Erhvervsudvalget 2008-09
L 119
Offentligt
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
20. april 2009
Besvarelse af spørgsmål 15 ad L 119 stillet af Erhvervudvalget den
17. april 2009.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Spørgsmål 15:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 16. april 2009 fraForbrugerrådet, jf. L 119 – bilag 13.Svar:
Forslaget til lov om betalingstjenester indeholder i § 74 en regel omcharge-back. Det vil sige, at en forbruger, som har anvendt sit beta-lingskort i forbindelse med fjernsalg, men som for eksempel ikke mod-tager den bestilte vare, kan henvende sig til sin kortudsteder og få depenge, der er trukket for varen, tilbageført.Forbrugerrådet har i sin henvendelse rettet kritik mod det fremsatteændringsforslag nr. 10. I ændringsforslaget foreslås det, at manglendeiagttagelse af reglen i lovforslagets § 50, stk. 1, om at ændringer irammeaftalen skal varsles 2 måneder, før ændringerne træder i kraft,ikke skal have civil retlig virkning, når vilkårene har givet forbrugerneen bedre retsstilling på de områder, der er reguleret i lovforslagets § 74om charge-back. Af bemærkningerne fremgår det endvidere, atændringer af regler om videregående adgang til charge-back kun kanske efter individuel underretning af forbrugeren og kun med virkning iforhold til køb, der foretages efter, at ændringen er gennemført.I dag har forbrugerne i visse situationer mulighed for charge-back i vi-dere omfang, end der følger af forslaget til § 74. Det gælder de forbru-gere, der betaler med internationale betalingskort (fx MasterCard). For-brugere, der har anvendt internationale betalingskort, kan i nogle tilfæl-de få tilbageført det beløb, de har betalt for en flybillet, hvis rejsen ikkekan gennemføres pga. flyselskabets konkurs. Dette er for nyligt sket iforbindelse med Sterlings konkurs.De internationale kortselskabers regler om charge-back kan overforpengeinstitutterne ændres med kort varsel, fx en dag. Det følger imidler-tid af forslaget til lov om betalingstjenester, at pengeinstitutterne ikkevil kunne ændre vilkårene videre overfor forbrugerne, da regler, der æn-dres til ugunst for forbrugeren, skal varsles med 2 måneder. Dette følgeraf betalingstjenestedirektivet.Pengeinstitutterne vil derfor stå med risikoen i perioden, fra de interna-
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
2/2
tionale kortselskaber ændrer deres regler, og til de to måneders varseloverfor forbrugeren er gået. Det er derfor ikke usandsynligt, at pengein-stitutterne i deres aftaler med kunderne vil fjerne muligheden for denvideregående charge-back.Jeg har fremsat ændringsforslaget, fordi pengeinstitutterne ellers ikkevil finde det forsvarligt at tilbyde kunderne adgang til charge-back,udover hvad der følger af lovforslagets § 74, fordi de løber en risiko forselv at skulle finansiere charge-back efter, at de internationalekortselskaber har ændret deres vilkår.Jeg er derfor ikke enig med Forbrugerrådet i, at forslaget svækkerforbrugerbeskyttelsen. Tværtimod vil forslaget sikre, at der ogsåfremover vil kunne findes videregående adgang til charge-back ivilkårene for de internationale betalingskort i Danmark.