digitalt. Og fordelene er mange. Der er altid åbent; arbejdsgiveren kan indberette, når det passer ham; arbejdsgiveren undgår postgang og porto; arbejdsgiveren skal ikke længere have besvær med at få lønmodtagerens underskrift i forbindelse med refusionsanmodning; grundoplysningerne om arbejdsgiveren og lønmodtageren udfyldes automatisk; arbejdsgiveren skal ikke bruge tid på at finde den rette kommune; arbejdsgiveren får en kvittering for indberetningen; arbejdsgiveren får hjælp og vejledning løbende ved udfyldelse af blanketten; og der er indbygget et tjek af indtastningen, så en række af de typiske fejlindtastninger undgås.
Men det er ikke kun de offentlige og private arbejdsgivere, der har en række fordele ved at benytte den digitale sygedagpengeløsning. Kommunerne får også en række fordele, som gør, at der allerede i dag spares en masse ressourcer i kommunerne. F.eks. modtager kommunerne i dag fejlfri refusionsanmodninger, og de fleste af deres anmodninger kommer direkte ind i kommunernes sagssystem, og derved spares arbejdet med at indtaste oplysningerne. Den nuværende digitale sygedagpengeløsning kan dog gøres endnu bedre, og det er det, der netop er formålet med lovforslaget.
De nye elementer, den nye sygedagpengeløsning, indeholder følgende hovedelementer: Det er et system til systemløsning, hvor arbejdsgiverens indtastninger i egne løn- og personalesystemer kan overføres automatisk til sygedagpengesystemet. Det betyder, at arbejdsgiveren kun skal indtaste oplysningerne en gang. Der er en ventefunktionalitet, som både ved anmeldelse af fravær og ved anmodning om refusion skal muliggøre, at arbejdsgiveren løbende kan indberette og dermed ikke skal vente, til særlige frister og deadlines indtræffer, og det er en fuldt digital løsning for alle indberetninger, således at de alle kommer direkte ind i kommunernes sygedagpengesystem, så kommunerne ikke selv skal indtaste oplysningerne. Der er altså tale om en helt ny sygedagpengeløsning, der skal håndtere op mod 1,9 millioner indberetninger om året.
Det er, som det fremgår af lovforslaget, kommunerne, der skal eje og finansiere den nye løsning. Det vil ske via et aktieselskab, som ejes 100 pct. af KL, og selskabet skal sørge for at etablere og udvikle løsningen, hvilket vil ske i tæt samarbejde med Beskæftigelsesministeriet.
Jeg vil naturligvis skriftligt besvare det spørgsmål, som hr. Bent Bøgsted stillede under sin ordførertale. I en overgangsperiode kommer den nye løsning til at fungere som en frivillig ordning, således at alle parter får tid til at tilpasse sig den nye ordning, men fra begyndelsen af 2011 skal ordningen være obligatorisk for alle.
Så stillede hr. Lennart Damsbo-Andersen et spørgsmål om, om man virkelig behøvede at anmelde flere forskellige steder, og som ordføreren bemærkede, var jeg nede og søge hjælp hos embedsmændene. Vi skal naturligvis nok besvare det spørgsmål under udvalgsbehandlingen, men jeg fik oplyst, at kommuner i dag jo ikke ved, om folk er medlemmer af en a-kasse, og derfor vil man kunne overtræde loven om personoplysninger ved at meddele dem til nogle, som ikke har krav på de oplysninger, men at der fra 2010 eller 2011 i Økonomi- og Erhvervsministeriets regi vil blive udarbejdet noget, der hedder en digital dokumentboks, som kan løse det her problem og give meddelelser begge veje. Men jeg tror, at det er egnet til, at vi under udvalgsbehandlingen redegør for, dels hvad ordningen her indebærer, dels det fremtidige perspektiv, som kan løse det åbenlyse problem, som hr. Lennart Damsbo-Andersen nævnte.
Jeg ser frem til udvalgsbehandlingen, hvor vi får lejlighed til at drøfte de spørgsmål, der har været rejst under debatten i dag.