Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 2009. vedrørende forslag til lov om ændring af lov om visse forbrugeraftaler (Bindingsperiode og opsigelsesvarsel i løbende forbrugerkontrakter) (L 97), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. januar
Brian Mikkelsen
/
  Lars Hjortnæs
Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af lov om visse forbrugeraftaler (Bindingsperiode og opsigelsesvarsel i løbende forbrugerkontrakter) (L 97):
â€Ministeren bedes kommentere henvendelse af 26/1-09 fra Forbrugerombudsmanden, jf. L 97 - bilag 5.â€
Svar:
Forbrugerombudsmanden giver i sit brev udtryk for at være meget positiv over for den foreslåede ændring af de gældende regler om bindingsperioder og opsigelsesvarsler i løbende forbrugerkontrakter. Forbrugerombudsmanden bemærker, at han gennem de senere år har modtaget mange henvendelser fra forbrugere vedrørende bindingsperioder og opsigelsesvarsler, og at lovforslaget vil være med til at løse mange verserende og fremtidige sager herom.
Bl.a. med henvisning til, at lovændringen alene vil finde anvendelse på forbrugeraftaler indgået efter lovens ikrafttræden, giver Forbrugerombudsmanden endvidere udtryk for, at hensynet til beskyttelsen af forbrugerne taler for, at ikrafttrædelsestidspunktet fremrykkes til evt. den 1. juli 2009. Forbrugerombudsmanden finder, at de erhvervsdrivende også ved en fremrykkelse af ikrafttrædelsestidspunktet vil have tilstrækkelig mulighed for at indrette sig efter de nye regler.
Med henblik på at belyse konsekvenserne af et fremrykket ikrafttrædelsestidspunkt har Justitsministeriets indhentet bemærkninger fra Forbrugerrådet og en række erhvervsorganisationer. Kopi af de modtagne bemærkninger vedlægges til Retsudvalgets orientering.
Forbrugerrådet og FDM har tilsluttet sig Forbrugerombudsmandens forslag, idet Forbrugerrådet bl.a. gør opmærksom på, at Forbrugerrådet ligesom Forbrugerombudsmanden får mange henvendelser fra forbrugere vedrørende lange bindingsperioder.
Erhvervsorganisationerne har derimod givet udtryk for betænkeligheder ved en fremrykning af ikrafttrædelsestidspunktet. Det fremhæves bl.a., at de berørte virksomheder skal bruge tid til at indrette sig på de nye regler, uanset at de nye regler kun vil gælde kontrakter, der indgås efter lovens ikrafttræden. Det gælder f.eks. i forbindelse med markedsføringstiltag, hvor der i visse tilfælde allerede er bestilt og trykt markedsføringsmateriale, fastsættelse af prispolitikker, udfærdigelse af kontraktvilkår og tilpasning af IT-systemer. Desuden anfører erhvervsorganisationerne, at et fremrykket ikrafttrædelsestidspunkt ville betyde, at en række kontrakter, som de erhvervsdrivende har indgået med leverandører mv., vil kunne påføre de erhvervsdrivende tab, idet forudsætningerne for de erhvervsdrivende bliver ændret med loven.
Justitsministeriet har forståelse for Forbrugerombudsmandens ønske om et fremrykket ikrafttrædelsestidspunkt, men finder på den anførte baggrund ikke at burde fremsætte ændringsforslag om at fremrykke ikrafttrædelsestidspunktet.