Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 109
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 6. april 2009 stillet følgende spørgsmål nr.12 (L 109), som hermed besvares.
21. april 2009J.nr. 08-20-0022 / 2008-0004175
”Under henvisning til ministerens besvarelse af spørgsmål 1 og 3 bedesministeren redegøre for:- Om det er hensigten med indførelsen af 300-timers- og 450-timers-reglen, atledige på kontanthjælp skal komme tættere på og helst blive en del afarbejdsmarkedet?- Hvorfor der ikke er lavet et skøn over den beskæftigelsesmæssige effekt afgennemførelsen af 450-timers-reglen, og redegøre for effekten, samt give ensammenligning af effekten af 300-timers- og 450-timers-reglen?- Hvor mange personer der som ægtefælle vil blive ramt af at være påkontanthjælp, mens ægtefællen er i ordinært ustøttet arbejde?”Endeligt svar:
Som det fremgår af svaret på spørgsmål 1, indgår ændringen af 300-timers-reglentil 450-timers-reglen som en del af udlændingeaftalen fra september 2008 mellemregeringen og Dansk Folkeparti.450-timers-reglen er en objektiv rådighedsbetingelse forstået på den måde, at enægtefælle, der – når parret har modtaget hjælp i to år - har haft 450 timers ustøttetbeskæftigelse inden for de seneste 24 måneder, anses for at stå til rådighed for ar-bejdsmarkedet. En sådan ægtefælle vil – i modsætning til en ægtefælle, der har ar-bejdet mindre end 450 timer – fortsat være berettiget til kontanthjælp, hvis pågæl-dende i øvrigt opfylder betingelserne. For de ægtefæller, der ikke anses for at stå tilrådighed og dermed må betragtes som hjemmegående, vil kontanthjælpen ophøre.Der vil være nogle, som vil vælge at blive hjemmegående, men det er naturligvismit håb, at flere vil komme varigt i arbejde i kraft af det ekstra incitament, som300/450-timers-reglen indebærer. Andre vil løbende opfylde 450-timers-kravet ogfortsat være berettiget til kontanthjælp.Spørgeren efterlyser et svar på, hvorfor der ikke er skønnet over den (afledte) be-skæftigelsesmæssige effekt. Men om den enkelte familie vil prioritere, at den enebliver derhjemme, eller om den vil prioritere, at begge arbejder ude – og hvor man-
ge timer, er det i praksis ikke muligt at foretage et underbygget skøn over. Det ersom nævnt regeringens opfattelse, at kravet om et højere antal timer vil bidrage til,at flere får en tættere tilknytning til arbejdsmarkedet.Det forudsættes, at der med det sidste spørgsmål efterlyses det antal ægtefæller, dervil miste retten til kontanthjælp, og som har en ægtefælle i ordinært ustøttet arbej-de. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at det skønnes, at 50-70 perso-ner vil være berørt.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2