Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 16 6. februar 2009. vedrørende forslag til lov om ændring af lov om visse forbrugeraftaler (Bindingsperiode og opsigelsesvarsel i løbende forbrugerkontrakter) (L 97), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den
Brian Mikkelsen
/
  Lars Hjortnæs
Spørgsmål nr. 16 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af lov om visse forbrugeraftaler (Bindingsperiode og opsigelsesvarsel i løbende forbrugerkontrakter) (L 97):
â€Ã†ndrer lovforslaget pÃ¥ mulighederne for at sikre fortsættelse af etablerede kundeforhold, og vil der for kundeforhold, som omfattes af § 25, stk. 2, være mulighed for at sikre løbende fornyelse efter udløb af én kontrakt, sÃ¥dan at man f.eks. for elektronisk lagret materiale og it-sikkerhedsudstyr undgÃ¥r uheldige leveringspauser?â€
Svar:
Lovforslaget har til formål at sikre, at en forbruger kan frigøre sig fra en løbende aftale om levering af varer eller tjenesteydelser efter en nærmere fastsat periode, uden at forbrugeren f.eks. skal betale et beløb til den erhvervsdrivende.
Opsigelsesvarslet på 1 måned efter den foreslåede § 25, stk. 1, i forbrugeraftaleloven (lovforslagets § 1, nr. 1) gælder generelt efter udløbet af en bindingsperiode på 5 måneder, og forslaget indebærer således, at det ikke i forbrugerforhold kan aftales, at en løbende kontrakt med en uopsigelighedsperiode på 5 måneder løber videre med en ny uopsigelighedsperiode i tilfælde, hvor forbrugeren ikke opsiger aftalen inden en bestemt frist.
Der vil derimod ikke være noget til hinder for, at en løbende aftale fortsætter, hvis forbrugeren ikke ønsker at opsige aftalen, men opsigelse vil kunne ske med 1 måneds varsel til udgangen af en måned.
Det er bl.a. en forudsætning for, at en aftale kan være omfattet af bagatelÂgrænsen i den foreslÃ¥ede § 25, stk. 2, 2. pkt., i forbrugeraftaleloven (lovforslagets § 1, nr. 1), at aftalen ikke løber videre, indtil forbrugeren opsiger den.