Skatteudvalget 2008-09
L 195
Offentligt
683980_0001.png
683980_0002.png
683980_0003.png
J.nr. 2009-311-0027Dato: 13. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 195 - Forslag til lov om ændring af personskatteloven og forskellige an-dre love (Forårspakke 2.0 – Vækst, klima, lavere skat).Hermed sendes svar på spørgsmål 11 af 6. maj 2009. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Nick Hækkerup (S).
Kristian Jensen/ Birgitte Christensen
L 195

Spørgsmål 11:

Vil ministeren opgøre den isolerede betydning for forskellige familietyper af forslaget omat indføre et bundfradrag på 40.000 kr. for positiv nettokapitalindkomst i topskattegrundla-get på samme måde som det på side 32 i bemærkningerne til lovforslaget er opgjort for densamlede Forårspakke 2.0?

Svar:

Eksemplerne på konsekvenserne afForårspakke 2.0,der fremgår af side 32 i be-mærkningerne til lovforslaget, er vist for forskellige standardfamilietyper fra Finansmini-steriets familietypepanel. De udvalgte familietyper dækker såvel erhvervsaktive som ikke-erhvervsaktive familier. I sagens natur tager disse typeeksempler udgangspunkt i gennem-snitstal for almindeligt forekommende indkomster og fradrag m.v.For de viste familietyper i lovforslaget er der medregnet negativ nettokapitalindkomst (ren-tefradrag), mens ingen af familietyperne har positiv nettokapitalindkomst.Det foreslås i lovforslaget, at der med virkning for indkomståret 2010 indføres et bundfra-drag på 40.000 kr. for enlige og 80.000 kr. for ægtepar (2010-niveau) for indregning af po-sitiv nettokapitalindkomst i topskattegrundlaget.Marginalskatten for mindre, positive nettokapitalindkomster nedbringes hermed fra 59,7pct. i dag til 37,3 pct. efterForårspakke 2.0.Det bidrager til at nedbringe de meget høje re-ale skattesatser på positiv nettokapitalindkomst. Tages der hensyn til inflationen, er denreale beskatning af positiv nettokapitalindkomst således i dag op til 90 pct. for en topskat-teyder, mens den reale beskatning medForårspakke 2.0reduceres til maksimalt ca. 80 pct.for positiv nettokapitalindkomst over 40.000 kr. (80.000 kr. for ægtepar) og ca. 55 pct. forpositiv nettokapitalindkomst under 40.000 kr. (80.000 kr. for ægtepar).For ugifte personer har forslaget betydning, hvis de har positiv nettokapitalindkomst ,ogsamlet set har personlig indkomst plus positiv nettokapitalindkomst, der overstiger den for-højede topskattegrænse på 389.900 kr. (2010) og over 409.100 kr. fra 2011 (2010-niveau).For ægtepar har forslaget betydning, hvis de samlet har positiv nettokapitalindkomst, ogmindst en af ægtefællernes personlige indkomst med tillæg af ægteparrets samlede positivenettokapitalindkomst, der overstiger den forhøjede topskattegrænse på 389.900 kr. og over409.100 kr. fra 2011 (2010-niveau).I disse tilfælde udgør skattelettelsen 15 pct. af den positive nettokapitalindkomst, og lidtmindre hvis skatteyderen bor i en kommune, hvor der gives nedslag efter det skrå skatte-loft.For en ugift topskatteyder med positiv nettokapitalindkomst på eksempelvis 10.000 kr. vilskattelettelsen heraf udgøre 1.500 kr. For ugifte topskatteydere med positiv nettokapital-indkomst på 40.000 kr. eller derover vil skattelettelsen isoleret set for kapitalindkomstenmaksimalt kunne udgøre 15 pct. af 40.000 kr. eller 6.000 kr.Side 2
For ægtepar, hvoraf mindst den ene er topskatteyder, der eksempelvis samlet set har positivnettokapitalindkomst på 10.000 kr. vil skattelettelsen ligesom for den ugifte topskatteyderudgøre 1.500 kr. Er parrets samlede nettokapitalindkomst positiv og på 80.000 kr. eller der-over, vil skattelettelsen isoleret set for kapitalindkomsten maksimalt kunne udgøre 15 pct.af 80.000 kr. eller 12.000 kr.I forhold til de viste skatteændringer i pct. af indkomsten i eksemplerne i lovforslaget, vilen given skattelettelse på positiv nettokapitalindkomst have relativt mindst betydning forfamilietyperne over topskattegrænsen, der har de højeste indkomster.
Side 3