J.nr. 706-00062

 

Den 24. marts 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 2 (L 152), stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.

 

 

Spørgsmål 2

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. marts 2009 fra GI, jf. MPU L 152 - bilag 4.

 

Svar

Kommunale genanvendelsesanlæg

Et af hovedelementerne i lovforslaget er en liberalisering af det genanvendelige erhvervsaffald. Det betyder, at virksomheder, der producerer genanvendeligt erhvervsaffald fremover får frit valg mellem anlæg, der behandler genanvendeligt erhvervsaffald.

 

I forbindelse med de politiske forhandlinger om aftalen bag lovforslaget blev det besluttet, at de eksisterende kommunale genanvendelsesanlæg fortsat skal have mulighed for at genanvende erhvervsaffald, når de har ledig kapacitet. Nye kommunale genanvendelsesanlæg må kun behandle husholdningsaffald.

 

Der er ikke stillet krav om selskabsgørelse af de kommunale genanvendelsesanlæg, idet det ikke vurderes at være hensigtsmæssigt eller praktisk at selskabsgøre større eller mindre dele af et genvendelsesanlæg.

 

For alligevel at sikre konkurrencen mellem kommunale og private genanvendelsesanlæg følger det af lovforslaget, at

 

De kommende regler om de kommunale genanvendelsesanlæg vil blive udarbejdet efter drøftelse med Konkurrencestyrelsen for at sikre overensstemmelse med konkurrencelovgivningen.

 

Virksomheders adgang til genbrugspladser

Virksomhedernes benyttelse af de kommunale genbrugspladser indgik i anbefalingerne fra den bredt sammensatte arbejdsgruppe nedsat af Miljøministeren i 2002, som også GI deltog i. Det fremgår tilsvarende af den politiske aftale om adgang til genbrugspladser fra juni 2008, at virksomhederne skal have fri adgang til genbrugspladserne, dog med en begrænsning på køretøjernes størrelse. Der er ikke sat begrænsninger i form af trailertype eller -størrelse. Forbuddet mod lastbiler og større biler er sat både af hensyn til konkurrencen og af praktiske hensyn.

 

Grænsen for køretøjets størrelse betyder, at det ikke kan svare sig for virksomhederne at bruge genbrugspladsen, når affaldsmængderne overstiger den mængde, som køretøjet kan transportere. Det vil være for dyrt i timeløn. På den baggrund forventes der ikke at opstå negative konkurrenceeffekter af betydning.

 

Det vurderes, at virksomhedernes adgang til genbrugspladsen kun vil medføre mindre ændringer i affaldsmængderne. Dette skyldes, at hovedparten af virksomheder allerede nu kommer på genbrugspladserne i størstedelen af landet.

 

Kildesortering af genanvendeligt erhvervsaffald

Den politiske aftale, der ligger til grund for lovforslaget fastslår, at det fortsat skal være affaldsproducentens ansvar at kildesortere affaldet korrekt efter de gældende regler. Det vil sige, at affaldet skal sorteres hos virksomheden efter, om det skal genanvendes, forbrændes eller deponeres, og efter affaldsfraktioner. Kravet om kildesortering sikrer, at kun genanvendeligt erhvervsaffald og ikke alt erhvervsaffald liberaliseres med de nye regler. Hvis affaldsproducenten kunne aflevere blandet affald til sorteringsanlæg, ville det i praksis betyde, at meget store mængder affald, både til genanvendelse, forbrænding og deponering ville blive håndteret udenom den kommunale anvisning. Kildesortering i rene fraktioner letter tilsynet, da det i praksis vil være umuligt at vurdere renhedsgraden af en blandet fraktion til genanvendelse. Det giver større sikkerhed for, at opdelingen i et liberaliseret marked for genanvendeligt erhvervsaffald og fortsat kommunal anvisning af det øvrige affald gennemføres i praksis.

 

SpørgsmÃ¥let om liberalisering af erhvervsaffald er der ikke taget stilling til i vores aftale om fase 1 af den nye organisering af affaldssektoren, men kan inddrages i de kommende forhandlinger om den fremtidige organisering af affaldsforbrænding.