Retsudvalget 2008-09
L 97 Bilag 3
Offentligt
637596_0001.png
637596_0002.png
Ordførerne for L 97
19. januar 2009Benedicte FederspielDok. 71961/ps

Forslag til lov om ændring af lov om visse forbrugeraftaler (bindingsperiode

og opsigelsesvarsel i løbende forbrugerkontrakter) (L 97) – 1. behandling 23.

januar 2009.

Formålet med dette lovforslag er at forbedre forbrugerbeskyttelsen i forbindelsemed løbende levering af varer eller tjenesteydelser, således at forbrugerne ikkebindes af langvarige kontrakter. Forbrugerrådet var fortaler for, at en sådan æn-dring blev indført i forbindelse med revisionen af forbrugeraftaleloven i 2004 oghilser det derfor velkommen, at Justitsministeriet nu har foreslået indførelse af engenerel regel i stedet for det tidligere system, der kun gjaldt for specielt nævnteforbrugeraftaler.I forbindelse med revisionen af forbrugeraftaleloven i 2004 anførte Forbrugerrådet,at der burde være en maksimal bindingsperiode på 6 måneder, og erhvervslivetsargument om, at det ville føre til højere priser for forbrugerne, kunne hverken vieller Forbrugerombudsmanden acceptere, da spørgsmålet om priser først og frem-mest beror på, om der er en tilstrækkeligt velfungerende konkurrence, hvilket bl.a.ses på de områder, hvor der gælder kortere bindingsperioder. Forbrugerrådet erderfor enig i, at en kort bindingsperiode vil skabe mulighed for større mobilitet ogvirke konkurrencefremmende.I det lovforslag, som Justitsministeriet sendte i høring i september 2007, var der

ikke

foreslået undtagelser til reglen om en bindingsperiode på 6/7 måneder, ogdette lovforslag vurderede Justitsministeriet ikke ville have økonomiske og admini-strative konsekvenser af betydning for erhvervslivet.I det nu fremsatte lovforslag er det nu kun hovedreglen, at forbrugeren kan kommeud af kontrakten efter 6-7 måneder, men der er to undtagelser, hvor kontrakten kanløbe 1 år:1. BagatelgrænsenHovedreglen skal ikke finde anvendelse på aftaler, der løber over højst et år, hvisden samlede pris for levering ikke overstiger 2.000 kr., og den samlede betalingskal ske inden 14 dage efter aftalens indgåelse.
1/2
Forbrugerrådet finder ikke, at der er begrundelse for denne undtagelse. Allerede idag er mange almindelige forbrugerkontrakter under 2.000 kr. på årsbasis, og For-brugerrådet ser ikke nogen grund til at undtage disse kontrakter fra hovedreglen,ligesom man kan forestille sig, at erhvervsdrivende i fremtiden vil vælge en prislige under 2.000 kr. for at sikre sig, at forbrugeren bliver fastholdt i et år.2. Over 20.000 kr.En anden undtagelse er, hvis den samlede årlige pris overstiger 20.000 kr., og afta-len er forbundet med startomkostninger, der overstiger den gennemsnitlige pris for6 måneders løbende levering.Forbrugerrådet er imod denne undtagelse, der jo betyder, at jo dyrere en kontrakt erfor forbrugeren, jo dårligere bliver denne stillet. Betingelsen om, at aftalen indebæ-rer startomkostninger, der overstiger den gennemsnitlige pris for 6 måneders lø-bende levering, forekommer særdeles vanskelig at efterprøve i praksis og uigen-nemskuelig for forbrugeren. Hvem skal kontrollere, at denne anden del af betingel-sen er opfyldt?Med venlig hilsen
Vagn JelsøeAfdelingschef
Benedicte FederspielChefkonsulent
2/2