Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
L 152
Offentligt
670206_0001.png
670206_0002.png
J.nr. 706-00062Den 17. april 2009

Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 9 (L 152) stillet af Folketingets

Miljø- og Planlægningsudvalg.

Spørgsmål 9

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 31. marts 2009 fra Reno-Sam, jf. MPU L 152 - bilag 12.

Svar

Kommunal genanvendelseskapacitetMiljøgodkendte anlæg, der behandler kildesorteret genanvendeligt er-hvervsaffald kan optages på Affaldsregistret og får derved adgang til at be-handle kildesorteret, genanvendeligt erhvervsaffald. Det gælder også kom-munale genanvendelsesanlæg. Behandling af kildesorteret affald kan f.eks.være adskillelse eller forbehandling.Hidtil har kommunerne haft ansvaret for håndtering af alt affald. Derfor fin-des der i dag kommunale genanvendelsesanlæg, der er dimensioneret tilogså at kunne genanvende erhvervsaffald. For at modvirke spild af kommu-nale værdier er der i lovforslaget givet mulighed for, at disse eksisterendeanlæg kan udbyde denne kapacitet til genanvendelse af erhvervsaffald påmarkedsvilkår.Et hovedsigte med lovforslaget er imidlertid, at det ikke længere skal væreen kommunal opgave at sikre kapaciteten til behandling af det genanvende-lige erhvervsaffald. Dog må kommunerne godt stille den allerede etableredekapacitet til rådighed for virksomhederne, jf. ovenfor. Kommunale anlægetableret efter 26. februar 2009 må derfor ikke behandle genanvendeligterhvervsaffald og skal dimensioneres til udelukkende at behandle hushold-ningsaffald.Anvendelse af CVR til gebyropkrævningDet følger af lovforslaget, at kommunerne skal opgøre antallet af gebyrbeta-lende virksomheder på baggrund af CVR-registret. Formålet er at sikreoverensstemmelse med ”forureneren betaler princippet”. Det betyder, atkommunen i fremtiden skal opkræve gebyret hos virksomhederne. Tidligerehar kommunerne kunne opkræve gebyret hos en udlejer, som så har haftansvaret for videreopkræve gebyret hos sine erhvervslejere.Kommunerne vil få større udgifter til opkrævning af gebyrer, men Reno-Sams forslag om, at give kommunerne frit valg mellem CVR eller BBR som
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
udgangspunkt for gebyrberegningen vil være i strid med lovforslaget, somer at gennemføre ens gebyrprincipper baseret på ”forureneren betaler prin-cippet” for hele landet.Udgangspunktet i både de eksisterende og kommende regler er, at kom-munerne fastlægger indholdet af de enkelte affaldsordninger. Det følgerderfor af § 48, at det også er kommunerne, som har ansvaret for fastsættel-se og opkrævning af affaldsgebyrer. Det vil være uhensigtsmæssigt, hvisflere forskellige myndigheder skal involveres i opgaven. Der er tale om enopgave for kommunen, som er tæt knyttet til kommunens tilsynsforpligtelse.Kommunen har mulighed for at føre tilsyn med, om virksomhederne f.eks.eksporterer deres affald og dermed er berettiget til ikke at betale gebyr.Kommunerne vil da også have behov for generelt at få oplyst, hvilke virk-somheder, der findes i den enkelte kommune for at kunne opkræve admini-strationsgebyr, farligt affaldsgebyr m.m. Kommunerne må derfor forventesat have det tilstrækkelige datagrundlag fra CVR til også at kunne opkrævegebyr for adgangen til genbrugspladserne.Miljøstyrelsen vil i forbindelse med bekendtgørelsesarbejdet udarbejde ret-ningslinjer for, hvilke branchekoder, kommunerne skal fritage fra affaldsge-byret. Det følger af lovforslaget, at virksomheder med en dokumenteret om-sætning under 50.000 kr. og virksomheder, der eksporterer deres affald,skal fritages fra affaldsgebyret. Denne adgang til fritagelse forudsætter, atvirksomhederne overfor deres kommune kan dokumentere, at de ikke skalbetale gebyr.Digitale systemer for affaldsdata og affaldsregulativerFormålet med affaldsdatasystemet og regulativsystemet er bl.a. at sikre enensartet effektiv dataindsamling og juridisk holdbar implementering af dekommunale affaldsregler. Begge systemer forventes at medføre markanteøkonomiske og administrative besparelser for både kommuner og virksom-heder. Det forventes at bidrage til at opnå de overordnede mål om at redu-cere de administrative byrder for virksomhederne med 25 pct. inden 2010.Hvad angår indsamling af affaldsdata udvikler kommuner eller fælleskom-munale selskaber i dag egne datasystemer, hvilket ikke er samfundsøko-nomisk effektivt. Det nye affaldsdatasystem er udviklet i tæt dialog med be-rørte kommunale parter med henblik på, at alle myndigheder anvender datafra samme database.Miljøstyrelsen har finansieret udviklingen af systemerne og driftsudgifternefinansieres af borgere og virksomheder via det kommunale renovationsge-byr. Dette sikrer at affaldsproducenterne kommer til at betale for en effektivog veldrevet affaldssektor. Rigsrevisionen, som er en uafhængig instans,fører tilsyn med, om statens penge går til de formål, som Folketinget bevil-ger pengene til.
2