Retsudvalget 2008-09
L 97 Bilag 18
Offentligt
675335_0001.png
675335_0002.png
675335_0003.png
675335_0004.png
675335_0005.png
675335_0006.png
675335_0007.png
675335_0008.png
Til lovforslag nr.L 97
Folketinget 2008 - 09Betænkning afgivet af Retsudvalget den 16. april 2009
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om visse forbrugeraftaler(Bindingsperiode og opsigelsesvarsel i løbende forbrugerkontrakter)[af justitsministeren (Brian Mikkelsen)]
1. ÆndringsforslagDer er stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget. Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartismedlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, 2, 5 og 6. Socialistisk Folkepartis med-lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3. Socialdemokratiets medlemmer af udvalget harstillet ændringsforslag nr. 4. Justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 7.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 17. december 2008 og var til 1. behandling den 23. januar 2009.Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og justitsministeren sendteden 28. september 2007 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2006-07, REU alm. del – bilag704. Den 19. december 2008 sendte justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom tiludvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:Dansk Bredbånd,Dansk Energi,Forbrugerombudsmanden og Forbrugerrådet,Det Danske Klasselotteri ogViasat, Boxer og Canal Digital.Justitsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget:Dansk Energi,Forbrugerombudsmanden og Forbrugerrådet,Det Danske Klasselotteri og
2
Viasat, Boxer og Canal Digital.SpørgsmålUdvalget har stillet 31 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.3. IndstillingerEtflertali udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed det af ministeren stil-lede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 1-6Etmindretali udvalget (S) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindre-tallet vil stemme for ændringsforslag nr. 1, 2 og 4-6. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslagnr. 3. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod ændringsforslag nr. 7.Etandet mindretali udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de under nr. 1-3, 5 og 6 stillede ændringsforslag. Hvis det under nr. 3 stillede ændringsforslag bliver forkastet, vilmindretallet stemme for det under nr. 4 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod æn-dringsforslag nr. 7.Ettredje mindretali udvalget (RV) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de under nr. 1-3 og5-7 stillede ændringsforslag. Hvis det under nr. 3 stillede ændringsforslag bliver forkastet, vil min-dretallet stemme for det under nr. 4 stillede ændringsforslag.Etfjerde mindretali udvalget (Simon Emil Ammitzbøll (UFG)) vil redegøre for sin indstilling tillovforslaget og de stillede ændringsforslag ved 2. behandling.Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(S og SF), tiltrådt af etmindretal(RV og EL):Til § 11)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 25, stk. 1,udgår »og 4«.[Ændring som konsekvens af ændringsforslag nr. 6]2)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 25, stk. 2,udgår i1. pkt.»og 4«.[Ændring som konsekvens af ændringsforslag nr. 6]Af etmindretal(SF), tiltrådt af etmindretal(RV og EL):3)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 25, stk. 2,udgår2. pkt.[Bagatelgrænsen udgår]
3
Af etmindretal(S):4)I den undernr. 1foreslåede§ 25affattesstk. 2således:»Stk. 2.Stk.1 finder ikke anvendelse, når opsigelsesvarsel eller længste bindingsperiode er regule-ret i eller i medfør af anden lovgivning. Stk. 1 finder endvidere ikke anvendelse på aftaler om lea-sing af biler, abonnementsaftaler om kulturelle begivenheder og aftaler om internetbaserede domæ-nenavne med tilhørende webhotel og serviceydelser, der indgås for 1 år ad gangen, når den samledepris, der skal betales, ikke overstiger 750 kr. årligt.«[Indførelse af en undtagelsesbestemmelse for aftaler om leasing af biler, kulturelle abonnementer oginternetdomænenavne]Af etmindretal(S og SF), tiltrådt af etmindretal(RV og EL):5)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 25, stk. 3,udgår i1. pkt.»eller 4«, og i2. pkt.udgår»og 4«.[Ændring som konsekvens af ændringsforslag nr. 6]6)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 25udgårstk. 4.[Særreglen om aftaler af betydelig værdi udgår]Afjustitsministeren,tiltrådt af etflertal(V, DF, KF og RV):Til § 27)Paragraffen affattes således:»§ 2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2010 og finder anvendelse på forbrugeraftaler, som erindgået efter lovens ikrafttræden, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Loven finder anvendelse på forbrugeraftaler om levering af tv-programmer, hvor der sam-tidig som led i aftalen stilles modtageudstyr til rådighed for forbrugeren, når aftalen er indgået den1. januar 2012 eller senere.«[Udskydelse af lovens virkningstidspunkt, for så vidt angår visse forbrugeraftaler]
BemærkningerTil nr. 1, 2 og 5Ændringsforslag nr. 1, 2 og 5 er ændringer som konsekvens af ændringsforslag nr. 6.Til nr. 3Ændringsforslaget indebærer, at bagatelgrænsen på 2.000 kr. udgår.Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 6.
4
Til nr. 4Ifølge ændringsforslaget til ny affattelse af forbrugeraftalelovens § 25, stk. 2, finder den foreslåe-de generelle regel i stk. 1 om længste bindingsperiode og opsigelsesvarsel ikke anvendelse på afta-ler om leasing af biler og abonnementsaftaler om kulturelle begivenheder, hvorved forstås eksem-pelvis abonnementer til teatre og teaterforeninger og årskort til zoologiske haver og forlystelsespar-ker. Undtagelsen vil gælde, uanset hvilken pris der skal betales i henhold til den pågældende aftale.Herudover finder den generelle regel i stk. 1 heller ikke anvendelse på aftaler om internetbaserededomænenavne med tilhørende webhotel (forstået som en eller flere webservere, hvor forbrugerenkan tilmelde en hjemmeside, som så bliver tilgængelig på internettet) og serviceydelser, der indgåsfor 1 år ad gangen, når den samlede årlige pris ikke overstiger 750 kr.Samtidig forslår forslagsstillerne, at lovforslagets bestemmelser om generelle undtagelser for lø-bende forbrugeraftaler af henholdsvis mindre økonomisk værdi og betydelig økonomisk værdi ud-går.Til nr. 6Ændringsforslaget indebærer, at særreglen om aftaler om løbende levering af varer eller tjeneste-ydelser, der overstiger en værdi af 20.000 kr., udgår.Socialdemokratiet henviser som begrundelse for ændringsforslag nr. 6 til bemærkningerne til æn-dringsforslag nr. 4.SF bemærker som begrundelse for ændringsforslag nr. 3 og 6, at såvel den foreslåede bagatel-grænse som særreglen om aftaler af betydelig værdi ikke imødekommer lovforslagets egentligehensigt, nemlig at forbedre forbrugerbeskyttelsen ved ikke at fastnagle forbrugerne i lange bin-dingsperioder. Retten til lange bindingsperioder skal uanset aftalens pris ikke være en mulighed.Den foreslåede undtagelse i lovforslaget, der undtager aftaler under 2.000 kr. årligt, er problematisk,da mange forbrugeraftaler netop er under dette beløb. Dermed vil lovændringen kun tilgodese enmeget lille andel af aftalerne (dem, der overskrider 2.000 kr.) og dermed ikke forbedre forbrugerbe-skyttelsen generelt. Yderligere kan denne bagatelgrænse give anledning til, at erhvervsdrivende vilfastsætte prisen lige under 2.000 kr. for at sikre, at forbrugeren bliver fastholdt i 1 år. Derfor ønskesbagatelgrænsen fjernet. Ligeledes giver det absolut ingen mening i forbrugerbeskyttelsesøjemed atundtage aftaler over 20.000 kr. Netop ved indgåelse af disse aftaler, hvor forbrugeren udskriver etstørre beløb, bliver denne samtidig dårligere stillet. Derfor ønskes denne særregel også fjernet fralovforslaget.Til nr. 7Det foreslåede stk. 1 svarer med redaktionelle ændringer til § 2 i lovforslaget.Baggrunden for det foreslåede stk. 2 er det særlige forhold, at en stor del af de danske tv-seere i dekommende 2-3 år står over for et teknologiskift, som medfører ikke ubetydelige meromkostningerfor den enkelte forbruger, sammenholdt med de tilkendegivelser, der under Retsudvalgets behand-ling af lovforslaget er modtaget fra tv-distributørerne om lovforslagets betydning for forbrugerafta-lerne på dette område.Det foreslås at indføre en undtagelse for tv-området i en tidsbegrænset periode indtil udgangen af2011.Formålet med ændringsforslaget er at muliggøre, at der på tv-området i en 2-årig overgangsperio-de i forbindelse med digitaliseringen i november 2009 og overgangen til MPEG-4-standarden ved
5
årsskiftet 2011-12 vil kunne indgås aftaler, hvor forbrugeren kan bindes i en længere periode end 6-7 måneder, når der stilles modtageudstyr til rådighed for forbrugeren. Dette vil lette teknologiskiftetfor de forbrugere, der af økonomiske årsager lettere vil kunne betale for det nye modtageudstyr overen længere periode.
Kim Andersen (V) Søren Pind (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF)fmd.Marlene Harpsøe (DF) René Christensen (DF) Tom Behnke (KF) Vivi Kier (KF)Naser Khader (KF) Karen Hækkerup (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Mogens Jensen (S)Morten Østergaard (RV) Anne Baastrup (SF)nfmd.Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)Simon Emil Ammitzbøll (UFG) Line Barfod (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)211112
6

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 97Bilagsnr.1234567891011121314151617TitelHøringssvar og høringsoversigt, fra justitsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 19/1-09 fra ForbrugerrådetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetKopi af brev af 26/1-09 fra ForbrugerombudsmandenKopi af brev af 5/2-09 fra IT- og TelestyrelsenHenvendelse af 24/2-09 fra Viasat, Boxer og Canal Digital1. udkast til betænkningHenvendelse af 23/3-09 fra Det Danske KlasselotteriHenvendelse af 24/3-09 fra Forbrugerombudsmanden og Forbruger-rådetBilaget tilbagetagetHenvendelse af 25/3-09 fra Dansk EnergiÆndringsforslag, fra justitsministerenHenvendelse af 30/3-09 fra Dansk Bredbånd (DB)2. udkast til betænkningHenvendelse af 2/4-09 fra Det Danske KlasselotteriKopi af brev af 31/3-09 fra Viasat, Boxer og Canal DigitalOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 97Spm.nr.1234TitelSpm. om kommentar til henvendelsen af 19/1-09 fra Forbrugerrådet,til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 26/1-09 fra Forbrugerom-budsmanden, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke virksomheder der vil blive undtaget ved bagatel-grænsen på 2.000 kr., til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke virksomheder der vil blive undtaget, hvis bagatel-grænsen ændres til 1.000 kr., til justitsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvad ministerens begrundelse er for en bagatelgrænse på2.000 kr., til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke typiske forbrugerkøb der vil blive ramt af den øvregrænse på 20.000 kr., til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke betingelser der skal være opfyldt, for at der kan etab-leres et nyt kundeforhold med en eksisterende kunde, såfremt manønsker en ny 6-måneders- henholdsvis 12-måneders-kontrakt, til ju-stitsministeren, og ministerens svar herpå
567
7
8
91011
12
1314
15
1617
1819
20
21
22
23
Spm., om startomkostninger defineres som omkostninger til udstyr oginstallation af udstyr hos forbrugeren, når dette udstyr er en forudsæt-ning for efterfølgende levering af en tjenesteydelse, til justitsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om indgåelse af en aftale længere end 6 måneder, til justitsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om startomkostninger, til justitsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om effekten af at fjerne en generel bagatelgrænse i forslaget tilfordel for en mere målrettet og specifik undtagelsesdefinition for bin-dingsperioder, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke områder, som har med kultur, underholdning og til-skuersport at gøre, der søges dækket ind under en generel bagatel-grænse, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad en bagatelgrænse på 800 kr. vil få af konsekvenser, tiljustitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad effekten vil være af at fjerne en generel øvre grænse iforslaget til fordel for en mere målrettet og specifik undtagelsesdefini-tion, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken effekt lovforslaget vil få på det udbud af digitalt tv-sendenet, som er aftalt på Kulturministeriets område, til justitsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om sikring af fortsættelse af etablerede kundeforhold, til ju-stitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om krav om, at etablerede kunder administrativt skal genopret-tes med nye kundenumre osv., til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 24/2-09 fra Viasat, Boxer ogCanal Digital, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om fordele og ulemper ved de tre løsningsmodeller vedrørendeproblemerne med tv-markedet, til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om fordele og ulemper ved en alternativ løsningsmodel til denaf Viasat, Boxer og Canal Digital foreslåede model 1, til justitsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om sikring af forbrugerne, så de får en smidig og omkostnings-effektiv overgang til den politisk besluttede digitale platform, til ju-stitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt en særlig undtagelse for tv-området i den periode,hvor implementeringen af teknologiskiftet løber, ikke er uforeneligmed et krav om, at forbrugerne samtidig skal tilbydes adgang til 6måneders tv-abonnement, til justitsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvad implementeringen af L 97 vil betyde for Boxers evnetil at konkurrere mod dominerende markedsaktører, til justitsministe-ren, og ministerens svar herpå
8
24
25262728293031
Spm. om, hvorvidt det vil betyde, at man kan oprette bindinger i læn-gere perioder på varer eller tjenesteydelser, hvis ydelsen er faldet påen gang, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til justitsministeren,og dennes svar herpåSpm. om det teknologispring, der vil opstå, når el-biler introduceres iDanmark, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 23/3-09 fra Det DanskeKlasselotteri, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 24/3-09 fra Forbrugerom-budsmanden og Forbrugerrådet, til justitsministerenSpm. om kommentar til henvendelsen af 25/3-09 fra Dansk Energi, tiljustitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 30/3-09 fra Dansk Bredbånd,til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 2/4-09 fra Det Danske Klas-selotteri, til justitsministeren, og ministerens svar herpå