Arbejdsmarkedsudvalget Folketinget Christiansborg 1240 København |
|
Jeg vil gerne knytte nogle bemærkninger til det ændringsforslag, som Socialdemokraterne har stillet til lovforslag L 95 om sygedagpengedigitalisering. Ændringsforslaget giver kommunerne pligt til via SDPI-løsningen at sende meddelelse til den lediges a-kasse om, at medlemmet er blevet raskmeldt i kommunen. Og så vil jeg også benytte lejligheden til at kommentere de efterfølgende overvejelser om at bruge en bemyndigelsesbestemmelse til at iværksætte ovenstående.
Lad mig starte med at sige, at jeg synes det er helt rigtigt at have fokus på at få digitaliseret arbejdsopgaver og udbrede brugen og fordelene ved at udveksle oplysninger. Derfor er det også vigtigt, at vi som politikere tænker digitalisering ind i de lovforslag, som vi behandler.
Og det er netop også det fokus som L 95 har. Den nye indberetningsløsning digitaliserer hele indberetningssiden af syge- og barseldagpengesager. Vi taler om en løsning, hvor ca. 1,7 mio. anmeldelser af sygefravær samt anmodning om syge- og barseldagpengerefusion, bliver digitaliseret. Det er bestemt ingen lille opgave, og derfor er det utrolig vigtigt at holde fokus på, at det er indberetningenssiden af syge- og barselsdagpengesager som digitaliseres. Det er altså afgivelsen af oplysninger til kommunen, som så at sige kommer ind og starter syge- og barseldagpengesager op, som er med i løsningen i dette lovforslag.
Jeg er helt på det rene med, at der er et stort ønske om at få set på, hvordan man kan sende en raskmelding fra kommunen til a-kassen. Men det vil ikke være fornuftigt at placere dette ønske i denne indberetningsløsning, da det ikke hører hjemme her.
Kommunerne og a-kasserne skal generelt have fastlagt, hvordan de fremover skal tilrettelægge understøtningen af den digitale kommunikation mellem kommuner og a-kasser. Jeg ved, at der er aftalt en dialog herom, og jeg synes, at det vil være naturligt i den forbindelse også at inddrage spørgsmålet om digital kommunikation mellem kommunen og a-kassen i forbindelse med lediges raskmelding.
Jeg mener derfor, at jeg ikke vil få behov for at anvende bemyndigelsen, fordi SDPI-løsningen hverken kan eller skal løse opgaven omkring digital raskmelding. Så kan man jo spørge, hvad en sådan bemyndigelsesbestemmelse kan skade, hvis den ikke bliver anvendt. Til det vil jeg sige, at jeg synes at det sender et forkert signal, netop fordi opgaven hører til et andet sted – og skal løses i en anden sammenhæng. Derfor er en bemyndigelsesbestemmelse efter min bedste overbevisning uhensigtsmæssig.
Jeg håber, at udvalgets medlemmer vil tage mine kommentarer til efterretning.