Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09, Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
L 150 , L 151
Offentligt
670403_0001.png
670403_0002.png
J.nr. BLS-401-00471Den 20. april 2009

Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 6 (L 150/L 151) stillet af Folke-

tingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 8. april 2009

Spørgsmål

Ministeren bedes kommentere materialet fra Odense Vandselskab A/S, jf. L150/L 151 - bilag 6.

Svar

Af bilag 6 fremgår det, at Odense Vandselskab A/S anfører, at omsæt-ningsgrænsen for tilknyttede aktiviteter, der udføres i udlandet, bør forhøjeseller helt fjernes, og at kravet om selskabsudskillelse ved tilknyttede aktivite-ter i udlandet i samarbejde med private bør udgå.De foreslåede bestemmelser om tilknyttede aktiviteter gælder uanset omden tilknyttede aktivitet udøves i Danmark eller udlandet. Hvis den foreslåe-de trappemodel fraviges i relation til selskaber med tilknyttede aktiviteter,der også ejes af private ejere, vil det være med det formål at tilskynde tilsamarbejde mellem vandselskaberne og private investorer.Jeg henviser til besvarelserne af spørgsmål 1 og 3.Odense Vandselskab anfører, at der bør være muligt at have differentieredetakster i samme vandselskab.Den foreslåede prisloftregulering betyder, at der skal fastsættes et prisloftfor hver forsyningsart i et selskab. Selskabet fastsætter derefter taksten forvand eller spildevand under overholdelse af det udmeldte prisloft.Jeg henviser til besvarelserne af spørgsmål 1 og 5, afsnit ”Lov om beta-lingsregler”, punkt b.Odense Vandselskab A/S ønsker at prisloftreguleringen udgår af lovforsla-get og i stedet erstattes af et statsligt fastsat 4 års effektiviseringsmål ogbenchmarking. Hvis der herefter ikke er opnåede tilstrækkelige resultater,kan prisloftreguleringen træde i kraft ved evalueringen i 2013.
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Prisloftreguleringen skal give de nye vandselskaber et incitament til at mi-nimere omkostningerne og effektivisere driften, da omkostningerne efter”hvile i sig selv”-princippet uden videre kan overvæltes på forbrugerne. Pris-loftsreguleringen er derfor et vigtigt redskab til at indhøste det effektivise-ringspotentiale, der er i sektoren. Prisloftreguleringen er i øvrigt en centraldel af forligsaftalen og dermed også af den foreslåede regulering af sekto-ren.Prisloftet for 2010 fastsættes af de enkelte forsyninger efter en simpel mo-del med udgangspunkt i de historiske priser. Fra og med 2011 korrigeresprisloftet for blandt andet renoveringsefterslæb og miljømål.Jeg henviser til besvarelserne af spørgsmål 1, 2 og 3.
2