Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 8 6. februar 2009. vedrørende forslag til lov om ændring af lov om visse forbrugeraftaler (Bindingsperiode og opsigelsesvarsel i løbende forbrugerkontrakter) (L 97), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den
Brian Mikkelsen
/
  Lars Hjortnæs
Spørgsmål nr. 8 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af lov om visse forbrugeraftaler (Bindingsperiode og opsigelsesvarsel i løbende forbrugerkontrakter) (L 97):
â€Kan startomkostninger defineres som omkostninger til udstyr og installation af udstyr hos forbrugeren, nÃ¥r dette udstyr er en forudsætning for efterfølgende levering af en tjenesteydelse?â€
Svar:
Af lovforslagets § 1, nr. 1 (forbrugeraftalelovens § 25, stk. 4), fremgår det, at det bindende kan aftales, at forbrugeren først kan opsige aftalen med 1 måneds varsel til udgangen af en måned, når der er gået 11 måneder efter aftalens indgåelse, hvis den samlede pris, der skal betales i henhold til en aftale om løbende levering af varer eller tjenesteydelser, overstiger 20.000 kr. årligt, og påbegyndelse af leveringen enten kræver, at den erhvervsdrivende afholder engangsomkostninger, der overstiger den gennemsnitlige pris efter aftalen for 6 måneders løbende levering, eller medfører en værdiforringelse af tilsvarende størrelse for den erhvervsdrivende.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at de engangsomkostninger, der omfattes af bestemmelsen, eksempelvis kan være forbundet med, at der skal ske en særlig tilvirkning af et konkret produkt til forbrugeren, eller at der skal opsættes maskinel hos forbrugeren som forudsætning for efterfølgende levering af en tjenesteydelse.
For så vidt angår reglen i forbrugeraftalelovens § 26 om, at forbrugeren ved opsigelse kan kræve de beløb tilbagebetalt, som vedrører perioden efter opsigelsen, er det forudsat, at forbrugeren ikke i medfør af § 26 kan kræve tilbagebetaling i det omfang, den erhvervsdrivende kan godtgøre, at det pågældende beløb er en engangsydelse, der modsvarer konkrete startomkostninger for den erhvervsdrivende.
I lighed med de engangsomkostninger, som omfattes af forslaget til forbrugeraftalelovens § 25, stk. 4, kan startomkostninger i relation til § 26 efter Justitsministeriets opfattelse bl.a. være omkostninger forbundet med, at der skal ske en særlig tilvirkning af et konkret produkt til forbrugeren eller at der skal opsættes maskinel hos forbrugeren som forudsætning for efterfølgende levering af en tjenesteydelse. Startomkostninger kan således være (men er ikke begrænset til) udgifter til udstyr og installation af udstyr hos forbrugeren, når dette udstyr er en forudsætning for efterfølgende levering af en tjenesteydelse.