Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2008-09
L 174
Offentligt
679904_0001.png
679904_0002.png
Dato:Kontor:J.nr.:Sagsbeh.:
7. maj 2009Lovkontoret2008/4000-98SVE

Besvarelse af spørgsmål nr. 2 ad L 174 stillet af Folketingets Udvalg for Ud-

lændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og

integration den 22. april 2009.

Spørgsmål:

”Ministeren bedes i forlængelse af bl.a. Rigsadvokatens høringssvar redegøre for,hvilke ændringer i praksis vedrørende udvisninger der kan forventes med lovforsla-get. Her tænkes bl.a. på hvilke typer af domme, der som noget nyt kan resultere iudvisning, hvis den dømte eksempelvis har opholdt sig i landet i 8-9 år, og når pro-portionalitetsprincippet og Danmarks internationale forpligtelser samtidig skal over-holdes.”

Svar:

Efter lovforslagets § 1, nr. 8, om ændring af udlændingelovens § 22, nr. 6, vil derkunne ske udvisning af en udlænding, der idømmes ubetinget frihedsstraf for over-trædelse af straffelovens § 136 eller § 244 uanset frihedsstraffens længde og op-holdets varighed.Jeg har endvidere stillet ændringsforslag, hvorefter også overtrædelse af straffelo-vens § 208, stk. 1, om bigami omfattes af den særlige udvisningsadgang i udlæn-dingelovens § 22, nr. 6.I lovforslagets § 1, nr. 5, om ændring af udlændingelovens § 22, nr. 1, foreslås det,at længden af den straf, der kræves for at udvise en udlænding, som har haft lovligtophold her i landet i mere end de sidste 9 år (8 år hvis der er tale om en flygtning),nedsættes fra 4 års fængsel til 3 års fængsel.Ved lovforslagets § 1, nr. 12, om ændring af udlændingelovens § 23, nr. 2, foreslåsdet, at længden af den straf, der kræves for at udvise en udlænding, som har haftlovligt ophold her i landet i mere end de sidste 5 årmen i mindre end 9 år, jf.ovenfornedsættes fra 2 års fængsel til 1 års fængsel.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Dette indebærer for det første en udvidet adgang til at udvise udlændinge, der harhaft lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 9 år (8 år hvis der er tale om enflygtning), og som idømmes mindre end 3 års ubetinget frihedsstraf for overtrædel-se af straffelovens § 136, § 208, stk. 1, eller § 244.Hvis straffelovens § 136, § 208, stk. 1, og § 244 ikke indsættes i udlændingelovens§ 22, nr. 6, vil denne gruppe udlændinge kun kunne udvises efter den ændring aftrappestigemodellen, der foreslås i lovforslagets § 1, nr. 5, (udlændingelovens § 22,nr. 1), dvs. ved ubetinget dom af mindst 3 års fængsel.For det andet indebærer det en udvidet adgang til at udvise udlændinge, der harhaft lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 5 årmen i mindre end 9 årog som idømmes mindre end 1 års ubetinget frihedsstraf for overtrædelse af straffe-lovens § 136, § 208, stk. 1, eller § 244.Hvis straffelovens § 136, § 208, stk. 1, og § 244 ikke indsættes i udlændingelovens§ 22, nr. 6, vil denne gruppe udlændinge kun kunne udvises efter den ændring aftrappestigemodellen, der foreslås i lovforslagets § 1, nr. 12 (udlændingelovens §23, nr. 2), dvs. ved ubetinget dom af mindst 1 års fængsel.Som bekendt har Rigsadvokaten i sit høringssvar anført, at det på baggrund afgældende Højesteretspraksis formentlig vil være yderst vanskeligt at få medhold ien påstand om udvisning i sager, hvor straffen udmåles i niveauet 7-20 dagesfængsel, og hvor der er tale om udlændinge, der har opholdt sig her i landet i mereend 8-9 år.Det er på den baggrund Integrationsministeriets opfattelse, at den foreslåede æn-dring af udlændingelovens § 22, nr. 6, navnlig kan få betydning i sager om overtræ-delse af straffelovens § 136, § 208, stk. 1, eller § 244, hvor udlændingen har haftophold her i landet i mere end 8-9 år, og hvor der idømmes en ubetinget friheds-straf på mere end 20 dage. Tilsvarende må selvsagt gælde med hensyn til udlæn-dinge, der har været i Danmark i kortere tid, dvs. udlændinge, der har haft mindst 5års ophold.Det bemærkes hertil, at det er domstolene, der afgør om en udvisning er i overens-stemmelse med EMRK artikel 8, og at en afgørelse om udvisning altid beror på enkonkret vurdering, hvori straffens længde indgår som et hensyn, der sammen medkarakteren af den begåede kriminalitet, tidligere straffe og indrejseforbuddets læng-de, afvejes i forhold til andre hensyn, bl.a. tilknytningen til Danmark og til hjemlan-det.
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk