Besvarelse af
spørgsmål 2 ad L 120 stillet af Erhvervsudvalget
efter ønske fra Colette L. Brix (DF) den 2. marts 2009
Spørgsmål :
Ministeren bedes
oplyse, om der kan laves en ordning, således at kunder i forsikringsselskaber
og pensionskasser bliver varslet om, at oplysninger om kunden, som kan bruges
andre steder i koncernen, og hvis kunden ikke inden for f.eks. to eller tre
uger modsætter sig dette, kan oplysningerne gives videre.
Svar:
Lovforslaget vil
give pensionsselskaberne mulighed for uden samtykke at videregive oplysninger
om deres kunder til et administrationsfællesskab til brug for rådgivning.
I dag kan pensionsselskaberne alene videregive oplysninger til
administrationsselskaberne til brug for løsningen af administrative
opgaver. RÃ¥dgivning er i dag ikke indeholdt i begrebet administrative
opgaver. Men da administrationsselskaberne udfører pensionsselskabernes
administrative opgaver, vil alle kundeoplysninger derfor ofte allerede findes
i administrationsselskaberne.
Forslaget giver
altså administrationsselskaberne mulighed for at bruge de oplysninger, de
allerede ligger inde med, til at rådgive kunderne i de pensionskasser, som
bliver administreret af det pågældende administrationsselskab. Hidtil har
pensionsselskaberne været nødsaget til at indhente kundens samtykke, før end
administrationsselskabet har kunnet rådgive kunderne.
En løsning, som
foreslået af stilleren i spørgsmål 2, vurderes at være betænkelig, fordi man
herved bryder med det forbrugerretlige princip om forbud mod negativ accept.
Endvidere vil forslaget være i strid med principperne for samtykke til
videregivelse af oplysninger i lov om finansiel virksomhed § 123, hvorefter
samtykke skal afgives i skriftlig form. Et samtykke skal endvidere være en
frivillig, specifik og informeret viljestilkendegivelse. Det er vurderingen,
at et sådant samtykke ikke kan gives i form af en negativ accept af, at der
sker en videregivelse til brug for rådgivning.
Hertil kommer, at hvis et system med negativ accept – som foreslået -
blev indført, vil de kunder, der siger nej til videregivelse, ikke kunne
modtage rådgivning, hvis de er kunde i de pensionskasser, der ikke har egne
ansatte, men har outsourcet deres opgaver til et administrationsselskab. Det
er netop disse konstruktioner, der har medført, at lovforslaget er blevet
fremsat.
Det er vigtigt
for mig at påpege, at der kun er tale om de sædvanlige kundeoplysninger såsom
navn, køn, adresse, stilling og CPR-nr., som med lovforslaget skal kunne
udveksles.
Der er derfor ikke
tale om oplysninger som f.eks. følsomme oplysninger om privatøkonomi, race,
seksuel overbevisning eller religion osv.
Dertil kommer, at
disse ovenstående oplysninger er nogle, som stammer fra kunden selv, da
kundeforholdet oprindeligt blev etableret, eller også stammer oplysningerne
fra kundens arbejdsgiver. Der kan også være tale om oplysninger fra
offentligt tilgængelige registre, f.eks. Det Centrale Personregister, til opdatering
af adresseoplysninger.
Jeg finder det
endvidere vigtigt at gøre opmærksom på, at forslaget indebærer en potentiel
administrativ lettelse, fordi pensionsselskaberne ikke skal indhente samtykke
fra sine kunder før administrationsselskabet kan yde rådgivning. Som eksempel
kan nævnes, at PKA vil kunne undlade at indhente samtykke fra sine 220.000
medlemmer. Alternativet ville være, at selskaberne ville skulle sende breve
ud til samtlige af deres kunder og efterfølgende skulle kundernes individuelle
tilbagemeldinger noteres på hver enkelt sag. Endvidere ville selskaberne
skulle føre to parallelle systemer – ét for de kunder, som har samtykket og
ét for de kunder, som ikke har samtykket. Forslaget er dermed også til gavn
for pensionskunderne, idet de sparede omkostninger må forventes at komme kunderne
til gode.
|
|
ØKONOMI-
OG ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.          33 92 33
50
Fax         33 12 37 78
CVR-nr   10 09 24 85
[email protected]
www.oem.dk
|